Gå til innhold

Bleieslutt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 2,5 år bruker bleie 24/7 men tisset på do i helgen og er blitt mer bevisst på hva som skjer når han må tisse.

Idag skulle vi bade og han tok av bleien og viste faktisk med kroppspråket at han måtte tisse. Han trippet frem og tilbake og så seg rundt for et egnet sted. Jeg satt selv på toalettet og tilbø han potten så kunne vi tisse i kor:-). Han satt seg villig ned og satt der lenge uten at det skjedde noe.Etter en god stund reiste han seg opp men virket fremdeles ikke helt tilfreds. Jeg spurte om han ville sitte på do istedet men han sa nei og gikk tilbake til potten og prøvde igjen. Så reiste han seg tilslutt med en (bitteliten skvett i potten) og skyndte seg opp i badekaret og tisset der istedet!! Wow, tenkte jeg!

Det gikk altså sikkert fem, seks min fra han tok av bleien og viste tissetrengthet til han tilslutt tisset i badekaret. Da må han jo ha en form for kontroll på det? Hittil har han virket fullstendig uintressert i å slutte med bleie så vi har latt det ligge men lurer nå på om han kanskje blir klar før sommeren likevel..og kankjse doen er bedre enn potte sor han..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ungane våre har aldri brukt potte. Eldste hadde ikkje, lille har, men har berre brukt den til å leiketisse i.

Lille var ganske nøyaktig 2 år då ho ville sitte på do sånn av og til (og det kom ein sjeldan gong litt tiss eller bæsj i doen), men ho gav aldri beskjed om at ho måtte tisse. Ho merka det like før det skjedde, stod alltid og såg nedover seg før det kom om ho var naken/utan bleie.

Litt over nyttår tenkte vi at vi kanskje skulle begynne så smått å sette ho på do ved bleieskift, i håp om at bleieslutt skulle gå greitt til sommaren. Dermed sette vi ho på do morgon og kveld, samt av og til på dagtid. Vi lot ho gå utan bleie ei stund før leggetid.

30. januar tissa ho i do tre gongar. Ho hadde då gått rundt utan bleie og bukse. Vi leikte inne på badet, slik at det var kort veg til do. Den dagen kjøpte vi truser, og etter det har ho ikkje gått med bleie. Brukte bleie om natta i ca 10 netter etter det, men sidan dei var tørre har vi slutta med det og. Ho var 2 år og 3 mnd i begynnelsen av februar, så ho er tidleg ute. Det har vore 4-5 uhell på dagtid den siste mnd (og to om natta, men då var ho sjuk så eg teller det ikkje med som "ordentlege uhell"), men ingen ting dei siste to vekene. Utruleg greitt å vere ferdig med bleiene! Dei første dagane måtte ho kome seg på do umiddelbart når ho kjente det kom, men etter knappe to veker holdt ho seg i over 5 min på biltur. Blærekontrollen utviklar seg i superfart!

Broren var akkurat like enkel, men han var ca 2 år og 9 mnd. Han stoppa opp midt på butikken ein dag og sa "Vent litt mamma, eg må bare tisse ferdig først." Då tok vi vekk bleia og han var tørr både dag og natt, med unntak av nokre få uhell dei par første vekene.

Eg meiner at det som regel vil vere minst like greitt å begynne rett på dotrening, synest ikkje noko særleg om potta (med mindre barnet av ein eller annan grunn er "redd" doen), og dei må jo uansett lære å gå på do på eitt eller anna tidspunkt.

Lykke til med videre bleislutt, om du har energi til å ta litt fatt i det no når guten tydelegvis er interessert kan det gå kjappare og greiare enn du hadde trudd.

Skrevet

Så gøy å høre at det har gått så greit med bleieslutt, til og med om natta! Flinke lille jenta!

Måtte bare kommentere ang potte da jeg har en veldig selvstendig liten frøken som er 1 mnd eldre enn jenta di. Hun var nesten bleiefri i høst, men siden dette ble midt i barnehagestart så ble det nok litt mye for henne og vi måtte legge det på vent en stund. Før jul var hun blitt veldig flink, kunne stort sett gå uten bleie på dagtid med få uhell. Men hun protesterte mye på å gå på toalettet. var ikke redd og vi hadde barnedoring til henne.

Så kjøpte vi potte og satte på badet, den store modellen til babybjørn. Og det gjorde susen for da kunne hun klare alt helt alene. Det var dette med å måtte ha hjelp hun ikke likte. Nå passer vi bare på at døra til badet står åpen og krakken til vasken står fremme. Da klarer hun seg helt alene og er superfornøyd!

Nå lurer jeg veldig på å prøve uten bleie om natta her også, hun er jo som regel tørr på morgenene. Men må komme meg i butikken og få kjøpt et par tisselaken først, i tilfelle.

Skrevet

Tusen takk for tips og svar. Han har ikke vært så ivrig etter dette, han fikk det plutselig for seg at han sitter fast hvis han setter seg på potte eller do, he,he...men det kommer nok tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...