lilletjukka ;o) Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Hei, Er kvalm nete hele dagen - faktisk minst den første timen om morgenen. Eneste som hjelper er å spise konstant. Selvom jeg prøver å spise sunt er det ikke akkurat passende å knaske gulrøtter i åpent kontorlandskap hele dagen. Noen tips?? Og hvor lenge vil dette vare? Er 9+3, vært kvalm i ca. 2 uker.
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Hei =) Noen tips her som kan hjelpe =) Små hyppige måltider. Spis små porsjoner med 2-3 timers mellomrom. Spis det første måltidet før du står ut av sengen; få eventuell mannen til å gi deg det på sengen! (kjeks el knekkebrød på nattbordet) Stå rolig opp av sengen. Unngå plutselige bevegelser Få mosjon (og frisk luft) hver dag Drikk rikelig med veske Unngå mat som er fet Unngå sterk krydderet mat Unngå kaffe og cola (koffein) Spis ingefær (fås som kapsler) eller drikk ingefærte; det kan virke kvalmestillende Vitamin B6 kan ha en effekt på kvalmen, men ikke på oppkastningene I utgangspunktet bør man ikke ta medisiner i graviditeten. Men hvis kvalmen og oppkastningene er veldig plagsomme kan man bruke: Postafen Afipran kan brukes i første halvdel av svangerskapet
Christine209 Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Jeg blir kvalm om jeg venter for lenge med frokosten etter jeg har stått opp. Spiser frokost med en gang jeg kjenner kvalmen kommer smygende. Og er først skaden ute at jeg blir så kvalm at jeg ikke orker mat har jeg spist litt salt potetgull og en boks pepsimax(takk til min bror som kjøpte med ett helt brett fra sverige til meg) Ellers er jeg veldig kvalm om kvelden, og da er det bare å gå å legge seg. Hjelper å ligge helt stille:p
lilletjukka ;o) Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 Takk for rådene deres. Har kjøpt ingefærkapsler og sugetabletter mot munntørrhet. Det med frokost kan jeg nok lære noe av! )
BaAraKa Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Jeg hadde ikke klart meg uten postafen (reisesykletbl) i denne kvalmeperioden. Har aldri vært sååå kvalm og uvel noen gang, og kan ikke huske jeg var så ille forrige gang. Så jeg måtte ty til tbl for å i det hele tatt kunne fungere sånn nogenlunde på jobb og hjemme, ellers hadde sykemelding vært den eneste andre utveien. Legen sa det var helt trygt å bruke såpass tidlig i svangerskapet.Hos meg startet det i uke 6 og kjenner det fortsatt godt nå, er 12+1. Men håper snart kvalmen er på hell...
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Postafen og ingefærkapsler. Det er ihvertfall min redning.
tromsøjenta Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Jeg er på besøk fra 2. trimester:-) Er nå i uke 24!!! Ü Jeg begynte å bli kvalm i uke 6. Var helt sykemeldt i 2 mnd. Gikk ned 5 kg. Prøvde alt! Sea-band hjalp i et par dager, men har hørt om andre som har hatt lengre effekt av dem. Ingefær-te hjalp litt der og da. Vann var det verste jeg kunne drikke. Afipran hjalp ikke på kvalmen, men jeg kastet litt mindre opp og ble trøtt så jeg sov bort noen kvalme timer. Fra uke 15 var jeg mindre intenst kvalm og begynte å jobbe delvis fra da. Ca uke 18-19 startet jeg med akupunktur. Etter 6-7 behandlinger (2 behandlinger i uka) ble jeg betydelig bedre. Jeg tror det var akupunkturen som hjalp, men det kan selvfølgelig hende det var tilfeldig at jeg ble bedre. Skulle bare ønske jeg hadde begynt tidligere. Tenkte på det før, men fram til uke 15 virket det uoverkommelig å skulle komme seg dit... Blir fortsatt litt kvalm dersom jeg må stresse på morgenen (både hvis jeg spiser eller ikke), men nå er kvalmen veldig overkommelig. Den går uansett over når premien kommer i juni:-) Jeg vil ikke skremme noen. Det er jo tross alt ikke vanlig å være kvalm så lenge... Ville bare tipse om at det kan være verdt å prøve akupunktur. God bedring!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå