"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 skal studere til høsten, men vi er så usikker på om det kommer til å gå da vi har ca likemye utgifter som inntekt. begge barna våre må jo i barnehage.
"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #2 Skrevet 24. februar 2010 noen som er i lignende situasjon?
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Hva mener du med sosial støtte? Du har ikke krav på noe fra Nav, hvis det er det du mener. Sosialhjelp kan jo "alle" har krav på, student eller ei, hvis det økonomiske situasjonen gjør det nødvendig. Men ikke noe å gamble på. Kan ha krav på støtte fra Lånekassa da. Er det ikke noe dere kan kutte på da? For å få litt ekstra å gå på - og må du studere akkurat nå? Eller kan du vente til neste år, og heller spare opp litt penger i mellomtiden?
"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 har desverre kuttet ned alt som er overhode mulig. jeg kom inn på skolen i fjor. søkte før jeg vist ejeg var gravid. dermed måtte jeg ta et år permisjon så får ikke mer permisjon. tror helle rikke at viss jeg ikke tar denne plassen at jeg noen gang kommer inn på edn skolen. har ikke topp karakterer så er ganske sjokkert over at jeg kom inn.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 har du ikke muligheten for å jobbe litt ekstra da? På å jobbe f.eks annenhver helg på sykehjem kan du fint tjene inn 4000 ekstra i måneden. Og jobber du en kveldsvakt i uka også blir det minst 3000 til. og så kan du jo jobbe i ferier (vinterferie, påske, høstferie osv) Ellers er det jo lån/stipend fra lånekassen. Kan dere få avdragsfritt på lånet eller lengre løpetid for en periode?
"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 24. februar 2010 hat tenkt på det. men mannen jobber 2 helger i en turnus på 6 uker. så det kan jo krasje rett som det er. kan heller ikk ejobbe kvelden da mannen jobber en del kveld også. lurer på om jeg kan få omgjort plassen jeg har fått på full tid til del tid. kanskje jeg kunne jobbet litt da. noen som vet?
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Du kan jo høre med studieveileder. Ellers kan du jo også jobbe som ringevikar. På sykehjem osv er det som regel flust med vakter, så du kan bare velge og vrake de dagene mannen din er hjemme=) er det mye obligatorisk oppmøte på skolen? Hvis ikke kan du jo gjerne jobbe dagtid en dag i uka og heller lese deg inn igjen på kveldstid når ungene er lagt.... Jeg var skeptisk før jeg begynte å studere også, men det har gått veldig greit med økonomien.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Du får forresten forsørgerstipend også, hvis mannen din har inntekt på under 28 000 i måneden eller noe der. vet ikke hva den er på, men mener jeg leste det var noen tusenlapper i måneden. Er det til høsten du begynner? Mulighet for å jobbe ekstra og spare nå så du kan sette av penger som kan brukes når du begynner?
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 ...Og så er det kanskje mulig at dere kan få redusert bhg-pris når dere har lav inntekt (stipend/lån regnes ikke som inntekt der tror jeg). Evt får kanskje mannen din skatteklasse 2 om du ikke har annen inntekt enn lånekassen, men det er jeg ikke sikker på altså... Men kan jo undersøkes.
"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 24. februar 2010 det blir litt vanskelig å jobbe nå siden barna ikke går i barnehage. men er villig til å gjøre slikt. får ta en tlefon til skolen å spørre. ja kan jo hende det med skatten, den tenkte jeg ikkepå.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Ah, ja da er det verre =) Lykke til ihvertfall, håper du finner en løsning=)
"spire nr 2 i magen" Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2010 tusen takk for gode råd. finner sikkert ut av det.
erteposen + 4 Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Nei, du har selvsagt ikke krav på det. Du har muligheten til å jobbe ganske mye ved siden av studielån. Vi har fått to barn i studietiden, og det går greit. En må være strukturert, og det er ofte greit å ha en jobb ved siden av der en kan jobbe helg, kveld, sommer og høytider.
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Du får 1000 kr ekstra i måneden i forsørgerstipend. Du kan også få redusert barnehagekostnaden til 777 kr i måneden, men da må den totale inntekten i husstanden være på under 150.000 i året. Stipend og lån regnes ikke i den summen. Jeg og min samboer studerte samtidig,og det var trangt men det gikk. Vi jobba begge ved siden av da. Samboeren hadde faste vakter på deltidsjobben, mens jeg hadde en deltidsjobb hvor jeg kunne jobbe når jeg ville og akkurat hvor mye jeg ville. Kunne kanskje funnet en sånn type jobb, som en lengre oppe nevner, ringevikar feks?
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 de mambus sier om reduserte barnehagesatser er en kommunal stønad som kommunene selv velger om de vil ha. så det er ikke sikkert det gjelder din kommune. du kan søke bostøtte selv om du studerer. sosial stønad er ikke en stønad som du kan få over tid. det er en midlertidig søtte som man får for og greie seg der og da. de kommer nok til og kreve at du har en plan for hvordan dere skal greie dere økonomisk i fremtiden
Alyssa Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Nei, du har ikke rett på sosialhjelp når du studerer. Dette er fordi sosialhjelp kun er en subsidiær og midlertidig ytelse for de som ikke har andre muligheter. Når man studerer har man muligheten til lån og stipend. Men først og fremst så har man muligheten til å jobbe istedenfor å studere.
meg & to små vampyrer Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Ja, det stemmer som de andre sier at du ikke har rett på sosialhjelp. Og man må faktisk regne med å ha ekstrajobb som student også. Selv om man har barn... Vi var begge studenter med barn i fjor og en av oss måtte da jobbe ca 50% for å få det til å gå rundt. Bare sånn det er. Da var det ikke noe penger til overs altså,.
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 Har du tatt med studielån/stipend i beregningene? Hva med å jobbe i sommer mens mannen har ferie med barna? Kan dere endre på bosituasjonen? Leier dere eller eier dere? Mange studentsamskipnader har leiligheter til leie for barnefamilier som er billigere enn det private markedet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå