Renate :-) Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Kaster dere mye mat... ? Jeg syns vi kaster alt for mye, men klarer aldri å treffe med hvor mye brød jeg tar ut (syns brødet blir fort tørt og kaster det da) Enten så kaster vi mye middag eller så spiser vi rester til vi nesten spyr kjenner jeg, ikke alltid en har lyst på rester men det blir stort sett alltid noe til overs etter middagen, selv om jeg føler vi har blitt flinkere... En annen ting er at jeg syns ofte grønsaker og salat blir dårlig når det ligger i kjølskapet før vi rekker å spise det opp ;(
erteposen + 4 Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Nei, nesten aldri:) Vi kasta nok mer før, men har blitt fornuftige og så har vi en "politi" på 7 år i huset som passer på. Vi tar forresten opp halve brød, og de skjærer vi opp i butikken/bakeriet. Da går det raskt å tine en skive eller to i brødristeren om det skulle bli for lite og brødskiver rett fra fryseren er helt supert siden matpakker blir laget kvelden før og/eller holdbarhet på matpakken om sommeren. Rester av middag går til lunch, men så teller jeg t.d. antall poteter pr.person når vi lager middag.
Mom2Two Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Vi har blitt flink til å beregne middag, slik at vi faktisk stort sett spiser opp alt sammen. Hvis det er rester, så ender det ofte opp i lunsjboksen dagen etter. Brød har vi ofte i skiver i fryseren, da er det enkelt å ta opp akkurat det man trenger. Det jeg aldri greier, er å beregne pasta. Der er jeg helt håpløs!!! Så er det etter vi har hatt gjester og har igjen mye kake f. eks. Vi har ikke noe særlig til fryseplass (kun 3 skuffer), så da ender noen ganger en del kake opp i søpla. Det er egentlig dumt. Oftest er jeg flink til å ta med på jobb da, prøver det.
Renate :-) Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 Det med brød var smart, takk for tips!! Men hører flere si at dem putter middagsrester i matboksen til neste dag? Hva ialledager spiser dere da til middag om jeg tørr spørre som egner seg i en matboks mener jeg? Ta denne uken da, vi har spist kjøttsuppe, stekt laks med potetmos, grønsaker og idag hadde vi leirgryte med svinekoteletter og grønsaker. Slik mat har jo ikke noe i en matboks å gjøre eller er det bare jeg som ikke ser poenget her? .-)
___ Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Nei, vi kaster ikke så mye synes jeg. Hvis vi har frukt som begynner å bli ltt gammel lager vi gjerne smoothie eller fruktsalat til desert. Mannen min er også veldig flink til å lage suppe av de rareste rester. Vi pleier også å fryse ned porsjonspakker hvis vi har noe til overs. Det er spessielt fint å ta frem hvis en av oss er alene hjemme en dag eller kommer sent/tidlig til middag. Desuten er det fint å ha litt middagsrester å ptte i matboksen neste dag. Har vi mye melk lager vi gjerne grøt og vi har bestandig polarbrød i fryseren slik at det er enkelt å ta opp litt ekstra om vi har beregnet knapt med brød en dag. Det jeg synes er vanskligst er grønnsaker og salat. Der hender det vi kaster litt, men stort sett klarer vi å beregne omtrent hvor mye vi kommer til å spise. Vi handler bare en gang i uka. Fredagsmiddagene kan være kreative, men ofte erdet dem som blir best.
erteposen + 4 Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Med unntak av suppe, går jo alt det der i en matboks. Jeg varmer det i mikroen på jobb, om ikke gutta har fått kloa i restene.
___ Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Stekt laks er nydelig på brødskive. Mange gryteretter ol er veldig gøde i pitabrød eller lefser. Kjøttsuppe blir nok en utfordring men kan faktisk med stort hell varmes opp og oppbevares på termos neste dag. Varm suppe til lunch er deilig om vinteren. Det er selvfølgelig ikke all mat som egner seg i matboks, men mye kan brukes. Kokt potet og kokt blomkål er for eksempel veldig godt på skiva sammen med litt majones.
Mom2Two Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Jeg tar stadig med rester av supper i et spann eller lignende og varmer det opp i lunsjen dagen etter. Ikke noe problem. Hvilke middagsrester kan ikke tas med da? Kommer ikke på noe i farten.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. februar 2010 #9 Skrevet 25. februar 2010 Nei, ikke så mye mat som kastes. Er flinke til å beregne middag så det blir akkurat nok. Hater rester. Er det rester tar mannen med på jobb dagen etter ofte. Han elsker rester. He he:)
Rampongi Skrevet 25. februar 2010 #10 Skrevet 25. februar 2010 Kaster omtrent ingenting. Vi spiser ikke brød til frokost (hverdager spiser jeg musli med yoghurt og mannen spiser kjeks), i helgene steker vi opp sånne halvstekte rundstykker og spiser egg. Til middag har vi alltid pasta med noe først, og deretter enten kjøtt/fisk/kylling/svin/etellerannet og grønnsaker. Grønnsakene spiser vi alltid opp, og lager som regel heller ikker mer kjøtt/fisk/kylling enn vi greier å spise. Det eneste vi lager for mye av er pasta, men det er for at samboskal spise det til lunsj dagen etter, da han ikke er vant til matpakke, men vil ha varm lunsj. Vi sliter med for mye kake etter besøk vi også, men jeg er kjempeflink til å spise den i dagene etter besøket.. stakkars magen mmin (fnis)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 25. februar 2010 #11 Skrevet 25. februar 2010 Neei, egentlig ikke. Har blitt mye flinkere. Hvis du skjærer opp brød i butikken, og bare tar opp de skivene du skal ha den dagen, så tiner de på 10 min på benken eller ta de litt i microen. Kjempe greit og man sparer jo masse. Kaster jo litt middagsrester til ho største her, hvis ho ikke spiser opp alt. Men Har vi f.eks en halv kjøttpudding, 4 kjøttkaker eller en halv kjele med brun saus, så fryser vi ned dette. lager vi pizza, fryser vi ned de bitene vi ikke spiser. Så jeg syns vi er egentlig ganske flinke jeg:)
minni08 ♥ Skrevet 25. februar 2010 #12 Skrevet 25. februar 2010 kaster noe så sinnsykt med mat! Der er vi så dårlige på planlegging og lite økonomiske at jeg gremmes! Er dårlig på å skrive handleliste så kjøper f.eks en pakke skinke hver uke, men kan ha 2 pk i kjøleskapet fra før. Mye går ut på dato! Og er ikke flink til å bruke rester! Lurt tips med brødene, det skal jeg starte med fra i dag når jeg skal bake brød!
