GRAVIDMedNr2*FØDEKLAR* Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Skal på middag med masse forskjellige matretter fra hele verden, men er usikke rpå om man kan spise kimchi? står ikke på nette heller , så hvis det er noen her som vet det setter jeg gjære pris på svar
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Hei =) Du kan jo lese deg litt til hva som er i denne retten.. Bl.a. her http://www.davidlebovitz.com/archives/2008/02/a_kimchi_recipe.html
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Kimchi er Koreas nasjonalrett, bestående av fermenterte grønnsaker og iblant reker eller andre små sjødyr. Grønnsakene varierer, men basisen er ofte kinakål sammen med hvitløk, reddik og frisk, rød chilipepper. Kimchi har en sterk smak og duft og er nærmest obligatorisk tilbehør til et koreansk måltid. Kimchi har blitt kalt en av verdens fem «sunneste matretter» av helsemagasiner. Årsaken er at retten er rik på vitaminer, hjelper fordøyelsen, og forebygger kanskje også kreft. Fordi kimchi er laget av forskjellige grønnsaker, inneholder den høye konsentrasjoner av kostfiber, samtidig som den er fattig på kalorier. Den sørger også for 80% av det daglige behovet for askorbinsyre og karoten. Kål, for eksempel, reduserer kolesterol og forebygger kreft. Det har også rikelig med vitamin C, vitamin B, proteiner, mineraler og kalsium. Det forebygger også anemi, og har få kalorier og et lavt sukkernivå.
GRAVIDMedNr2*FØDEKLAR* Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 men kan vi gravide spise det? vet det er veldig sunt så skader ikke om man kan spise det =) hehe
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Pass på at salat og grønnsaker er godt vasket så går det nok helt fint =) Om det inneholder reker så er jeg litt usikker. Håper noen andre er litt mer behjelpelig =)
GRAVIDMedNr2*FØDEKLAR* Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2010 takk for svar=) men vet ikke. fermenterte grønnsaker er det jeg er redd for man ikke kan spise..ja får håpe noen vet svaret=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå