Gå til innhold

Sterk mistrivsel i ny jobb, trenger råd.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er 9 uker på vei med mitt første barn, er 37 år og har jobbet en måned i en jobb jeg mistrives sterkt i. Arbeidsmiljøet er svært lite, kun 4 ansatte inkludert meg. Er en utadvendt og sosial person som aldri har opplevd å ikke passe inn på en arbeidsplass.

Fant ut at jeg var gravid ca en uke etter at jeg startet her og har tenkt at jeg bare må holde ut, men nå går det ikke lenger. Har ikke fått noen opplæring, bli avvist når jeg spør om hjelp og føler meg absolutt ikke velkommen. Det er helt PYTON å være der, og jeg har grått mange ganger av fortvilelse. Var tidligere i en jobb med et fantastisk miljø og spemnende arbeidsoppgaver, men mistet denne i januar pga sterk nedbemanning.

Er nå sykemeldt pga stress og angst og er i tillegg utrolig kvalm og trøtt. Føler meg trengt opp i et hjørne. Hva gjør jeg nå?

Skal jeg forsøke å finne meg en jobb og ikke si at jeg er gravid før jeg har fått jobben? Dette føles ikke bra, er redd for reaksjonen til ny arbeidsgiver da.

Skal jeg be nåværende arbeidsgiver om å sparke meg, slik at jeg får dagpenger fra dag 1 og slipper 8 uker i karantene? Vil helst ikke gå arbeidsledig, men får jeg ny jobb?

Skal jeg spille med åpne kort overfor feks vikarbyra, si jeg er gravid og be om kortere oppdrag? Huff, føler meg helt maktesløs og blir glad om noen har gode råd.

Fortsetter under...

Uff, dette er ingen lett situasjon.

Et alternativ er å være sykemeldt ut svangerskapet - det er ikke noe problem å få det til. Da kan du si opp når du er i permisjon og umiddelbart lete etter ny jobb.

Da slipper du også dilemaet om du skal fortelle om graviditeten eller ikke.

Ulempen er jo selvfølgeli at du blir gående hjemme i lang tid - ikke alltid sunt det.

Du må uansett jobbe i 6 mnd for å opparbeide deg nok penger - hva med å finne et vikariat? Finne mange svangerskapsvikariater innenfor en del bransjer. Sjekk finn.no.

Greit å se litt på alle muligheter.

Masse lykke til!!

Tusen takk for gode råd. Har kontaktet et vikarbyrå og de var veldig positive til mine muligheter for oppdrag selv om jeg var gravid. Føles som en lettelse:-)

Skal til legen mandag og snakke med henne. Håper hun kan sykemelde meg i 2 uker til, for jeg har 2 ukers oppsigelsestid i prøvetiden. Hvis det går bra, sier jeg opp på mandag.

Noen som har bedt arbeidsgiveren sin om de kan si deg opp istedenfor at du sier opp selv? (Grunnet 8 uker uten arb.ledighetstrygd dersom man selv sier opp).

Hadde aldri trodd jeg skulle komme i denne situasjonen. Har en god utdannelse og har vært trygg i god jobb inntil januar i år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...