Gå til innhold

Erfaringer med samtale om fødselsangst?

Anbefalte innlegg

Jeg ringte til a-hus hvor jeg har fødeplass for å snakke om min frykt for å føde. Jeg sa at jeg egentlig ønsker keisersnitt til damen i tlf, men egentlig vil jeg jo, som alle andre ha en lett, rask naturlig fødsel som ender med frisk baby og frisk meg og uten traumer etterpå..Når jeg dukket opp til avtalt tid var det kun en lege der som jeg snakket veldig kort med om problemene jeg hadde etter forrige fødsel, også fikk jeg beskjed om at jeg får tidspunkt for keisersnitt litt lenger ut i svangerskapet. Jeg synes så mange har blitt forsøkt overtalt til naturlig fødsel, og forsøkt hjulpet gjennom sin fødselsangst på a-hus så jeg sitter her som et spørsmålstegn pg lurer på om det var alt..? det er jo mindre å ha angst for, klart det, men skulle ingen fortelle meg om risikoer, eller hvordan jeg bør forberede meg til et evt ks? Litt antiklimaks, liksom...

Fortsetter under...

Dette er et helt annet innlegg enn det "pleier" å være, vanligvis har folk den omvendte erfaringen. ;)

Jeg synes du bør kontakte sykehuset igjen, og si til dem det du har skrevet i innlegget her. Hvis du føler du kan tenke deg vaginal fødsel likevel, og det ikke er medisinske grunner som taler mot det (jeg vet jo ikke hva problemene du nevner etter fødsel går ut på, for eksempel), bør du snakke med dem igjen. Uansett virker det som om du rett og slett ikke har fått nok informasjon, om noen av alternativene.

Forrige gang jeg fødte, fant jeg meg i alt fra legers/jordmødres, for jeg var så redd for å tråkke noen på tærne. Jeg har lovet meg selv at neste gang jeg blir gravid, skal svangerskap, fødsel og barseltid være på MINE premisser, slik at JEG får en god opplevelse! Og informasjon og trygghet er to svært viktige ting som må være på plass for at det skal skje! Jeg kan legge til at selv om du skulle ønske ks, kan du likevel ha behov for å bearbeide fødselsangsten og traumene fra forrige fødsel. Jeg skal ha ks neste gang, og jeg har planer om å be om fødselsangstoppfølging på lik linje med de som skal føde vaginalt... Traumene mine er jo ikke mindre selv om jeg har medisinsk grunn til ks, og det er ikke det at jeg ser lyst på ks, heller...

Lykke til! Hvis du ikke har medisinske grunner til ks, vil nok sykehuset være svært så fornøyde hvis du tar kontakt med dem og sier du kanskje kan tenke deg vaginal fødsel likevel.

• 4 uker senere...

Har hatt en veldig nyttig samtale med jordmor på Ullevål om dette - det var hun som lurte på om jeg har vurdert ks. Konklusjonen ble, siden det ikke er noen medisinske grunner som taler mot vanlig fødsel, at jeg vil forsøke meg på vanlig denne gangen også med nr to - selv om det skremmer vettet av meg. Følte jeg fikk masse informasjon fra henne, men det var mitt valg - noe som føles godt i ettertid. Enig i at det høres ut som det har gått litt fort i svingene, det du forteller. Viktig at "huet henger med" i prosessen - slik at du kan vite at du er 100% komfortabel uansett hva du velger :-)

Slik jeg har forstått det så er det din jm/lege som skal henvise deg til Embla gruppen som jobber med fødselsangst.

Jeg ble også overrasket over hvor raskt legen banket gjennom ks, var nok med en setning fra min side.

Derimot fikk jeg mye konstruktive samtaler for å sortere forrige fødsel og tanker jeg har slitt med i samtaler med Embla-gruppen og selvfølgelig min lokale jm.

Den lokale jm er pålagt å gjøre mest mulig selv, før de henviser pga av veldig stor pågang på Embla gruppen og de har relativt få timer i sin hverdag på å bruke på redde gravide, dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...