Gå til innhold

Norge for de rike....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det går ikke ann å diskutere med deg, du ser bare svart/hvitt.... Du er så ekstrem, det er snakk om en bedre fordeling. Du burde virkelig engasjere deg litt du også, så kanskje en dag skjønner du hva det er snakk om..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er allerede rimelig høye avgifter på mye av det du nevner. Gi gjerne en lenke eller annen dokumentasjon på at avgiftene på sukkerholdige varer, tobakk og alkohol f.eks har like lave eller lavere avgifter enn vanlig mat...

Skrevet

Sukk at det går ann... Det er ikke snakk om å fjerne noen avgifter, det har heller ikke blitt nevnt hva slags varer som har høyere avgifter enn andre. Poenget er at i stedenfor å øke avgiftene mere enn i dag på strøm og bensin, så burde man legge den avgiften over på andre ting som ikke er så nødvendig for å klare seg i hverdagen. Alså såkalte luksusting (nei snakker ikke om å dobble priser). Sånn at de som allerede har en veldig trang økonomi kan også få muligheten til å overleve, komme seg til jobb og kanskje til og med komme seg ut av den økonomiske knipa.

Ser du bekymringen jeg prøver å få frem i det heletatt?

Skrevet

"lege er da ikke gratis, sist jeg var hos legen måtte jeg betale en egenandel på nesten 300 kr. Hadde jeg gått til privat lege så hadde det kosta meg 500 kr, så det er faktisk bare 200 kr i forskjell..og da hadde jeg i tillegg sluppet ventetiden på 2 uker og jeg hadde sluppet og vente på legekontoret i over 1,5 time... SÅ tror jammen meg jeg skal begynne og gå til en privat lege..."

Vet du, da synes jeg du skal få bære kostnaden selv hvis du noen gang må flyttes med ambulanse og ambulansefly, eller skal ha en operasjon og innleggelse på et sykehus. SÅ kan du få klage over hvor dyrt det er å gå til lege i Norge. Per idag får barn opp til 16 år gå gratis til lege, og da betaler jeg gjerne 295,- for min time hos spesialist.

Skrevet

Men dette gjøres jo allerede. Avgiftene ER høyere på mange luksusting. Og jeg er enig med deg i at det er bedre.

Og det har faktisk blitt nevnt flere ganger her at luksusting er på billigsalg mens nødvendige ting er dyre, så da må det være lov å svare på det som skrives...

Skrevet

jada.. uff.. trur nesten jeg har blitt litt bitter av å ha måtte snu på kronene i mange år... Men en dag DA...

Skrevet

Jeg trodde faktisk at skatte- og avgiftssystemet her i Norge var bra for de med lav inntekt? Siden de skatter relativt mindre, og får dekket mye fra staten som man i mange andre land må betale fullt ut selv (skole, helsevesen osv)? Det finnes vel mer målrettede tiltak for å hjelpe de fattigste enn å senke prisen på vanlige varer som alle trenger (både alle vi med "vanlig" økonomi, og de fattige)?

Skrevet

Jo, jeg synes faktisk det er på sin plass å sammenligne oss selv med andre land. Den gjennomsnittlige nordmann har det veldig godt. Og det er helt tåpelig å klage over at man ikke har råd til bil eller årlig sydentur, dette er faktisk ikke noe man bør kunne forvente at ALLE har råd til. Det virker som alle skal ha det absolutt beste. Noen her oppe kommenterer at vi lar hullene i veien vokse. Er dette liksom et argument om at skattepengene ikke går til noe som helst? Det er helt ufattelig at folk har tenkt å klage og klage helt til alt er absolutt helt perfekt på alle mulige måter, og ingenting under dette er bra nok. Bortskjemte, det er det folk er.

Skrevet

De fattige i norge bortskjemte??? hvordan mener dere at de skal kunne klare disse utgiftene når de allerede sliter?

Skrevet

Jeg har aldri snakket om de fattige. Jeg har snakket om den gjennomsnittlige nordmann. Det vil alltid finnes noen fattige. Dem er det selvsagt synd på, og de bør hjelpes på best mulig måte. Det er heller ikke dem jeg synes er bortskjemt, men nordmenn med helt vanlige lønninger som klager over at de ikke har råd til enebolig ("bare" rekkehus), bil eller årlige ferieturer og gud forby at noen priser skulle gå opp.

Skrevet

tenkt over at det faktisk er noen som bor utenfor byene??

der det ikke er busser til alle døgnets tider, kansje ikke i det heletatt.

da er det ikke bare å ta bussen. her MÅ vi ha bil.

så hvis bensinprisene skal bli så dyre, burde kansje staten ordne med bedre buss tilbud i HELE norge da?

hvis ikke burde prisene kun økes i byene der folk har tilgang på buss hele tiden!

folk må tenke utenfor nesetippen osv..

Skrevet

Buhu, jeg bor langt uti huttaheiti og her går det ikke buss og bil er så dyrt, og jeg nekter å flytte.

Buhu, lånerenten går opp og jeg VIL beholde det 250 kvm store huset mitt og aldri i verden om jeg flytter til et litt mindre hus litt utenfor byen.

Buhu, det er så dyrt med bensin, særlig når jeg vil kjøre overalt og ikke gidder å gå 200 meter til butikken.

Buhu, jeg har ikke råd til nok en toukers tur til Hellas/Spania/Whatever hvor vi helst skal leve som grever og bruke masse penger.

Buhu, strømprisene går opp og jeg nekter å ha det under 25 grader i huset mitt, bruke andre fyringsmåter eller spare til varmepumpe. Og sparedusj, henge klær til tørk framfor å bruke tørketrommel, skru av lys og apparater etter meg, det gidder jeg bare ikke..

Buhu, jeg har ikke råd til å kjøpe utedress til 2000 kroner til barna mine eller ha 20 par sko til meg selv i skapet. Jeg må hjelpe meg handle på H&M og Cubus.

Sånn høres dere ut som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...