Mamma og lille M Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Spør her siden jeg gjerne vil ha svar fra foreldre med litt eldre barn også. Når begynte barnet ditt å spise mat i biter selv, altså ikke mos? Jenta mi på nesten 7 mnd er veldig ivrig på å spise selv, men når hun får mat i hånda (brødbit, moden banan, etc.) stapper hun munnen full og setter det selvfølgelig i halsen. Hun må jo få prøve selv for å lære, men jeg blir så bekymret for at hun skal sette maten i vranga. Hun sitter godt på fanget når hun spiser, og er flink til å holde mat og putte i munnen. Noen råd fra erfarne foreldre? Hva slags mat begynte dere med, og når?
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Ca 7 mnd åt hun biff-biter (indrefilet - mørt og godt). Hun gomla og nøt det så til de grader. Erfaringen min er at man er gjerne litt vel forsiktig med sitt første barn, meg selv medberegnet...Så lenge du er til stede under hele måltidet og følger med så er det vel bare å prøve ut det meste, skulle jeg tro. Knekkebrød var også toppers, husker jeg.
husmus &2 Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Oi, biff hørtes voldsomt ut. Jeg begynte å gi han knekkebrød da han var rundt 6-7 mnd, han har aldri satt noe i halsen og alltid fått brød med skorpe. Appelsinbåter og epler går ned på høykant uten problemer og nå er han 15 mnd. Nå kan han godt stappe munnen full av mat uten at det er noe problem, men han gjorde aldri det før. Flink på selvlæring med andre ord.
ApriIbaby Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Her brekker hun, 9 mnd, seg av alt som ligner på biter eller klumper. Selv 8 mnd middagsglass og 6 mnd glass fra Nestle funker ikke. Kun fløyelsmat fra Hipp....
Pirkeanonym Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Når hun var 8 måneder så spiste hun hele Rosenkål selv. Hehe, så hun var ikke gammel da hun begynte å spise småbiter med mat. Så har hun vært meget lett å lære å spise skikkelig da, aldri tatt for mye i munnen etc. Vi begynte med eple, banan, brødskiver (delte de aldri i terninger, men gav henne halve skiver), til middag moste vi potetene, mens kokte grønnsaker har hun spist fint hele tiden. Det er bare å prøve seg frem, alle barn er forskjellige. Jeg kjenner ei på 2 år som ikke kan få halve skiver fordi hun stapper alt inn i munnen på en gang.
Ranveig R Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Jenta vår har ete bitar sidan ho begynte med fast føde ved 10,5 mnd. Med bitar meiner eg brødbitar m/pålegg, 1/2 potet delt på langs, eit stykke kokt fisk, ein stor brokkolibukett (supert med "handtak", og så blir den jo til mos i det ein tyggar i den), heil tomat, osv. Hadde store problem med å få jenta til å godta fast føde, det løsna først då vi begynte med prinsippet baby led weaning (google!).
Mamma og lille M Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har også undersøkt litt om baby led weaning, og vil gjerne la henne spise selv siden hun gjerne vil. I boka står det at det er normalt at babyen brekker seg i begynnelsen når den får biter, men det ser jo ut som babyen setter noe i halsen og holder på å stryke med... Skikkelig skummelt! De er jo litt komiske, da, når de prøver å spise selv... Vesla mi kjørte ei halv brødskive inn i munnen og så veldig overrasket ut over at det ikke gikk å svelge
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå