Gå til innhold

Nyutdanna og gravid..

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har funne ut at eg er gravid, med termin i okt- 10, og treng å vite litt om korleis økonomien vil bli før vi tar eit val ang. barnet. Vi kjem til å flytte saman om vi vel å fullføre svangerskapet.

Mor: Ferdig utdanna til våren. Ingen jobb utenom sommerjobb (men er usikker på om det er aktuelt i år, ettersom ho kjem til å vere ganske gravid då).

Far: Eit år igjen av studiet. Har deltidsjobb ved sidan av (annankvar helg)

Slik eg har forstått det, vil det beste for mor vere å melde seg opp til eit ekstra år, og dermed få utbetalt fødselsstipend frå Lånekassen.. Men har lest ein plass at eg ikkje dermed treng å fullføre året, men kan melde meg av eksamen? Går det?? Og likevel få full utbetaling?

Og det at far har jobb, kan det tjene oss på noko måte? Kva muligheiter har han til å få utbetaling gjennom studie/ jobb?

Ellers har eg også forstått at eingongsstønad og barnetrygd frå NAV er noko alle får, uansett student eller jobb..Riktig?

Føler meg ganske forvirra, så håpar nokon kan gi meg svar! :) Vil ikkje få eit barn og ikkje kunne forsørge det økonomisk..

Fortsetter under...

Det lureste du gjør er som du selv sier å søke deg inn på et nytt studie og motta fødselsstipend, og såvidt jeg har skjønt det kreves det ikke at du består eller fullfører dette studiet. Far har ikke krav på fedrekvote ettersom du ikke har jobbet, men han kan ta ut permisjon på eget grunnlag men da forutsatt at du går ut i minst 75% jobb eller 100% studier. Ettersom han også er student regner jeg med at det er lite aktuelt. Det er noe som heter gradert uttak hvor far kan jobbe delvis og ha permisjon delvis - da kan også mor motta fødselsstipend. Men far vil da bare få mer fri fra jobb og penger fra nav for de dagene han ikke jobber - han vil ikke sitte igjen med mer penger uansett. Alt dette er forutsatt at han fyller kravene til foreldrepenger med å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd og tjent minst 35 000 kr.

Du vil motta engangsstønaden på ca 35 000 kr så lenge du ikke har opptjent rett til foreldrepenger, hadde du hatt krav på foreldrepenger ville du ikke fått denne stønaden.

• 1 måned senere...

Hei! Jeg er student på journalisthøgskolen i Oslo og skal skrive en artikkel som tar opp nettopp den situasjonen du er oppe i. Kunne du tenke deg å stille opp som case? Min mening er at loven er svært dårlig på dette punktet og jeg ønsker å sette fokus på det. Det hadde vært supert om du kunne stille opp på et intervju. Mitt telefonnummer er 99649229.

Mvh

Maria Sandvik

Hei! Jeg går på Journalisthøgskolen i Oslo og skal skrive en sak om de som havner din situasjon; midt mellom to støtteordninger. Jeg synes det er en viktig porblemstilling som jeg ønsker å sette fokus på. Dette problemet er ikke godt nok kjent og kan ha store konsekvenser for de som ikke er klar over regelverken. uansett er det en elendig ordning, for man kan ikke alltid planlegge når man blir gravid... :) Kunne du tenke deg å stille opp på et intervju? Det hadde hjulpet meg masse :)

Mvh

Maria Sandvik

Tlf: 99649229

Journalisthøgskolen i Oslo

Søk samordna opptak innen imorgen! Da får du det du vanligvis får som fullt lån og stipend som kun stipend i et år (inkl. juni og juli). Du trenger ikke fullføre eller møte opp en eneste gang etter endt permisjon. Du kan også få mer hvis samboeren din tjener under en viss sum. I tillegg får du et engangsbeløp på litt over 30000kr og barnetrygd de neste 18 årene på minst 900 og noe, også her får man mer om man tjener lite.

Det viktigste er at du søker ny utdanning, ellers har du ikke rett på noe annet enn engangsbeløpet og barnetrygd og går glipp av 8000kr i mnd.

Hvis du ikke får søkt samordna opptak, kan man, hvertfall på universitetet, søke poststudierett innen 15august etter endt bachelor eller master.

En annen mulighet er at far får de samme pengene, siden han uansett har et år igjen av studiene. Det krever ikke at han tar permisjon. Han kan fortsette å studere og du kan være i permisjon/arbeidledig i et år, men da taper dere det han ellers ville fått i stipend (og lån).

Mulighet nr 3 er jo at han får pengene og du søker jobb etter 6 uker, hvis du vil det. Så lenge du får utbetalt mer enn 8000i mnd vil det være det beste økonomisk, men det spørs jo hvor gøy det er å bare ha seks ukers permisjon, om noen kan passe barnet (vet ikke om faren kan ta permisjon når du ikke hadde jobb i utgangspunktet) og om du får jobb med en gang.

Lykke til!

• 2 måneder senere...

Hei, jeg er i akkurat samme situasjon som deg. Jeg har termin i begynnelsen av oktober og har akkurat fullført mine studier ved universitetet. Jeg fikk hjelp av mine studieveiledere for å legge en plan.

Det vi kom frem til var at det beste var å melde overgang til et annet studium og ta permisjon fra dette studie i ett år. Når jeg egentlig skal dukke opp igjen for å fortsette på dette nye studiet, så kommer jeg ikke. Det er ingen krav om å ta eksamener i fagene som jeg har meldt meg opp til.

Dette fører da til at jeg får fødselsstipend fra onkel Lånekasse:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...