Gå til innhold

Den bakterien som kan dannes av mme, hvor sannsynlig er det egentlig? Jeg blir helt psykisk utslitt av dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er livredd for bakterier, og synes det er et pes med koking og håndtering. Ikke kan man lage for et døgn heller. Bare gir litt i tillegg til amming, så kanskje derfor jeg ikke helt får rutine på det. Hvor nøye er dere egentlig? Gutten min er 6-7 uker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det trenger abolutt ikke å være pes bare du får gode rutiner. Jeg bruker ca 10 minutter på dette i døgnet.

Nå gir jeg bare flaske da.

Jeg har sånn avent micro steriliserer. Vasker seks flasker og setter de inn i microen. Det tar ca 6 min å sterilisere alle flaskene. Så heller jeg oppi 150 ml nykokt vann i hver flaske og dette de på kjøkkenbenken.

Før hvert måltid varmer jeg opp vannet i microen før jeg tar oppi pulveret.

Skrevet

Jeg passet på dette helt til han sluttet å bruke mme (bakterien er jo ikke mindre farlig fordi de blir eldre). Jeg synes ikke det var pes i det hele tatt. Jeg kokte opp vann om morgenen og hadde på termos, da hadde jeg varmt vann hele dagen (sjekket temperaturen og selv om den jo gikk ned i løpet av en dag var den likevel på var 75 grader på slutten av dagen, som er varmt nok til å drepe disse bakteriene). Så hadde jeg en flaske kaldt kokt vann i kjøleskapet. Når jeg skulle lage en flaske melk hadde jeg først vannet fra termosen i flasken, hadde så i pulveret (og dermed har man tatt seg av bakteriene) og så hadde jeg i kaldt vann fra kjøleskapet slik at melken fikk drikketemperatur med en gang. Ut fra min erfaring trengte jeg omtrent 50/50 kokende vann og kaldt vann.

Om natten hadde jeg med meg termos med kokende vann (kokte opp nytt vann på kvelden, så til sammen to ganger i døgnet), en liten flaske kaldt vann, samt et brett med rene flasker og en ferdigfylt pulverboks opp på soverommet. Når babyen skulle ha mat om natten var det da enkelt å blande der og da og trengte ikke gå ut av sengen annet enn for å hente babyen fra sengen sin.

Hvis du bare gir litt mme og ammer mest kan det kanskje være mer praktisk for deg å bruke kartonger med ferdiglaget mme? De finnes i flere størrelser. De bare oppbevares i kjøleskap etter åpning og varmes i mikro og du trenger ikke bekymre deg for bakteriene. De er dyrere enn pulver, men hvis du bare skal ha litt hver dag kan du jo vurdere det.

Skrevet

Jeg gjør det på samme måte som Zoe, bare det at jeg oppbevarer flaskene i kjøleskapet. Funger fint, og en kjapp metode. Jeg kokte flaskene på ovnen de første ukene, men det syns jeg ble pes. Invisterte i sterilisator, vel verdt pengene.

Skrevet

Vi har og sterilisator, en vanlig en siden vi ikke har mikro. vel verdt pengene! Kokte flasker i en dag og så fikk vi nok! Vi gir mme på heltid, har gjort det siden snuppa var 4 dager gammel, så orker ikke å koke hele tiden hver dag for å spare en tusenlapp nei. Vi lager til mme til hvert måltid, fungerer fint det :-)

Skrevet

Men er det ikke sånn at man ikke skal blande med for varmt vann da? Til deg som blandet med vannet fra termosen mener jeg... Og hva gjør dere når dere er borte?

Skrevet

Jeg varmer alltid vannet først i microen til ca 40 grader. Det går alltid ann å låne en micro eller en kjele med varm vann til å varme melken når du er borte.Jeg har alltid med ferdig blandet mme når jeg er på tur.

Who annbefaler at vannet skal være minst 70 grader når pulveret tas i, og så avkjøles. Har du tid til det er det jo best men jeg gjør ikke det.

Skrevet

Det finnes ferdigpakninger på butikken som du kan bruke hvis du bare vil gi litt tillegg. Da kan du bare varme det oppi mikro på 15 sekunder. OM du har mikro da.

Ellers går det an å koke masse vann tidlig på dagen for å sette i kjøleskapet. Så er det bare å bruke dette når du skal blande pulver i og varme opp i mikro, eller varme opp vann med vannkoker som du heller i en kasserolle og bruker som varmbad til flasker. Kjøp inn litt flasker, så du slipper å koke hele tiden. En tåteflaske trenger ikke koste så mye.

Skrevet

Jeg tror det aller viktigste når det gjelder dette med bakterier og melk er tid. Altså at det går kortest mulig tid mellom man blander til barnet får melken. Alle bakterier trenger litt tid for å formere seg slik at det blir farlige mengder for barnet. Det er derfor man anbefaler å ikke lagre ferdigblandet melk. Så lenge du blander og gir direkte, så skal det mye til for at barnet blir dårlig. Det viktigste er at flaskene er rene og at vannet er kokt (særlig nå som han er så liten). Da Lillemann var mindre tok jeg kokt vann fra vannkokeren, lot det avkjøle i flasken, blandet i melkepulveret og avkjølet gjerne i kjøleskap til passe temperatur. Nå tar jeg gjerne ikke nykokt vann fra vannkokeren, varmer i micro'n, blander og gir direkte. Eller, som jeg har gjort i det siste: Kjøper ferdigblandet NAN. Kommer i 0,5 liter, og er mye mer lettvint! Han er 11 mnd i morgen og kan uansett snart gå over på kumelk, så da slipper jeg å tenke på det ;-)

Skrevet

Noen mener at for varmt vann vil ødelegge næringsstoffene. Det har mme-produsentene tilbakevist, og jeg bekymrer meg ikke for det (kan ikke se at sønnen vår har tatt skade av det heller, han er nå 15 mnd). Når vi skal bort tar jeg enten med slike små ferdigkartonger, eller jeg tar med en liten termos med kokende vann, en liten flaske kaldt kokt vann (etter 5-6 mnd droppet jeg det og brukte vann fra springen) og ferdigfylt pulverboks. Da er det raskt å blande uansett hvor man er, og personlig synes jeg i allefall det er vel så praktisk som å skumme varme en ferdigkartong i vannbad (hvis man er et sted uten tilgang til mikro).

Skrevet

Jeg ga også bare litt tillegg og holdt meg til ferdig kartonger. Serverte romtemperert og helte bare oppi flasken. Enklere får du det ikke.. Men det er jo litt dyrere da. :) Også kjempepraktisk å ta med seg. Halv pris i Sverige. :)

Skrevet

HIPP sin morsmelkerstatning skal blandes ved 50 grader. Tror det går veldig fint når den blir blandet i 40 grader:-) Har gjort det i mange uker jeg nå. Og gutten min er fornøyd:-)

Skrevet

her står det meste man trenger å vite ang flasker/ mme/ hygiene osv;

http://www.dinbaby.com/forum/thread/140596423

Det er litt pes i starten, men jeg kan trøste deg med at det går MYE lettere etterhvert, når man får mer rutine på ting =)

Skrevet

Vil bare gjøre oppmerksom på at ingen mme-typer man får kjøpt i Norge er merket med at de skal blandes i vann som holder 70 grader. Dette er WHO sine anbefalinger, så får man selv velge om man vil følge dem eller ikke. Vi brukte også Hipp, og valgte å følge WHO selv om det står noe annet på baksiden av pakken.

Skrevet

Har sendt en mail til Hipp jeg, for å forhøre meg. Det er den som fungerer best på magen. Byttet til Småtroll som skal blandes i 70 grader, men da fikk han vondt i magen. NAN ferdigblandet ville han ikke ha! Er vel NAN det selges mest av i Norge tipper jeg, og den blandes jo i 40 grader. Tror ikke mattilsynet ville ha godkjent det om det kunne være farlig...

Skrevet

Til Lemonia:

Mener da å huske at det står på småfolk at den skal blandes i 70 grader. HIPP kan vel ikke skrive på pakka at det skal blandes i 40 grader hvis det ikke er bra. Vi må vel kunne stole på det som står der?

Skrevet

Småfolk selvfølgelig...hehe...

Skrevet

Anbefaller deg å gå inn på Flaskeposten.no.

Her finner du mange tips.

Når det gjelder gradene på vannet; husk at dette er forskjellig fra hvilken produsent du bruker mme. Viktig å følge anvisning på pakkene.

Trøst deg med det, bare du får holdt på en liten stund så blir det ren rutine.

Hilsen ei som desverre aldri fikk ammet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...