Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #26 Skrevet 24. februar 2010 javel ? Trenger de helseforsikring i Sverige også for å være sikker på behandling innen rimelighetens tid? Og har de enda flere hull i veiene der? Kanskje bensinen koster 50 kroner litern der? Sverige klarer seg jo tydeligvis mye bedre med tanke på hvordan de klarer seg fra år til år uten noen form for oljefond/pensjonsfond....
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #27 Skrevet 24. februar 2010 Ja bare se på veiene i forhold! Sverige har så fine veier og hvor mange bomstasjoner er det???????
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #28 Skrevet 24. februar 2010 Drivstoffavgiftene er vanskelige. Det skal jeg være enig med deg i. Problemet med dem er at det ikke i første omgang er inntektene til staten som er viktige i den sammenhengen. Det viktigste er forurensningen. Det er dessverre slik at hvis man velger å bosette seg langt fra "alt" må man også regne med høye transportutgifter. Det man kan gjøre med det er enten å flytte eller å skaffe seg en bil med lavt forbruk.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #29 Skrevet 24. februar 2010 Det finnes mange flere som ikke har råd til å kjöpe. Det er standard å leie her uansett om man er gammel eller ung. Å få leieleilighet er kjempevanskelig så mange må bo hjemme til de er langt opp i 20-årene. Det er generelt flere som har dårlig råd her. De har mye större barnegrupper i bhg og mye färre personal. På skolene er det store barnegrupper og vanskelig å få ekstra stötte. Helsevesenet er kö, kö, kö! Det er vanskelig å få feks akuttime og man blir bare henvist til legevakten uansett hva det gjelder. Lönningene er utrolig mye lavere her, så nei, de har selvsagt ikke like höye matpriser etc. Klär og leker koster derimot det samme som i norge, så det er dyrere her for svenskene enn i norge for nordmenn. Ja, veiene er mye bedre. Hurra for det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #30 Skrevet 24. februar 2010 Det er altfor mange mennesker i dette landet som ser på hvordan naboen har det... Vær fornøyd med det du har eller jobb for det!! Alt er og kan ikke være likt for alle. Når skal nordmenn forstå det?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #31 Skrevet 24. februar 2010 Ja, sverige har fine veier -og nesten ingen bomstasjoner. MEN - generelt har "Svenson" mye mindre penger å rutte med enn "Ola Normann". Man kan ikke dra ut EN ting av et helt system -og si at "åå.. så mye bedre de har det fordi sånn og sånn... Økonomien i et samfunn er meget sammensatt. Og vi her i Norge har det VELDIG bra! Altfor bra, tydeligvis... Siden folk presterer å legge ut slike innlegg som HI her.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #32 Skrevet 24. februar 2010 Mindre hull i veien gir ikke mer mat i magen eller billigere oppvarming i kulda.... Vi har det stort sett bra der hvor det virkelig betyr noe...
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #33 Skrevet 24. februar 2010 At bensin (evt. også diesel) prisen går opp til 25 kroner literen er helt utenkelig, da så og si alt av transportnæring vil stoppe opp. Det vil bli dobbelt så dyrt å levere varer til butikker, og det går rett og slett ikke. Så enkelt er det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #34 Skrevet 24. februar 2010 jeg skal ta et eksempel. Min mamma har jobbet i alle år! Siden hun var drittunge. Hun har fagbrev og jobber over 100%. Hun er alene og unner seg ikke noe ekstra. Men alikevel så måtte hun sitte uten strøm i noen mnd(!) fordi hun ikke hadde penger til regningen og ikke til å åpne strømmen igjen. Hun holdt på å miste hus og alt pga pengene ikke strakk til.Ikke kom her å fortell meg at hun skal jobbe for det!!! Hun har jobbet mer en de fleste skal jeg si deg! Tenk på hva du sier før du sier det! Ikke alle som klager er trygdesvindlere eller latsabber! De har det forresten ganske godt de fordi de er frekke, friske folk som vet å sno seg til alt og prate for seg og da får dem det sånn de vil uansett! Og driver sikkert å snylter til seg penger på andre måter enn å lure systemet også! Nei alt kan ikke være likt for alle men for dem som jobber og står på skulle ikke være nødt til å sulte og fryse!! Fordi Norge skal ha mer penger til å bygge operahus og sponse rike folk med oppvarming til det svømmebassenget i kjelleren. Eller gi presten et nytt pauserom i kirka!
sånn ca Skrevet 24. februar 2010 #35 Skrevet 24. februar 2010 Det er ikke slik at alle kan bo i byer, for det første jeg kan godt bo i by men da vil bougiftene øke masse. Så det man egentlig velge mellom å bruke mye penger på å leie på et sentralt sted, eller betale mye for bensin hvis man velger å bo litt på utkanten (og man trenger ikke så langt ut på landet før det er mangler på buss). Dessuten trur jeg ikke det er sunt at alle menneskene i Norge bor i by heller... Og jeg har bil som bruker lite bensin, den tåler ingenting men billig er den. Det er ikke bare bensin i seg selv som er problemet, det er bensinen+ alt det andre som øker i takt. Det må være litt balanse og muligheter til å velge billigere muligheter som også sparer miljøet. Hadde det vært så krise med miljøet som de gir uttrykk for, så burde de forby råning f.eks, hvor bortkasta er ikke det? Eller hvor ligger logikken når det er billigere å fly til enkelte steder enn tog?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #36 Skrevet 24. februar 2010 Hva med å kutte ned på forbruk for så å spare dette til tider som er ekstra vanskelige? Hva med unødvendige ting som røyk, alkohol, brus, diverse matvarer? Jeg har vært student, hatt to jobber mens jeg studerte og ikke fått noe økonomisk hjelp hjemmefra. Det var ikke lett å klare det alltid, spes når tannlegeregningen på 10000 kom, men det gikk. Nå er jeg så heldig at jeg er ferdig utdannet og tjener penger. Men jeg har studenttiden friskt i minne og har lært hjemmefra at man aldri skal kjøpe noe man ikke har råd til og at man skal spare så godt man kan... Jeg sier bare at det er noe alvorlig galt med innstillingen til mange nordmenn... Anonym over deg
Guri malla Skrevet 24. februar 2010 #37 Skrevet 24. februar 2010 Dere som mener at vi har det så fortreffelig godt, som mener at det er bare å spare og som synes det er helt greit med disse prisøkningene, er noen av dere trygdet ev aleneforsørger? Bare lurer.....
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #38 Skrevet 24. februar 2010 Ingenting du kan kutte ned på? Tenk godt etter på hva du kjøper/bruker penger på....
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #39 Skrevet 24. februar 2010 Men hvordan skulle du hatt råd til å være alenemor eller trygdet om vi ikke hadde betalt høye skatter?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #40 Skrevet 24. februar 2010 Lenke til dette med at nødvendige varer har høyere avgifter enn luksusvarer? Trodde det for det meste var omvendt, så det hadde vært interessant å se tallene. Er jo helt enig i at dersom det er sånn at luksusbiler knapt nok har avgifter, burde man vurdere å ha like avgifter på dem som på andre biler (men har en mistanke om at de allerede er solid avgiftsbelagt)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #41 Skrevet 24. februar 2010 anonym 13:38 les igjennom tråden så skjønner du godt hva hun mener, det er ikke snakk om bare skatter.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #42 Skrevet 24. februar 2010 Tja, vi kan jp fjerne avgiftene en tid og la alle forsøke å betale DET DET FAKTISK KOSTER for f.eks. - full barnehageplass - sykehusopphold etter beinbrudd - kreftbehandling - veibygging - sykehjemplass - brøyting av off veier osv osv Pluss at man selvsagt ikke får noen penger fra staten om man har foreldrepermisjon, er sykemeldt eller arbeidsledig. Og at det offentlige fullstendig slutter å bygge kulturhus, lekeplasser, gang- og sykkelstier, lysløyper... Da tor jeg HI og en del andre ville fått øyene opp for at skattene og avgiftene vi betaler kanskje ikke er så ille likevel!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #43 Skrevet 24. februar 2010 Er det mulig?!?! det er ikke så svart/hvitt! Det er ikke snakk om å fjerne avgiftene, her er det snakk om problemene det fører med seg når man øker det så mye. Få opp avgiftene på luksusting i stede!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #44 Skrevet 24. februar 2010 Nå e det sjelden slik at folk bosetter seg "langt fra alt" For bare noen få år siden var det skoler, barnehager, postkontor, butikk og næringsviksomhet overalt i Norge, selv på det som i dag er blitt "øde steder". Sentraliseringen har virket slik at alt det jeg har nevnt over her har blitt lagt ned. Men det er ikke bare for folk å slege, omskolere seg og flytte inn til de større stedene. Ikke bare er det kjipt å legge ned gårdsbruk og annet som du selv og slekta har drevet i generasjoner, i tillegg er det ingen som vil kjøpe gården/huset! Menr mange flytter. Tar du deg en tur rundt i Norge ser du at nesten hele landet er gjengrodd av skog. Det meste av det fine kulturlandskapet vi har er borte, som om det aldri har eksistert. Totalt sett bør vi nordmenn som bor i byene være svært takknemlig for at noen fremdeles orker å bå på bygda. Vi trenger norsk landbruk, vi kan ikke gjøre oss totalt avhengige av import. Ja til subsidiering av distrikts-Norge!
Guri malla Skrevet 24. februar 2010 #45 Skrevet 24. februar 2010 Såvidt jeg ser er det ingen som sier vi ikke skal betale skatt!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #46 Skrevet 24. februar 2010 Beklager, da har moren din tatt på seg høyere utgifter enn hun har råd til. I svært mange land kan ikek vanlig folkr egne med å eie egen bolig, og i alle fall ikke enslige mennesker innenfor lavtlønte yrker. Moren din burde skaffe seg en bolig som er tilpasset inntekten hennes. Resten av det våset du skriver orker jeg ikke engang å kommentere.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #47 Skrevet 24. februar 2010 Og nøyaktig hva er "luksusting", etter din mening?
Guri malla Skrevet 24. februar 2010 #48 Skrevet 24. februar 2010 hehe ja snakk om å se ting svart/hvitt, hallo......mellomting er greit!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #49 Skrevet 24. februar 2010 Nei vi har da f.eks usunne matvarer som sjokolade,brus, fastfood osv. Da hadde vi kanskje spart litt inn på helsesektoren også. Data, tv, mobiler og div andre duppeditter som ikke er livsnødvendige. Gjerne alkohol og tobakk for det er heller ikke nødvendig. Sydenturer kunne man økt litt på... Det finnes jo nesten uendelige ting som ikke regnes som livsnødvendig, noe man ikke trenger for å komme seg på jobb, holde hjemmet ditt varmt og mat å spise.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #50 Skrevet 24. februar 2010 Vet ikke de fleste at det ikke GÅR AN å få et samfunn som er fullstendig egalitært? Sovietunionen forsøkte det, men alle vet vel hvordan det gikk? Noen vil ALLTID ha mindre enn andre, slik er det. De som ikke liker det, burde engasjere seg mer i politikk for å endre på systemet slik at det kan gagne en selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå