Lille-My,75 Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Snuppa har hatt diare og fått et hissig bleieutslett. Hun er allergier og er kanskjer litt mer enn vanlig ømfintlig i huden (har atopisk eksem i kinnene til tider), men hun har aldri hatt bleieutslett før. Vi startet med de vanlige rådene - vaske huden lett, lufttørke og la henne ligge med stumpen bar så mye som mulig, ha på sinksalve (fra Neutral), bytte bleie ofte osv. Da dette ikke fungerte prøvde vi et par dager med hydrokortisonkrem - 1 % etter anbefaling fra apotekforeningen. Dette fungerte heller ikke, og vi har nå prøvd i et par dager med sånn lille krystallfiolett oppløsning som skal fungere hvis det er sopp i utslettet. Har brukt sinksalve etter at penslingen har tørket. I kveld var utslettet bedre i bleieregionen, men det er en kant rundt utslettet med røde små hevelser - ser kanskje ut som blemmer. Antar dette er sopp. Hun har fått krystallfiolett oppløsning i 3 dager nå - 1 gang om dagen. Noen som har noen gode råd om hva vi kunne prøve videre? Krystallfiolett oppløsning skal ikke brukes mer enn i 3 dager står det på flaska...
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Ser ut som du har prøvd det meste. Har ikke så mye erfaring med det, men har god erfaring med potetmel.. det trekker til seg alt av fuktighet. Her forsvant blødende og veskende sår på et par dager med potetmel...
epla Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Hei! Snuppa vår har også slitt med bleieutslett i lang tid nå. Hun er straks 13 mnd og har aldri hatt problemer med dette tidligere. Vi har i likhet med dere prøvd det aller meste. Sinksalve, barrieresalve, hydrokortison osv. Det siste tipset vi fikk på helsestasjonen var å bruke en krem mot sopp. Spurte på apoteket og fikk anbefalt en salve som heter Klotrimazol (tror i alle fall det skrives sånn!). Den har vi brukt i en liten uke nå, og endelig ser det ut til at utslettet er på vei tilbake. Vi skal fortsette å smøre i noen dager til, det er visst viktig å fullføre kuren. Ellers skal vi også gå til innkjøp av ei flaske med krystallfiolett, har hørt at det skal ta det meste av bleieutslett. Kjekt å ha på lur i skapet til neste gang!
mastermind Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 potetmel dryss godt på! virker som bare rakkern. tar man det med en gang er det raskt borte, er det hissig kan det ta et døgn kanskje.
Makko med to små gutter Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Jeg passa ei jente i usa som vi til slutt ble beordet til å slutte med bleier i en alder av 18mnd pga bleieutslett. Hun gikk naken med kjole i 5dager. Vi var kun inn, en som lekte og en som vasket... Men etter fem dager var hun faktisk også rein, og bleieutslettet var borte. På dagen fortsatte hun å gå uten bleie. Men hva vasker du henne med? Min reagerer på endel våtservietter. Sånn lilla vann, med en tykk salve (husker ikke hva den heter) har gjort susen hver gang her. Når vi har brukt dette MÅ det vaskes av med babyolje, hvis ikke er jeg for hardhendt med huden.
signe maten Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Prøv svensk barnesalve! Ingen over ingen ved siden. Etter at fetteren min hadde kraftig diare og blødende utslett hvor det ikke var noe som virket, prøvde de med den svenske - det ble bedre over natten Vi bruker den ved hver antydning til rødhet - og har ikke hatt noe mer enn det Super!
Gjest yrild Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Hvis det er sopp er Imazol (tror det skrives sånn) helt fantastisk :-)
Gjest yrild Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Beklager... jeg googlet litt og det ser ut som om Imazol ikke selges i Norge. Ville tatt med lille til legen jeg så hun/han kan titte på det.
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2010 #9 Skrevet 24. februar 2010 Jeg har hatt god erfaring med å kutte ut melk for en periode, f.eks 2 uker, da noen reagerer på dette. Noen reagerer med ubalanse i slimhinner, andre direkte på huden. Verdt et forsøk!
Itsrejk Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Prøvd å bytte bleiemerke? Kan jo hende hun har begynt å reagere på de hun bruker.
