Gå til innhold

Norge for de rike....

Anbefalte innlegg

Skrevet

En ting er mat priser, greie nok, men en annen ting er skatt og avgifter som rett og slett ruinerer mange av oss, og nå skal visst bensinprisen opp til 25kr literen og strømprisen dobbles....joda vi har det så fint i norge at vi har ikke råd bo her! ikke rart vi er verdens rikeste land, men det er staten, ikke innbyggerne som blir loppet for avgifter! Sykt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med deg, jeg studerer nå og vi lever på en lønn. Og vi vet jo at det finnes en del familier og enslige som lever på veldig lite, som heller ikke har den muligheten som jeg har til å studere. Det må jo bli fryktelig trangt!?!

Jeg syns det allerede er litt trangt nå for oss, enda vi bruker veldig lite, har en bil som kun bruker 0,4l og prøver å spare inn på alt jeg kan finne på. Hvis strømprisen, bensinprisen og div andre priser stiger så vet jeg ikke helt hvor jeg skal hente inn de pengene. Eller hvor jeg skal spare mer på.

Jeg trur at vi kommer til å merke disse avgiftene godt, i tillegg til at renta skal oppover og jeg trur også prisen på enkelte matprodukter kommer til å gå opp. Så jeg krysser fingra for at vi skal klare å holde oss flytene i 1 1/2 år til, så er jeg i fast jobb:) Og jeg gleder meg til å føle åssen det er å ha to lønninger hver måndte:D

Skrevet

Det handler ikke bare om å være rik i form av penger hos hver enkelt innbygger. Det betyr også at alle har tilgang til nesten gratis/gratis velferdstjenester for alle. Hvis vi ikke betalt så mye skatt som vi gjør nå, hvem skulle da finansiert sykehus, leger, sykelønnsordninger, arbeidsledighetstrygd, dagpenger osv, osv?

Det mange av oss burde vært flinkere til er å gå i oss selv og ikke til staten med alt. Hva med å spare? Hva med å kutte ned på forbruket?

Vi bor i et kaldt land, hvis du ikke vil betale for strøm, hvem skal da betale?

Skjerp deg og vær glad du har tilgang til så mange velferdstjenester! Flytt eller reis til et land hvor de ikke har slike ordninger! Er de rikere der (på penger), har de det bedre?

Skrevet

Jeg følger ikke så mye med, og lurer derfor på hvem det er som sier at bensinprisen skal opp til 25,-/liter og at strømprisene skal dobles?

Skrevet

Sprøyt. Nordmenn er stinkerike. Levestandard og forbruk er gedigent her.

Skrevet

I andre land finnes det en en mindre gruppe av rike og en enorm gruppe av fattige. Velferdsordningene i Norge er med på å utjevne forskjeller. Selv om du kanskje har ordnet nok økonomi til å kjøpe deg forsikringer (som på ingen måte er gratis), så ville mange ikke fått legehjelp ved sykdom, eller de ville bli sittende med enorm gjeld for å betal for seg.

Arbeidsledigheten er høyere, man måtte kanskje jobbe to jobber (mange må det i f.eks USA), du kunne glemme å være syk fra jobben - det medfører trekk im lønn eller at man mister jobben. Du ville ikke fått betalt 5 ukers ferie. Skolegangen etter videregående ville være enormt dyrt osv. osv.

Det du heller tydeligvis ikke vet. På tross av høye skatter, avgifter og matvarepriser, sitter den jevne nordmann igjen med mye mer å rutte med på kos og stas enn menige folk i andre land. Tror bare mange nordmenn ikke skjønner hvor godt de egentlig har det. Mye vil ha mer!

Skrevet

Jada Nordmenn er steinrike i forhold til veldig mange andre i andre land. Men det er faktisk ikke slik at alle har et gedigent forbruk her i Norge, og det finnes mennesker i Norge som ikke har like god levestandar som de aller fleste her i Norge.

Poenget er at så stor økning på nødvendige utgifter vil skape en større skille mellom fattig og rik i Norge. Når man prøver å få økonomien til å holde til tak over hode, varme, transport til jobb/skole/barnehage og mat på bordet så er det ikke lengere snakk om å kutte ned på forbruket.

Skrevet

Men hvis staten skulle ikke skulle tatt avgifter eller så høye skatter (i Danmark betaler de nesten 50% skatt og har, nesten like dyr bensin og foreløpig dyrere strøm). Hvem skulle betalt for godene du har?

Hvis man føder uten forsikring i f.eks USA, sitter man igjen med en gjeld på 200.000 kr! Og det er for en ukomplisert fødsel.

Selvfølgelig bør man utjevne forskjellen mellom fattig og rik, men det gjøres ikke med at Stein Erik Hagen og de store massene skal få billig bensin og strøm. Da må det være tiltak rettet mot den gruppen, ikke befolkningen forøvrig.

Forskjellen mellom fattig og rik bli faktisk større ved at befolkningen skal slippe unna å dra lasset til alles beste.

Skrevet

Innbyggerne i Norge har det stort sett helt utmerket. Det er derfor Thailand, Brasil og Spania er full av nordmenn. Vi er styrtrike! Selv de mest alminnelige av oss.

Det finnes noen få fattige. Disse er stort sett varig trygdede, enslige forsørgere, innvandrere og rusmisbrukere. Om det er disse du er så bekymret for, er vel ikke lavere skatter veien å gå.

Skrevet

lege er da ikke gratis, sist jeg var hos legen måtte jeg betale en egenandel på nesten 300 kr. Hadde jeg gått til privat lege så hadde det kosta meg 500 kr, så det er faktisk bare 200 kr i forskjell..og da hadde jeg i tillegg sluppet ventetiden på 2 uker og jeg hadde sluppet og vente på legekontoret i over 1,5 time... SÅ tror jammen meg jeg skal begynne og gå til en privat lege...

Dessuten så har mine foreldre bodd i Spania, det eneste de trengte og gjøre der var og melde seg inn i kommuneregisteret da fikk de; gratis lege, gratis medisiner og til og med legevakten er gratis der nede. Ingen egenandeler!!! Og de betaler MYE mindre skatt der enn her i Norge!!!!

Skrevet

Vi bruker betydelig mindre av våre lønninger på f.eks. bensin enn veldig mange andre land. Vi bare klager og klager, men sannheten er at prisnivået hos oss ikke er høyere enn i andre land i forhold til lønningene. Bil er uansett dyrt, har man ikke råd til bil så får man ta bussen, så enkelt er det faktisk.

Skrevet

Vel... Tenk deg hvor langt våre pensjoner går i Spania. Med våre inntekter ville det vært billig å bo i stort sett alle andre land. Skatter og avgifter i Norge er tilpasset norske lønninger og kan derfor ikke sammenlignes.

Noen land f.eks Tyskland har tilrettelagt for pensjonister slik at de bor billig der, men de som er i arbeid betaler for framtiden.

Ang. legepriser: På mitt legekontor koster det 180 kr i egenandel. For å betle 300 må du ha fått / gjort noe utover vanlig konsultasjon.

Vanlig konsultasjon hos privat koster nok ca 500 +, men de tar også ekstra betalt utover det.

Stort sett har vi det bra i Norge, og selv om noen land har enkelte gode vi ikke har, betyr ikke det at vi må ha alle de godene. Folk i Spania betaler dyrt på andre goder vi har, og kommer mer uheldig ut av det totalt sett. Dessuten har skattene for norske pensjonister gått opp i Spania de siste årene, i følge min bitre far som synes det begynner å bli dyrt å bo der med sin norske pensjon!

Men Norge får gjøre som FrP sier; Betale for at pensjonister skal kunne bo nærmest gratis på sykehjem i Spania.

Skrevet

Dessuten finnes det skattelette for de aller fleste som er dårligst stilt. Enten i form av skatteklasse 2 eller tilbakebetaling av betalt skatt p.g.a. lav skatteevne bl.a.

Man kan også få forsørgerfradrag dersom man er gift og kun den ene har inntekt. Det utgjør en del kroner når skatteoppgjøret kommer, men det er fælt sjeldent man hører noe utover det....!

Skrevet

Det er så mange her inne som har levd på en sky hele livet og aldri har sett hvordan det er å slite hverken med økonomi eller sykdom. Sitter der å leser statistikker og følger med på %.. phø!

Skrevet

DA må du høre hvordan pensjonistene har det i SPania..Hvordan man må finansiere utdannign ut over grunnskole. Hva som skjer med en Spanjol den dagen han plutselig ikke kan jobbe. SKal fortelle deg at det apparatet som fanger opp de som er uheldige ikke er særlig bra...

Har bodd og jobbet i SPania med spansk jobb og spanske rettigheter...Var ikke særlig billig det nei..OG jeg tjente BRA i den jobben jeg hadde.....SÅ kom ikke og påstå noe som "rike norske minstepensjonister" sier uten å ha evne til å se sammenheng meelom inntekt/utgifter....

Norge er det eneste land i verden hvor største delen av befolkning har MULIGHET til å kjøpe isteden for å leie leilighet/hus...Hvor alle kan få studielån og ta de studier man måtte ønske, hvor vi slipper og bo på gata eller sulte,- om vi tar det steg det er og kontakte sosialkontor..I mange andre land har du vær så god å klare deg selv om du av en eller annen grunn ikke kan jobbe mer, eller ikk FÅR jobb.....

Og for ikke å snakke om hvor deilig det er å vite at samme hva slags sykdom du får, så slipper du og betale for behandling..Medisiner betaler du 1800 for i året, og etter det er det refusjonsordninger...Og vet du hva..Det er ventetid på private kontor også...Og i SPania måtte jeg gå til privat lege, for det var ikke mulig og få time på det offentlige kontoret...Og var iallefall ikke gratis med medisin.....Heller ikke resept,s om måtte betale i tillegg....

Nei, Norge er ikke perfekt, men nært..Vi tar vare på de som er uheldige her i livet. SOm plutselig ikke greier og jobbe mer, som er født med dyseleksi, blind, døv eller andre handicap, som i mange andre samfunn gjør deg til et "Mindre verdt" individ..Her til lands har du med ovennevnte handicap samme mulighet til å bli nesten det samme som helt funksjonsfriske... Og slik vil jeg det skal være.Jeg vil at alle barn skal ha samme mulighet, og være like mye verdt..Jeg vil ikke at barna mine, fordi vi har god råd, skal være mer verdt enn ungene til ei alenemor uten familie og jobb.....Fordi hun har vært uheldig og ikke har like mye og rutte med.. Og på grunn av slike ting så må vi alle gi litt ekstra til " felleskassen"..uten at vi lider noe nød av den grunn..Den dag du må skippe mat fordi lommeboka er tom, og du ikke har peiling på NÅR; hvor eller hvordan du skal få penger,-da kan du klage....MEn om man klager fordi man ikke har råd til å eie to biler, eller ikke har råd til årlig sydentur, eller råd til å KJØPE bosted....Da har man misforstått noe så grenseløst...

Skrevet

Lemonia!

Det er faktisk ikke bare så enkelt! Det er ikke alle plasser man kan ta buss. I denne kommunen går det 6-7 busser til dagen og den seneste halv 9!

Bensinprisene i Norge er 80% avgifter. Det går det veldig mye av en lønning til bensin!

Så skal man betale årsavgift og så kommer alle disse bommene i tillegg!?!

Hvor mye penger skal dem dra ut av noen som er helt avhengige av å ha bil for å kunne jobbe!?

Skrevet

huff, kjenner bekymringene komme snikende når dere snakker om fordobling av bensinpriser og strøm priser:/ Det er HØNNkaldt her vi bor, så vi må virkelig fyre så det suser etter for å holde varmen. Betalte en strøregning på over 5000 kr nå i januar/februar... Og det er til tross for at vi har kjøpt inn ved for over 3000 kr. Vi har snart "spist opp" 6 kubikk med ved, og vinteren er fortsatt ikke over... Usjameg:/

Men heldigvis har vi en diselbil som bruker en sleik og ingenting på mila, så hvis det blir altfor dyrt med bensin, så får vi bruke kun den ene bilen, vi har da klart det før, så klarer det nå også;) Og blir strømmen svindyr, så er det bare å lukke dører og slå av lys og skru ned temp på varmtvannet:) Og innføre 5 min regel på dusjing:p Dette går nok bra:) Vi må bare spare som juling der det går, men lett blir det ikke:( Og ejg hater å bekymre meg for penger, er dte verste jeg vet!

Skrevet

Veldig godt sagt.

Visste dere at USA har høyere skattenivå enn i Norge? Og hva får de igjen for det? Omtrent ingenting, Mens vi får sykepenger, et helt års foreldrepenger etter fødsel, arbeidsledighetstrygd, gratis skole, gratis behandling på sykehus osv osv. Vi betaler en god del, men vi får også utrolig mye igjen for det. I USA betaler de mer og må i tillegg bruke en god slump av resterende penger på å betale det vi allerede har fått.

Men det er noe som heter at mye vil ha mer, og det stemmer bra på veldig mange nordmenn.

Skrevet

Jeg blir egentlig så innmari lei når folk drar opp hvordan skattesystemer de har i andre land osv. Poenget mitt er ikke at vi skal gjøre alt mulig mest mulig billig. Men kan ikke avgiftene hentes også litt mere på luksusvarer og ikke nødvendige ting som faktisk folk er avhengig av for å kunne leve med det mest nødvendige.

Det er ikke morsomt for en som har trang økonomi få få smelt i tryne at man må øke bensinutgiftene (ikke alle steder det er buss), mens man ser en rik pappagutt råne opp og ned gata med det feiteste man kan kjøpe, i tillegg til at alt av "luksus" ting går på billigsalg. Og så sier folk at vi må spare og det på det mest nødvendige?

Dere ser vel hva som skaper de største kløftene mellom fattig og rik, blir det for store utgifter på nødvendige ting klarer aldri den som sliter å komme seg sikkelig ut av knipa. Det tar veldig mye lengere tid å bygge seg opp når man ikke har noe, enn når man faktisk har kommet seg opp her i verden.

Nå klager jeg ikke på velferdssystemet til Norge, jeg er super takknemlig for det. Skatter og utgifter er nødvendig, men det kunne ha vært fordelt på flere luksusvarer.

Skrevet

Jadda, skatt og avgifts landet Norge, landet som ikke bryr seg en døyt om å investere litt i den standarden de vil ha. Istedet lar vi hullene i veiene bli større og avdelinger på sykehus, og til og med hele sykehus/pleieinstitusjoner blir lagt ned.

Ser dere ihuga rød/grønt-fans hva dere har stemt fram nå???

Skrevet

Er enig i at stort sett er norge et godt sted å bo, MEN vi ER verdens rikeste land NÅ, hvorfor skal staten loppe oss for ennå mer, når vi allerede har??? Jeg har en normal inntekt, klarer meg bra men er totalt avhengig av bil for å komme meg til jobb for her går det 2!!! busser i døgnet og det er skolebuss. Betaler ca 6000kr i strøm, også skal dette også dobbles og dette er noe som er en total nødvendighet, øk heller priser og avgifter på luksus man ikke er helt nødt for å ha. Uansett, skjønner ikke hvorfor de skal øke, for å gi stein erik hagen varmepumpe til 180 000 eller hva det nå var???? Eller kjøpe ennå fler søppelkasser på operaen til 100 000kr pr stk????? Skillet er og blir stort mellom fattige og rike. Og å si mye vil ha mer osv synes jeg er arrogant i forhold til de som faktisk ikke sitter igjen med noe etter alt er betalt.

Skrevet

Veldig enig med Ullsokk her.

Spare? Noen mennesker har ikke mulighet for å spare og som Ulsokk sier, for disse blir det ennå mer vanskelig å bygge seg opp.

Skrevet

HAHA ikke "bare" å ta bussen. De øker avgiftene og vil at folk skal ta busser istedenfor å kjører, samtidig som de har kuttet ut alle busstilbudene vor jeg bor. Må gå 6 km for å komme til nærmeste bussholderplass, og da går bussen bare annenhvertime til kl 16 om ettermiddagene og ikke i det hele tatt i helgene.

Skrevet

Selvfølgelig finnes det folk som sliter her i landet også, men i forhold til de fleste andre land er det få og selv de "fattige" har en relativt høy levestandard.

Det er ikke mange som er fattige i Norge som ville få en bedre økonomi av å flytte utenlands, med mindre de fikk seg en jobb der selvfølgelig. Hvor ville du flytte?

Skrevet

Jeg vil bare si at man trenger ikke dra lenger enn til Sverige för man oppdager hvor mye bedre man har det i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...