Gå til innhold

Hvor mangen her må bli hjemme hver høst og vinterferie med sine barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen å reise til det er det første,ingen bil,ingen sefikat å min kjære jobber alltid å har aldri fri høst og vinterferier,hva skal man finne på med ungene da?Skulle sårt ønskt å reist vekk,ikke får jeg lov å reise hvor som helst å ikke har vi god råd heller.Vil så gjerne gi mine barn gode minner,men det virker så håpløst da alle omtrent reiser vekk å vi blir hjemme år etter år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj. Kor tid blei det nødvendig å reise vekk for å gje ungane gode minner?

Vi har ikkje økonomi til å reise vekk støtt og stadig, men eg er overbevist om at ungane får fine minner i heimen og i nærområdet! Eg er heime på dagtid saman med lille. Storebror går 60% i bhg. Han blir nok i bhg i vinterferien og, og så tar vi fridagane heime. Kosar oss med leik og moro (og snø, så sant dei er friske), matlaging/baking, tur, små utflukter (ta bussen til by'n og mate duer er ein klassikar, men må kanskje vente til våren), har årskort i Akvariet (kostar det same som to enkeltbillettar), osv.

Det MÅ vel finnest noko i nærområdet ditt som kan vere verd ein utflukt? Om du ikkje bur i nærleiken av museum osv, så har du sikkert skog og mark ikkje så langt unna?

No veit eg ikkje kor gamle barna dine er, eller kor mange du har, men eg vil tru at dette at dåke er heime mens mange andre reiser vekk er verre for deg enn for ungane. Så viss du klarar å vri deg sjølv i positiv retning i forhold til å ha det moro i nærområdet trur eg du kjem langt på veg for å gje ungane gode opplevelser og fine minner.

Skrevet

Mange kommuner har ulike tilbud. Sjekk med din!

Har du små barn, så er en tur til skogkanten med ved i sekken og pølsepakke på lur helt storfint!

Skrevet

signerer disse. Mye en kan finne på i nærmiljøet. Vi har heller ikke råd til å dra bort.

Skrevet

hmmm... ikke lett når økonomien setter begrensninger. Men det er ikke så ille å bli hjemme i ferien hvis man har råd til det man trenger ellers i hverdagen. Det er ikke feriene som skaper gode barndomsminner...

Lag pannekaker eller tomatsuppe til frokost, bak boller, ha en tegne og maledag, grill pølser i hagen/parken/skogen, smør matpakke og ha picnic hvis det er fint vær og termos med kakao hvis det er kaldt (ha med noe ekstra godt som ungene elsker... gjerne noe "ulovlig" som en sjokolade og nyyyyyt den), pop popcorn, lag sånne "perlebilder", lag påskepynt, lag kort i forskjellige farger med enten vår eller påske som tema og send til familie og venner, la ungen få slippe til på kjøkkenet og lag mat sammen, ha "kino" hjemme med favorittfilm og popcorn osv. Ha en "vinterferiefest" med ballonger, saft og noe godt å spise (pizza f.eks) og inviter noen fra barnehagen hjem (kanskje foreldre til kaffe og kake hvis dere kjenner de / eller venner med barn)... gå tur på stranda/fjæra/skogen og plukk fine steiner/skjell/kvister... lag lyslykter av syltetøysglass, lag saftis, bak en kake og feire at dere har vinterferie... gå på besøk til noen dere ser sjelden... ta gammelt brød og mat fuglene, lese bøker, bygg lego...

2-åringen vår er i himmelen når far har tid til å bygge sammen med han og i det siste har han fått lov til å være litt med på kjøkkenet og det er STOR STAS.... røre i kasseroller, ha oppi ingredienser, "kjøre maskin" (kjøkkenmaskinen)...

og noe som koster litt; gå kino, basseng, café-besøk og spis is...

Det er mye som ikke koster, men det kreves nok litt av mor og far... å daffe rundt å ikke gjøre noenting er ikke gøy for store eller små. LYKKE TIL!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...