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #13 Skrevet 25. februar 2010 Nei, egentlig ikke. Når mannen er hjemme (jobber 4/4) så forsvinner nesten alt, det vi ikke spiser opp til middag spiser han til kvelds eller frokost dagen etterpå Når det er bare meg og jenta på 2 år som er hjemme er jeg flink til å posjonere maten, vi er ikke så storspiste av oss, hehe:) Unngår da å kaste mye mat. Det kan kastes litt brød mot slutten av uka da, har ikke så veldig stor fryser så det er vanskelig å fryse ned. Men jeg skal prøve det å ta opp kun de skivene vi trenger:)
Gjest Skrevet 25. februar 2010 #14 Skrevet 25. februar 2010 Samme som minni08.. helt håpløst. Økonomisk tilbakestående. Brød er vi flinke på synes jeg.. men det er vel det eneste. Kunne trengt ett kurs.
camilla^ Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Vi kaster ikke så veldig mye mat. Middager kaster vi så og si aldri. Vi vet hvor mye kjøttdeig vi trenger for at alle skal bli mette. Vi er 6stk i huset så vi hadde en liten tilpassning der kan man si. En vanlig pakke med kjøttdeig ble litt lite, men 500g med butikklaget kjøttdeig passer akkurat (denne har ikke vann og salt i seg, så det er mer enn de pakkene fra gilde osv) Også kyllingfilet som vi bruker veldig mye vet vi hvor mye vi trenger, vi kjøper mange store pakker og fryser ned i posjonspakkninger. Så igrunn alt av kjøtt blir fryst ned i posjonspakkninger, også har vi noen enkelt posjoner slik at det er enkelt om det er gjester i hus. Salat spiser vi ikke så veldig mye, så når vi kjøper så kjøper vi til det vi skal ha, evt lager middag dagen etter til noe med salat. men vi har mye grønnsaker og jeg er veldig nøye på hva jeg plukker i butikken. Ting som er pakket i plast holder seg ikke like godt i kjøleskapet. Så ta av plasten og legg det i noe annet. Blir gulrøtter, kålrot osv bløte legg de i vann så kommer de seg. Jeg har storeplaner om å forvelle grønnsaker og legge det i frysen, men kommer meg ikke like langt. Har purre som er kuttet opp i frysen, helt genialt for vi bruker ikke så mye at den holder seg til nestegang vi skal bruke om den ligger i kjøleskapet. Sukkererter er genialt å forvelle, kutte de i passe biter som man bruker og dupp de i kokende vann. Da blir de sprø når man skal bruke de, så hver sommer ender avlingen i fryseren (jeg er veldig glad i sukkerter så har halve hagen med sukkererter på sommeren)
Renate :-) Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 25. februar 2010 Her var det fantastiks mange gode tips., skal jaggu ta å prøve ut nesten alle :-) Og bli flinkere til rester til lunsj, er nok bare jeg som har vært litt fastlåst til at matpakken må være brødmat
Gjest irismor Skrevet 25. februar 2010 #17 Skrevet 25. februar 2010 Nei vi kaster ikke mye mat. Har blitt veldig flink til å "resirkulere" :-) Ferdig oppskjært brød i fryseren. Fløte som nærmer seg bf dato blir helt over i isterningsposer og fryst, blir gjenbrukt i sauser og supper. Rester av stekt kjøttdeig eller tacokjøtt blir fryst for å brukes i lasagne eller gryteretter. Rester av kokte poteter blir stekte poteter med løk dagen etter. Har jeg hatt stek med brunsaus og har mye brunsaus igjen så fryser jeg den og varmer den ved en annen anledning f.eks til kjøttkaker.
....mammatilto... :))) Skrevet 25. februar 2010 #18 Skrevet 25. februar 2010 mee too Renate .. her kastes alt for mye mat :-/
Gjest irismor Skrevet 25. februar 2010 #19 Skrevet 25. februar 2010 Har også egen hylle i kjøleskapet til pålegg. Da har jeg full oversikt over hva vi har og hva vi trenger.
Renate :-) Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #20 Skrevet 25. februar 2010 Vi får prøve å bli bedre... flere som har gode tips kanskje?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 25. februar 2010 #21 Skrevet 25. februar 2010 I perioder kaster vi nok en del... Men stort sett prøver vi å være flinke til å spare rester og spise det før det blir dårlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå