Gå til innhold

villemo:)

ღ cindarella-twinsღ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei og hopp damer! Hyggelig å bli etterlyst :-P hihi

Med oss går det kjempebra! Kom hjem i går etter 5 dager på KK Haukeland. Har storkost oss og var KJEMPEFLINKE folk der!! :-) (til de som er litt skeptiske til KK..)

Kom til KK for igangsetting på mandagsmorningen og ble forespeilet at dette kunne ta tid! Hadde tre stadier som vi muligens måtte igjennom (ballongkateter, gel/tablett inn i kjeden og drypp) alt etter hvor moden jeg var. Så undersøkte han og sa at jeg hadde 2-3 cm åpning og han kunne ta på hodet til tvilling 1 så da ble vi sendt rett på føden.

Der prøvde de først å ta fostervannet for å se om det ble rier av det men det begynnte bare så smått å murre. Deretter satt de igang dryppet og jeg fikk stukket epiduralen. (Anbefales virkelig! Fikk avtale på det på en samtale jeg hadde før fødselen siden de måtte stikke 4 ganger sist. Stakk da FØR riene var kommet skikkelig igang men ventet med å sette i bedøvelsen til senere. Utrolig deilig! Fikk en helt annen ro av det, veien opp til 4-5 cm ble litt lettere av at jeg tenkte at det er bare å sette i sprøyten med bedøvelse, så slipper jeg dette ;-))

Riene kom ganske så tett helt fra begynnelsen av og ble fort vondere, og det gikk folk ut og inn og sjekket at alt sto bra til, pluss at jeg hadde jordmor sittende standby nesten hele tiden. Følte meg nesten som en robot! Hadde elektrode på hodet til tvilling 1 med ledning, drypp, epidural og ctg ledninger rundt magen :-P Var så tilkoblet at jeg ikke fikk gå på do men måtte tisse på bekken på siden av sengen! Litt komisk igrunnen :-P

Når jeg hadde fått 7 cm åpning begynnte pressriene, men fikk ikke presse da tvilling 1 ikke hadde snudd seg skikkelig til enda. Snakk om 1-1,5 time med pusting og pesing! Det var vel ca da jeg var sikker på at jeg ALDRI skal gjøre dette igjen :-D Etter en stund kom ihvertfall gynekologene inn og sa at NÅ kan du presse!! Presset da for harde livet og tror tutta var ute på en 5-6 press kl.18.19, HERLIG! Hun var 49 cm lang og 3300 gr.

Når hun var ute skrudde de opp dryppet for å få fart på riene igjen og 11 minutter etter søsteren kom gutten på første presset med begge morkakene etter! Han var 48 cm og 2530 gr. Var en helt utrolig god følelse å være ferdig! Måtte sy litt etterpå men med litt lokalbedøvelse gikk det fint. Var oppe og gikk på do når de hadde koblet meg fra alle ledningene og følte meg rett og slett helt utrolig! Tror de måtte hatt en lykkepille i maten vi fikk for den følelsen var helt utrolig! (Forresten; når vi snakker om mat, jeg spiste en brødskive til frokost før vi reiste til Haukeland, spiste ikke på vegen og såg sååå frem til å spise pizzastykke fra narvesen som sambo sa han kunne kjøpe til meg når vi hadde fått fødestue og sånn. Kort fortalt: Epidural + tvillinger = fasting og kun flytende føde. Kan jo være greit å vite? Var lange timer fra 7 om morningen til 8 om kvelden bare på vann og juice og næringsdrikk... :-P)

Men altså: alt i alt en helt utrolig fødsel der jeg følte jeg hadde mye mer kontroll enn sist, ville aldri vært den opplevelsen foruten! Bare det å høre voksne folk småkjekle om hvor de skal få lov å stå hen rundt senga i det pressriene begynner er jo en opplevelse :-P Anbefales!!

Kommer innom igjen og forteller om sykehusoppholdet og sånn senere men nå kjenner jeg veldig på at det er et halvt tonn flasker som trenger vask... :-/ Blææææh!

Gratulerer så mye!! Så godt å høre at det kan gå så bra. Håper på å unngå keisersnitt selv, men har hatt intrykk av at de fleste tvillingfødsler ender i det. Håper jeg er like heldig som deg og får det til uten! Nå blir det vel ikke mye tid til å gå inn her, men det hadde vært spennende å høre hvordan det går videre.

Annonse

Gratulerer så mye!

Så fint å høre at alt har gått bra =)

Jeg lurer litt på vekten på de to små, ser det er ganske stor forskjell på dem. Har du fått ekstra oppfølging på det på forhånd, sa de eventuelt noe mer om det etter de var født? Jentene mine er foreløpig målt til å ha en vektforskjell på 500g.

Heisann igjen! :-) Har fått to små med en helt perfekt døgnrytme så får litt tid til dataen og innimellom :-P

Så at det var ei som bekymret seg for KS: snakket med en lege på KK om det på forhånd og han sa det var SVÆRT sjelden at de måtte ta tvilling to med KS når fødselen var igang. Han hadde bare vært med på det en gang tidligere. Det samme sa jordmoren min også så tror nok du får til å føde vaginalt hvis du vil ;-)

Har ikke fått noe ekstra oppfølging mtp vektforskjellen mellom tvillingene, men så var de estimert til å ligge rundt 3000gr begge da så de har tatt litt feil på vekta :-P Nå i barseltiden er det litt ekstra nøye med maten og sånn. Siden gutten var så liten (under 2800gr.) skal han ha mat hver tredje time, søsteren har gått ned nesten 10% av kroppsvekten og skal derfor også ha mat hver tredje time. Litt umotiverende å vekke sovende babyer så må innrømme at det ikke blir helt på slaget alltid, men prøver nå å få det til. Veldig greit at det gjelder begge da så vi har litt fritid innimellom :-)

Hehe! jeg også såg litt mørkt på den biten men gikk mye bedre enn forventet! Mye hvile så går det så bra så ;-)

Og er bare å glede seg til å føde på KK, synes de var utrolig flinke hele gjengen. Du blir sikkert liggende på Barsel 1 slik som oss, var utrolig heldige da vi var der da det var så lite folk at pappaen fikk overnatte 2 netter mot at han var fleksibel og kunne reise hvis det plutselig datt inn med folk på føden. Etter de to nettene fikk jeg en annen dame inn på rommet, var litt skeptisk siden jeg ikke har delt rom før (fødte på voss sist og hadde enerom i 6 dager) men synes det også gikk strålende jeg!

Gjorde en god del selv på barsel og fikk til og med igang melken i motsetning til sist, og så matet vi dem med kopp utenom så ble noen turer til melkekjøkkenet :-P Skikkelig matvrak begge to! Er nesten redd de får for mye mat... :-S

Fikk til og med sovet litt på natta da nattevaktene var utrolig flinke til å hjelpe til med mating etter jeg hadde ammet og sånn, var vel i bunn og grunn de som sørget for at ungene fikk i seg mat hver 3. time da moren ikke våkner med mindre de gråter! (viser seg mer og mer her hjemme også... Var en time på etterskudd med mating i natt, men håper å tror at siden de spiser så utrolig godt så er det ikke SÅ nøye... Blir spennende å få veid dem hos helsesøster!)

Må få ta med mens jeg sitter her og skriver at hjemturen gikk knirkefritt. Fikk gode attester fra jordmor (frisk og fin etter tvillingfødsel) og ungene sov hele den 2 timer lange bilturen hjem. Nå når vi er kommet hjem så går det veldig fint det også. Det som er mest stress er angsten inni hodet mitt for at det plutselig skal komme en kolikk-natt. Høres litt dumt ut å ta sorgene slik på forskudd men selv om jeg er frisk og føler meg ganske så oppegående så kjenner jeg mer på at kroppen er sliten nå enn da jeg var på sykehuset og jeg vet med meg selv at hvis vi skulle fått den ultimate våkennatta akkurat nå så hadde jeg mest sannsynlig rømt ut vinduet eller noe.. MEN ungene sover fint på nattestid, gir dem mat kl. 12 og så imellom 3 og 4 (kremt....) og så før jeg reiser med storebror i barnehagen. Når jeg så kommer hjem igjen er puppene så fulle av melk at jeg må amme litt så da ligger vi å koser oss i senga alle 4 til klokka er borti 10. Et godt liv! Blir det ikke værre enn dette så er vi heldige! Bare å glede seg masse!!

Må forresten komme med ett lite hjertesukk: Alt det som bare MÅ bli gjort her hver dag får prioritet nå for tiden så kan med litt fortvilelse og flauhet i stemmen si at ungene er blitt 8 dager gamle og har enda ikke badet ordentlig!! :-S Vi får se seinere i dag.... hehe!

Annonse

Hei :)

Gratulerer så mye som nybakt tvillingmor Villemo :)

Kjempe hyggelig å høre deg fortelle hvordan alt har gått etter fødsel også, og godt å høre at alt er godt. Selvom det sikkert er litt hektisk til tider :)

Masse masse gratulerer :)

Gleder meg jeg også til å få se mine to små :)

Så utrolig godt at de virker så rolige og ikke har noen kolikk symptomer enda.. selv om det plutselig kan komme.. men krysser virkelig fingra for dere:) å så godt å høre at du fikk melka i gang.. det er jeg selv spent på for det fikk ikke jeg til med førstemann.. men så havna han på intensiven og fikk ikke pupp før 1 uke så kanskje ikke så rart at vi ikke fikk det til.. Men åhh så lettvindt det må være:) Men er da ikke noe nederlag å gi flaske for de blir jo like friske og fine barn:) Ja tiden går fort her synes jeg.. på lørdag er jeg 23 uker på vei.. Er ofte å titter innom her for å lese om dere nybakte tvillingmødre:) så koselig:) Kos dere videre:)

Ja jeg syns egentlig hele matinga er litt vanskelig enda... Har jo litt lyst å fullamme men det tar jo så utrolig lang tid hvis du skal ta en og en, da blir du jo sittende hele dagen i mating og å dobbeltamme fungerer jo fint hvis du er hjemme alene liksom men hadde aldri kunne sittet slik med besøk eller på besøk eller på cafe... Flaskene er utrolig greie men ikke fullt så mye kos med dem, men vet i det minste nøyaktig hvor mye mat de har fått i seg og sånn og så blir de METTE av MME, det er den jeg takker for at vi sover om natta ;-) Er i tillegg litt trøblette å gi begge samtidig med flaske, men er sikkert bare en vanesak.. så huff har ikke funnet skikkelig ut hvordan vi vil ha det enda men har MME som hovednæringskilde og puppen til kos og tutt :-P

Og så må jeg få nevne at de fikk badet seg i dag! Endelig! Begge var kjempesinte og fikk nydelig fluffy hår etterpå :-) Og nå sover de så mamma får ta seg sin daglige tur på dataen. ;-)

Ja tusen takk for alle gratulasjoner forresten! :-P

Liten oppdatering fra oss: Gutten har endelig tatt tutt! Juhuu!! Mens jenta er litt for primadonna til å sutte på slikt juks og vil heller ligge ved puppen konstant... Men håper på endring der i gården også på sikt ;-) hehe! Så hadde vi helsesøster på besøk i går med vekta si! Alt sto bra til med begge og begge to hadde gått opp 300 gr. på 5 dager! Er ikke rart at de spiser oss ut av huset :-P Så nå er tretimersregelen endelig avblåst og vi kan sove til vi våkner av babygråt nattestid :-) Det er mamma veeeldig glad for :-)

Hvordan går det med dere kommende tvillingmammaer da?

Så bra at de legger på seg fint og at du kan sove til de våkner.. Det må være godt for dere.. Er pappen hjemme samtidig med deg i starten nå? i 7 uker? Er sånn vi tenker å gjøre det.. Er så spent på hvordan det blir om nettene.. ser for meg at når den ene sover så vokner den andre.. Nei nå gleder jeg meg til det blir vår tur:)

Ja husker at Birk plagdes med å klare å holde smokka inni munnen i starten, men han tok den bra ettervhert.. Men blir vel verre når man skal avvenne med den for han er skikkelig avhengig av den nå i dag.. hehe.. Jaja, det ordner seg nok:)

Ellers så er formen fin.. godt å være hjemme og ta ting i eget tempo, men må innrømme at ryggen begynner å krangle litt da.. vondt i korsryggen når jeg sitter, men godt med ei varmeflaske når jeg sitter:) Ellers så går det bare bra her..

Kos dere videre:)

Vi har også tenkt å la pappen være hjemme med oss de 7 første ukene :) Er superspennt på hvordan dette kommer til å gå, dette er jo våre første barn :)

Gruer meg til hvordan det skal gå med amming osv, for jeg har veldig lyst å fullamme, men det er som du sier villemo at man ikke kan dobbeltamme hvor som helst, man sitter jo så å si naken :P

Ellers er jeg ganske lei nå, mye plaget av kynnere og bekkenløsning + halsbrann.. så blir lite søvn og mye klaging for tiden :P Hvordan hadde du det den siste månen Villemo? Blir vell veeeldig tungt tenker jeg meg!

Sambo her er bonde og selvstendig næringsdrivende så vi kunne ikke ta ut fedrekvoten for da gikk vi durabelig i minus men han har tatt seg fri disse to ukene fra fødsel til nå og jeg ser det at ville absolutt hatt ham hjemme 7 uker hvis vi hadde muligheten! Men så er jeg jo heldig da, han er aldri langt unna hvis jeg skulle trenge ham :-)

Jeg hadde det veldig fint den siste måneden. Ikke på langt nær så tungt som jeg hadde trodd. Men hvilte store deler av dagen da og det tror jeg er smart ;-) Men siste uken før igangsetting var den værste, akkurat som om kroppen visste at nå skjer det noe snart! La oss gjøre det skikkelig ubehagelig så hun blir motivert til fødsel! :-P Men alt i alt: mye bedre enn forventet.

Men nå er det flasketid!

Bra du har samboeren din i nærheten da, det hjelper litt på bare å vite at han kan komme hvis du trenger han :)

Jeg har nå klart å fått bekkenløsning, og kan ikke gå uten at samboer hjelper meg :( Er vondt å sitte, og vondt å ligge å allt er bare trist i dag :( Har fått snakket med min fantastiske jordmor, som stiller opp uansett om det er søndag, og hun sier at jeg nok må instille meg på å være sengeliggende resten av svangerskapet, og at hun skal prøve å få flyttet keisersnittet mitt frem til uke 36-37.. (har planlagt ks i uke 39)

Nå er vårt store problem hvordan min samboer skal kunne være hjemme med meg frem til fødselen, siden jeg ikke kommer meg på do en gang uten hans hjelp.. Vi har ikke råd til at han skal gå uten lønn, og vill ikke bruke opp ferien hans, den skal brukes i sommer og i julen..

Å stakkars deg :-( Hørtes helt forferdelig ut! Klart sambo må få bli hjemme, han har jo vel krav på penger fordi han må ta vare på deg? Finnes noen sånne ordninger mener jeg.. Ta kontakt med NAV! Og så må jeg få ønske deg masse lykke til, der ER verdt det :-) Og det blir sikkert en bedre dag i morgen ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...