Lille-My,75 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2010 Hei alle sammen og takk for mange gode råd! Tror vi får ta en tur på apoteket og høre om de har sånn soppdrepende krem som en av dere nevnte. Det har vi ikke prøvd enda. Og så skader det ikke å bytte bleiemerke. Vi har alltid brukt det samme. Å kutte ut melk kunne sikkert vært en god ide, men det gjør vi allerede fordi hun er allergisk. Så det er ingen melk å kutte :-) Heller ikke noe egg, citrus, fisk eller jordbær som hun også er allergisk mot. Potetmel er det flere som nevner. Er usikker på om det tar sopp? Sikkert bra mot sår stump - men hjelper det mot sopp? Krysser fingre for at hun blir fort bra! Og igjen, takk for hjelpen!
Maya_1 Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Må bare henge meg på de andre her, prøv potetmel! Det var jo rene vidunderkuren mot all slags såre romper vet ikke om det hjelper mot sopp dog, men skader ikke å prøve..
Style_hunter Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Har du prøvd Inotyol? Eneste som har virket her da babyen hadde diare i 2 uker og veldig rød rumpe:) Spør evt på apoteket om du kan bruke den pga allergi
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Inotyol! Den er utrolig feit, og man skal bruke godt med den - men dn funker som bare det! Fås kjøpt på apoteket - og jeg kan anbefale den på det varmeste!
maya666 Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 prøvd å bytte bleie merke??? det kan hjelpe... ellers så må jeg si at potetmel er veldig effektivt.. prøv det i 2-5 dager... lykke til
Lille-My,75 Skrevet 26. februar 2010 Forfatter #17 Skrevet 26. februar 2010 HI her. Snuppelure er fortsatt ikke bra fra utslettet sitt, men vi prøvde potetmel i går kveld... Hadde først på A-derma sin sinksalve og hadde på et tynt lag med potetmel etterpå. Hun var tydelig bedre og mindre rød om morgenen. Så vi fortsetter med det og håper effekten blir like bra videre. Kjøpte salve som er blanding av hydrokortison og soppsalve på apoteket i dag, og hvis hun ikke blir bra av aderma og potetmel, får vi prøve den. Litt av en vitenskap, dette her... Interessant at potetmel har sånn effekt!
*gurimallaika* Skrevet 26. februar 2010 #18 Skrevet 26. februar 2010 Det bruker vi og.. Funker utrolig bra!
Trollemor75 Skrevet 27. februar 2010 #20 Skrevet 27. februar 2010 Utslettet er sannsynligvis for alvorlig til å bli bra av den, men for mildere tilfeller bruker vi Weledas zincsalve. Den eneste som virker hos oss. Gutten har ømfintlig hud (og 2 foreldre som sliter/har slitt med eksem), og fikk utslett av både Neutral og Dr. Greves zinckrem. Potetmel funker veldig bra. I perioder har jeg brukt salve fra Lykkelig som liten, med god resultater. Ellers har jeg aldri hatt behov for noe annet. Men nå er det jeksler på vei (tror vi) og 6-7 avføringer per dag, rumpen begynner å bli temmelig rød... :-(
trultemor07 Skrevet 1. mars 2010 #21 Skrevet 1. mars 2010 Har selv god erfaring med krystall fiolett. Pass på å tørke godt før du tar på. Tror det er best å bruke kun krystall fiolett og ikke zimk i tillegg. Kan brukes tre ganger daglig hvis jeg ikke husker feil. Lykke til : )
Lille-My,75 Skrevet 6. mars 2010 Forfatter #22 Skrevet 6. mars 2010 HI her. Nå er endelig bleiutslettet borte. Det som til slutt virket, var å smøre på en kombinasjonssalve av kortison og soppmiddel (reseptfritt på apotek) hver morgen og kveld, og smøre på aselli sårsalve (også resptfritt på apotek) ved hvert skift. Da ble det borte i løpet av 3-4 dager. Potetmel, sinksalver av ulike typer (Aderma, neutral, natusan), kortisonkrem, krystallfiolett og å bytte bleiemerke fungerte ikke like bra. En av assistentene i barnehagen fortalte at hun aldri har sett et så stygt bleieutslett tidligere, så det har nok vært litt ekstra hissig. Håper hun aldri får noe sånt igjen!
M og gutta Skrevet 9. mars 2010 #23 Skrevet 9. mars 2010 Resque-salve fra helsekost er også en sikker vinner. Den kan brukes på nesten alt...(bach blomstermedisin)
lille sprelle Skrevet 10. mars 2010 #24 Skrevet 10. mars 2010 hydrocortisonsalve 2 ganger i døgnet Men er det et så stort problem, ville jeg tatt kontakt med lege!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå