Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Gullungen er sammen med to andre barn på dagtid som jeg er dagmamma til. Problemet er at han har blitt så fryktelig hardhendt mot de andre barna. Ser ikke ut til at han mener noe med det, for det er litt sånn at han sier øre, peker på sitt eget og så på de andre barna. Når de ikke forstår og peker på sine ører vil han liksom "hjelpe" og tar godt tak. Han kjenner jo ikke egen styrke enda stakkar, men han blir fryktelig frustrert over manglende respons fra de andre. De andre barna er 13 og 15 mnd. Barna har imidlertid fryktelig forskjellige interesser, vår er utadvendt og prater mye, mens de to andre er mere stille og med lite språk. Har hatt dem her i snart to måneder, kan det være en forsinket reaksjon? Jeg ser også at han kjeder seg litt til tider, han prøver å få med de andre barna på lek, gir dem leker osv, men de tar ikke imot, og svarer ikke på forsøkene hans. De er ikke redde for ham eller noe, og de leker somregel fint sammen. Men når jeg går ut ei lita stund er han fort bort til dem og blir da fysisk når de ikke svarer slik han vil. Han bøyer seg somregel ned og sier hei først, så prøver han å gi dem en leke eller noe, peker og prøver å ta dem i hånda for å ta dem med bort til noe. Er bare han som går enda også... Han slår ikke, ikke kliper eller biter heller, men han er nok litt for hardhendt Vet ikke hva jeg skal gjøre, vil ikke at han skal bli ei lita bølle heller ! Han er verdens mest sosiale lille gullunge, blir så lei meg når jeg ser frustrasjonen vokse i ham og at jeg ikke kan gi han redskaper til at dette skal bli en god situasjon. Hjelp noen?
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 2. mars 2010 #2 Skrevet 2. mars 2010 Dytter litt jeg, for vi sliter litt med det samme med jenta vår. Hun bli straks 14 mnd, kanskje det ligger til alderen?
Lemonia Skrevet 2. mars 2010 #3 Skrevet 2. mars 2010 Gutten vår er 15 mnd og er også litt hardhendt både med andre barn og med oss. Han mener ikke noe vondt med det, og han slår ikke for å slå, men han er veldig utadvendt og blid og blir fort ivrig og skjønner ikke at det han gjør kan være vondt for andre. Han vil bare vise dem leker (som så blir dunket i hodet deres) eller vifter med armene fordi han er veldig glad (og slår da med armene i de han sitter på fanget til eller som er i nærheten) eller skal gå helt nært bort til andre og leke med det de leker med. Vi har i grunnen ikke noen gode råd for hva man gjør med dette, for jeg regner med det er en fase som vil gå over. Vi sier til ham "ikke slå" eller "vær snill med xxx" og tar ham vekk hvis han blir for hardhendt, og satser på at han skjønner det av seg selv etterhvert. Som sagt, jeg tror nok det går over, og jeg tenker som så at jeg vil heller at han skal være slik blid og utadvendt (han vil jo til slutt forstå at ting føles annerledes for andre enn for ham selv), heller enn en del av disse veldig stille, sjenerte og "vil bare sitte hos mamma"-barna som jeg kjenner. Så får vi heller overleve en periode hvor vi må passe på at han ikke er for voldsom med andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå