Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Må ha nytt tv ganske kjapt og tenker kjøpe en 42 tommers. Men hva er forskjellen mellom plasma -og lcd skjerm? Er plasma et dårlige valg enn lcd? Og dere som har peiling; et 42 tommers plasma til 5000- er det for godt til å være sant eller er virkelig prisene så presset at det er et godt kjøp? Tenker f.eks på denne modellen fra elkjøp: http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/tv/tv-er-storre-enn-40/PS42B435XXE/samsung-42-plasma-tv
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Hadde valgt LCD tvert. Plasma har den dusteegenskapen at bilder brenner seg fast, dvs hvis du pauser dvd filmen, og starter igjen, så ligger pause bildet brent fast en god stund i skjermen.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #4 Skrevet 24. februar 2010 Takk for info- har null peil på dette så kjekt med slike tilbakemeldinger. Så elkjop også hadde lcd tv`r, 42 tommers til rundt 6000. Har du peil på om dette er kvalitet?
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Vi har kasse tv, og jeg snakka med en som har peil på dette, og han sa at plasma er forløperen til lcd, og at ingen som er rett i hode ville kjøpt plasma i dag.
Lunapuna1985 Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har både plasma og LCD.. skulle jeg kjøpt meg ny tv hadde jeg i dag valgt en LED-tv. Jeg synes det blir veldig mye gjenskinn i plasma tv'en, ikke så godt bilde på dagtid når sola titter inn gjennom vinduene. LCD er litt mattere i skjermen. Derimot har plasma tv'en best bilde på kvelden, mye klarere enn LCD tv'en. Vår plasma har også brent seg, enda den ikke har stått på samme kanal i særlig mange timer. Er alternativene plasma eller LCD så hadde jeg gått for LCD. Men ta en titt på LED'en også da du
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #7 Skrevet 24. februar 2010 Hehe, jammen meg godt jeg forhører meg litt da skjønner jeg;) Takk:)
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #8 Skrevet 24. februar 2010 Jeg fikk høre at plasma er den "gamle" analoge varianten, og kommer til å dø ut etter hvert. Lcd er den digitale, som kommer til å leve i mange år framover. Og bildet er bedre på lcd! Sånn fikk jeg det forklart på elkjøp, shoot me if i'm wrong!
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Plasma har best bilde. Om du leser på AV-forum så er ikke dette noen en diskuterer en gang. Plasmaen har den egenskapen at den kan vise sort. Lcd skjermer "lekker" lys å sort blir grått. Ulempen med plasma er gjenskinnet i skjermen. Så viss du har store vinduer i nerheten av tv, kan det bli mye gjennskinn.Det at bilde brenner seg fast er et ikke eksisterende problem på dagens plasma-tver. se her: http://www.audiovisuelt.no/artikler/mye_plasma_for_pengene/70782 Mange som skal handle flat-TV tenker umiddelbart at plasma-TV-er er utdatert teknologisk. Mens de aller fleste LCD-TV-er har full HD og generelt er tynne – noen sågar syltynne, virker en smålubben plasma-TV som "bare" er HD ready ikke like fristende. Men i praksis vil svært mange få bedre nytte av en plasma-TV. Grunnen er at plasma-TV-er generelt gjengir farger bedre – de har bedre sortnivå, raskere oppdateringsfrekvens og større innsynsvinkel enn LCD-skjermene. Selv om full HD-støtte også blir mer og mer vanlig på plasma-TV-ene, er dette i praksis ikke så viktig som man kan tro. Dersom du sitter mer enn et par meter unna en 42-tommers TV, vil du neppe klare å se noen forskjell på et signal i full HD (1080p) kontra et i HD ready (720p). Dersom du hovedsakelig bruker TV-en til å titte på TV-sendinger (SD eller HD) og ser DVD/Blu-ray-filmer i ny og ne, vil du trolig ha best utbytte av en plasma-TV. Den vil rett og slett gi deg den beste bildekvaliteten for pengene dine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå