Gjest Skrevet 24. februar 2010 #1 Skrevet 24. februar 2010 Hei! Før jeg ble gravid var jeg på jakt etter ny jobb, men sluttet å søke på stillinger da jeg fikk positiv test. Tenkte at veldig få vil ansette en gravid person, selv om det i utgangspunktet ikke er lov å diskriminere. Nå har jeg imidlertid blitt anbefalt å søke en jobb som har dukket opp, men vedkommende som anbefalte meg vet ikke at jeg er graivd. Så hva gjør jeg? Er det naivt å søke jobb som "åpent" gravid og tro jeg skal få napp eller er det noen her inne som har fått ny jobb på tross av omstendighetene? Erfaringer, please?
lilletjukka ;o) Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 Hei, Jeg vet ikke hvor attraktiv du er som gravid. Kommer vil litt an på hva slags stilling. Det koster tross alt mye å lære opp noen og når arbeidsgiver vet at du snart vil være borte i nesten ett år samt risiko med sykdom og mye fravær før permisjonen er du nok ikke den mest attraktive arbeidstaker. Trives du der du er, men søker nye utfordringer tenker jeg at hvorfor ikke vente med å begynne å søke til du er i permisjon? Men, dersom du ikke trives - da er det vel bare å søke. Uansett om de vil ha deg eller ikke kan du få meg mye verdifull erfaring i form at intervjuer og søknadskriving. Det er erfaring du ikke bør undervurdere. Dessuten er det jo fint å finne ut hvor attraktiv man er i arbeidsmarkedet og om din kompetanse er ønsket. Dersom du ikke har jobb har du virkelig ingenting å tape på å søke. Du kan jop også prøve vikariater og byråer med kortvarige stillinger. Det hadde jeg god erfaring med for noen år siden. Som sagt - kommer helt an på din situasjon. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger! Og lykke til baby
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Tusen takk for svar:) Jeg trives jo greit der jeg er, men har hatt en ganske lang periode i forkant av graviditeten der jeg var innstilt på nye beitemarker. Så føles litt tungt å vente såpass lenge til ny runde igjen (etter permisjon). Men men, så lenge jeg har jobb skal jeg ikke klage. De er veldig hyggelige der også, og fleksible i forhold til perm og svangerskap. Så det kan vel sees på som et luksusproblem. Likevel er det noe med det at når man mentalt er ferdig med en ting, så er det vanskelig å gå tilbae med ny iver ... Får se hva som skjer og satse på at det ordner seg:)
MC81 Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Nei nei nei, søk på jobben!!! jeg vet ikke hvor langt du er på vei, men du er jo i 1 tri og det vil si at det ikke er 100% sikkert at dette går bra. Skulle du være så uheldig å miste så er det da utrolig kjedelig og ha latt være og søke på jobben fordi du skal ha barn! Ikke meningen å være negativ her, men jeg synes virkelig du skal søke på jobben. Tipper du kommer til å angre hvis du ikke gjør det! forstår godt at samvittigheten din synes det er et vanskelig dilemma men som arbeidsgiver har man ingen garanti for at arbeidstagerene ikke kan komme borte i ting som gjør at de er bort i perioder. Det er jo ikke sånn at du ikek kommer til og jobbe der, du kommer jo tilbake etter permisjonen din og er da klar for fult!
lilletjukka ;o) Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Hei igjen, Ja, jeg synes det var et godt råd fra MC81. Uansett skader det ikke å søke!
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Bra innstilling:) Huff, vanskelig det der. Men tror jeg skal spille med åpne kort uansett. Man vet jo aldri ...!
Mia71 Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Jeg var 13-14 uker på vei når jeg fikk jobbtilbud. Sa først da at jeg var gravid og sa at de kunne heller ombestemme seg ift graviditet. Det tørr selvsagt ingen:-) Sjefen min var ogå overbevisende når han sa gratulerer og forsikret meg om at de så på ansettelsen som en langtids-greie og at perimisjon ikke var noe problem. Kjør på du!! Du har alle rettigheter på din side og du må huske på at vi alle er vår egen lykkes smed!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå