mer enn bare mor Skrevet 24. februar 2010 #1 Del Skrevet 24. februar 2010 Sønnen vår skal begynne i barnehage like før han fyller 10 mnd, så jeg lurer litt på andres opplevelse av dette? Av dere som har barn som begynte i samme alder. Er det noe utstyr dere vil anbefale? Takk for hjelpen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141492684-hvordan-opplevde-dere-det-da-de-sm%C3%A5-begynte-i-barnehagen-i-en-alder-av-9-10-mnd-samme-som-skravle/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 24. februar 2010 #2 Del Skrevet 24. februar 2010 Jeg har ikke erfaringer fra min datter, siden jeg ikke fikk plass før hun var 2 år. Men jeg er førskolelærerstudent og vært i flere bhg under praksis. Og det jeg har erfart er at de yngste tilpasser seg nesten fortere enn de eldre. Men det er jo forskjellig fra barn til barn også. Bhg er dyktige på å tilrettelegge for hvert enkelt individ. Og det er der dere foreldre er kjempe viktig ressurs for å bidra oss som jobber i bhg for å tilrettelegge for barnet deres. Ingen barn er like. Det viktigste for så må er at rutiner blir fulgt så likt som hjemme i startfasen. Rutiner og rymte er viktig for trygghet. Det er litt forskjellig hvordan det er fra bhg til bhg med avdelinger. Noen operere med 0-6 års avdeling, mens andre igjen har 0-3 års avdeling. Jeg ville foretrukket å hatt et barn på 10mnd på en 0-3 års avdeling. Dette så jeg veldig tydelig i praksisen min i en bhg. Lykke til:) Nå spørs det litt når på året han skal starte da, men om vi tar utgangspunktet i høst/vår. Av utstyr ville jeg hatt en vårdress som er veldig praktisk å ta på selvom det er litt vått i gresset. Regntøy er så klumpete og stivt. Og poser som er laget i samme stoff som dressen er praktisk å ha på. Vet man kan få kjøpt noen med såle lignenede under som de kan også bruke å gå med. Husker ikke hva det heter i farten. Fleecetøy, ulltøy. Jeg har god erfaring med Janus og Reima. Jenta mi har atopisk eksem, så derfor må hun ha 100% merinoull. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141492684-hvordan-opplevde-dere-det-da-de-sm%C3%A5-begynte-i-barnehagen-i-en-alder-av-9-10-mnd-samme-som-skravle/#findComment-141493181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mer enn bare mor Skrevet 25. februar 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 25. februar 2010 takk for svar og gode tips noen flere kanskje?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141492684-hvordan-opplevde-dere-det-da-de-sm%C3%A5-begynte-i-barnehagen-i-en-alder-av-9-10-mnd-samme-som-skravle/#findComment-141498734 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makko med to små gutter Skrevet 28. februar 2010 #4 Del Skrevet 28. februar 2010 Mini begynte når han var 11mnd og det gikk veldig greit! Han fikk beholde soverytmen sin. Men det gikk ikke mange mnd før han sov kun 1dupp, sammen med de andre. -I starten fikk han også en flaske med mme når han skulle sove, slik vi hadde gjort hjemme. -Men dette skled nok gradvis ut (de spurte iallefall ikke om mer melkepulver!). Han var den eneste under 1.5 år når han begynte (kun i noen uker), og ble virkelig barnehagens kos-unge både blant voksne og barn! Utstyr... han trenger jo det samme som dere bruker hjemme...? Bare litt mer kanskje. Vi har alltid to sett med skift liggende i barnehagen + ekstra votter, sokker, lue etc. Kjekt med gode votter (liker slike med "lås" i håndleddet så langt, de sitter selvom mini ikke vil ha de på). Kuldekrem, bleiekrem ol må også ligge der. Termos og matboks hører med. Du merke ALT (dvs også alle sokker ol. ikke forvente at barnehagen veit at den spesielle genseren er din unge sin.... Bestill masse merkelapper hos f.eks.www.navnelapper.no -Ullklær som du ikke tør å stryke på kan du stryke merkelappen på en strikk elno, og sy den på -Votter etc. kan være greit å merke også på UTSIDEN med en tekstiltusj. Da er det iallefall mindre sjanse for at de forsvinner. Har du mulighet til det ville jeg hatt veldig korte dager de første ukene, kanskje første mnd. Med neste unge vil jeg faktisk sette av så mye tid at ungen kan få halve dager hele første mnd i barnehagen. Selvom det er fristene å drøye tilvenninga, anbefales ikke dette, da ungen kan tro at barnehagen er et sted du og h*n drar sammen. La ungen heller være der alene noen timer, lek litt når du kommer og la han heller få korte dager. I starten ville jeg ha god tid når jeg leverte, -sette meg ned og hjelpe han med maten. Men det ble bare grining av det. Når jeg leverte han til personalet på "vanlig" måte, og lot de ta matingen alene, var det også slutt på grininga. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141492684-hvordan-opplevde-dere-det-da-de-sm%C3%A5-begynte-i-barnehagen-i-en-alder-av-9-10-mnd-samme-som-skravle/#findComment-141517300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2010 #5 Del Skrevet 1. mars 2010 Elste bynte i barnehage ca 8 mnd. Da hadde ho vogn og vognposse. Hadde en dress ho kunne ha på sæ ute, da ho bare kraup, hadde sånnei reimasokka på fotan, før sko og støvla e tongt å sleppe med sæ. De reimasokkan e jo vannavstøtende m litt meir. Hadde skifteklea fra innerst t ytterst, hadde og flis/ ullklea og småsko t daga med fint og tørt vær. Ho satt en del i vogna da ho bynte før det va ho på 8 mnd og ei anna på 10 mnd som bynte samtidlig, og dæm va ikke så masse ute da det va dårlig vær. Da det va gått vær holt dæm de to på en tørre platt. Det gikk kjæmpefint med tellvænninga:) Dag 1 va vi t dæm hadde spist så for vi heim for å såve, dag 2 sov ho i barnehagen og dæm ringa da ho våkna. Dag 3 va ho nestn vanlig dag. Dag 4 va det levering og heting som vanlig.... Detta va i august. Nr 2 va 10 mnd. Hadde samme utstyr t han som t søstra som bynte da ho va 8 mnd. Han brukte bare laddan de dagan det va regn, og han va meire ute, så da måtte æ fort investere i ei regnboksa som dæm tredde over dressn. Støvla fikk han ikke før han bynte å gå. Detta va i mai.... Begge telvente sæ fort, men da minste va 1,5 år blei han masse syk og ikke kunne være i barnehagen på 2 mnd, va det ny tellvenning og den va harar en den første og da han va 2 år skifta han barnehage, men da va han så inne i barnehagemiljø i gjenn at 2 daga va nok... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141492684-hvordan-opplevde-dere-det-da-de-sm%C3%A5-begynte-i-barnehagen-i-en-alder-av-9-10-mnd-samme-som-skravle/#findComment-141519647 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå