Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Har lest litt rundt om ul, for mener å ha hørt at det ikke er bare bare.. Så fant jeg denne reportasjen som forklarer litt og samtidig gir usikkerhet om å ta ul når det i grunn ikke er nødvendig (utenom den faste i uke 17-19) http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3620011 Hva tenker dere andre om dette? Jeg har veldig lyst til å ta 3d ul i ca uke 28-30...
lin76 Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Tja. Det er vel ingen legar som seier rett fram at UL er farleg, bare at dei ikkje kan vera 110% sikre på at det absolutt 120% sikkert IKKJE er det. Nokre gravide får jo oppfølging med tilbod om UL kvar veke pga komplikasjonar i svangerskapet, så då vurderer legane det tydelegvis som eit nyttig redskap, betre enn ikkje å vita. Det fins jo folk som er redde alle typar stråling. Frå jorda, frå mobilar, fra mikrobølgeomnar osv. Eg veit ikkje heilt eg, om eg orkar tru på at det er så himla farleg, alt. Eg meiner, ALT er jo farleg om ein bare snur litt på det! Den eine og den andre maten er farleg, og å detta på isen er farleg, og diverse normalt ufarlege infeksjonar er farlege akkurat når ein er gravid, osv osv osv. Ein kan jo ikkje bli heilt paranoid heller. Så, for å konkludera på dette som blei langt: Ta 3d-ul viss du framleis har lyst når du kjem så langt. Dei brukar jo apparata på 1000-vis av babyar i veka, det hadde for lengst blitt oppdaga om det faktisk var skadeleg!
MC81 Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Hei Jeg tror jeg kanskje hadde 15 UL i mitt forrige svangerskap og spurte legene om dette da. De sa at man aldri kunne være 100% sikker fordi det er bølger som sendes inn i magen, men INGEN forskning antydet noe som helst problemer i forhold til forsteret! jeg synes du skal ta UL og kose deg med det! Personlig har jeg tenkt å ta så mange som mulig:)
Lykkelill 84 g03 & j10 Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2010 Takk for svar =) Vil så gjerne ta en i uke 10 også.. Som en betryggende bekreftelse på at ting står bra til med lille Lykkeliten =)
lilletjukka ;o) Skrevet 24. februar 2010 #5 Skrevet 24. februar 2010 Hør på de andre her - ikke mye som tyder på at det er farlig. Jeg tenker at det er farlig å stresse for mye rundt det - spesielt om man har abortert tidligere. Da er det greit å sjekke at alt er ok. 3D ultralyd tok søsteren min - en helt fantastisk opplevelse (ikke preget datteren hennes). Hun hadde det i 28 uke tror jeg, og man kan se tydelige ansiktstrekk på UL som man kan kjenne igjen. Er selv 9+3. Hadde UL for 1 uke siden og vil ta igjen i uke 13. Hadde MA i høst, så nå vil jeg bare være på den sikre dien. Lykke til - gjør det du føler for - UL gir mye glede!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå