anneli84 Skrevet 24. februar 2010 #2 Skrevet 24. februar 2010 jeg ville ringt legen.. hvis det er ørebetennelse er det bra å få medisiner fort, så h*n slipper ha unødig vondt.. snuppa mi måtte gå med det i to uker før endelig en lege gadd å sjekke øret hennes
flypapir Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #3 Skrevet 24. februar 2010 Ok, mannen mente nemlig at de er mer restrektive med medisiner for ørebetennelse nå for tiden. Derfor ble jeg litt usikker....
CottenCandy♥Butterscotch Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Lillemor fikk akutt øreverk i helgen som var, etter å ha småklaget litt over vondt i øret en ukes tid. Da vi ringte legevakten fikk vi beskjed om å bare gi paracet og nesespray samtidig og masse kos og omsorg. Det var ikke noe mer de kunne gjøre. Heldigvis sprakk trommehinna hennes i løpet av natten, litt puss kom ut dagen etterpå. Nå er hun helt fin igjen
Gjest Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Så lenge det ikke er veldig betent, gir det ikke medisin. Rådet blir oftest paracet og nesedråper. Dette pga at de er restriktive mot for mye antibiotika på noe som oftest går over av seg selv, pga resistentfaren. MEN har barnet veldig vondt, sover dårlig og har mye feber er det jo greit å ta en tur til legen, for å vurdere "alvorlighetsgraden",
Fire småtroll Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 De gir ikke medisin første dagen med ørevondt, som regel er det bare virus som er årsaken og da hjelper ikke antibiotika likevel. Men om det ikke er bra på ca 3 dager og det i tillegg er feber har det antagelig blitt bakterielt og det må en kur til for å blir frisk. Dette har vi fått beskjed om ihvertfall, er det bare virus blir det bra på et par-tre dager av seg selv, men blir det ikke bra ring lege. Jeg ville gitt paracet og sett ann..
flypapir Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 24. februar 2010 Ok.... Hun her har ikke feber, men klager over mye vondt. Er generelt veldig lite syk, så skjønner at det er "noe". Vi skal ut og reise (fly) om en uke, og da er det jo lite gunstig å dra med seg en ørebetennelse...
Strandloppa og lillebror Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Jeg ville tatt en tlf til fastlegen, så kan h*n vurdere situasjonen. Enten får du time, eller så får du råd om hva du skal gjøre.
annesmil Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Min sønn har hatt ørebetennelse en gang, å da fikk han antibiotika med en gang. Min lege sa at det ikke alltid var bra å bare la det gå over av seg selv heller, for det første er det veldig vondt for barnet. Men, det er jo heller ikke heldig om det går så langt at trommehinnen sprekker (som en skriver her) da det kan danne seg arr på hinnen å det kan gi dårligere hørsel senere (jeg understreker kan, å sikker ikke etter en eller to ganger). Om du i tillegg snart skal ut å fly, hadde jeg gått til legen og sjekket evt. spurt etter medisin. Får h*n betennelse, evt at trommehinnen sprekke, er det ikke smart å fly! Det vil bli veldig smertefullt. God bedring!
Mrs. Bouquet Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Vi hadde samme dilemma forrige uke. Gutten hadde hatt høy feber noen dager og tok seg til øret. Vi fikk legetime samme dag og han hadde betennelse i det ene. Vi fikk med repsept på penicillin, men fikk beskjed om å vente å se til neste ettermiddag før vi hentet den på apoteket. Hadde feberen ikke gått nedover eller det kom puss fra øret skulle vi begynne på penicillin. Vi skulle gi paracet for smertene og lette trykket med å gi saltvann i nesen. Han ble bedre med tanke på feber og allmenntilstand så vi droppet penicillinkur denne gangen. Så jeg hadde nok ikke kontaktet lege om barnet ikke har feber, får puss fre øret eller er veldig slapp.
Gjest Sauen og ungene Skrevet 24. februar 2010 #11 Skrevet 24. februar 2010 Eldste på 2,5 år hadde ørebetennelse for første gang her for et par uker siden. Ringte min mor jeg da, sykepleier, og hun sa vi bare skulle se det an til neste dag. De er restriktive med medisiner. Da hadde det gått over :-) Men går de flere dager må man til lege.
flypapir Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 24. februar 2010 Tok en tlf jeg da. Vi skal se det an og gi paracet. Har det ikke gått over om 3 døgn kontakter vi legen igjen og får antibiotika.. Takk for svar dere!
Synnøve_Solbakken Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Man skal prøve med nesespray og Paracet(eller Ibux) først. Lite vits å ringe lege, med mindre barnet har høy feber i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå