Gå til innhold

Flere desember- 09 mammaer her? :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp jepp! :D

Her er det stort sett bare velstand! Var en del ammeproblem i starten, men det har rettet seg nå. Har begynt å komme i en fin rutine som passer både mor og barn. Sover greit om natta, våkner hver 3 - 4 time for mat, men sovner etterpå. Eneste er at han lager en del lyder i søvne, som jeg reagerer på. Må derfor hele tiden sjekke om det er smokken, koseklut i ansiktet, våken, sulten osv.. Men som regel er det ingenting. Er stuptrøtt og vil til sengs i 7 - 8 tiden på kveldene. Er morgen et sted mellom 6 og 9. :)

På dagtid er han en del våken, leker, ler og koser seg! Og da koser mamma (og pappa) seg også! :D

Såeh - livet som mamma er HERLIG!!!!

Enn der? :)

Skrevet

Så godt å høre :)

Vi har vel egentlig hatt en litt tøff start, med ammeproblemer og kolikk! Fikk til ammingen etter noen uker, men nå har hun plutselig funnet ut at pupp ikke er så bra :P Enkelte ganger tar hun den, andre ikke. Vi har derfor funnet ut at vi skal gå over til flaske og jeg får pumpe så mye jeg får til. Virker dessuten som hun blir mer blid og fornøyd med flaske, og det er jo kjempebra :) Kolikk er noe drit!! Vi har ikke kost oss så fryktelig mye enda, pga mye vræling. Ikke morsomt å ha besøk eller ta henne med bort, så vi gleder oss til den dagen kommer. Hun er mye bedre nå, så forhåpentligvis går det riktig vei :)

Jeg syns også at livet som mamma er herlig, til tross for at alt ikke går på skinner :D Er heeelt oppslukt i vår nydelige datter <3

Skrevet

Fikk jente 12/12 og her går det stort sett fint. Ammeproblemer fra første uken, og har fra denne uken gått over til kombiløsning amming/flaske. pga ammeproblemene har det vært en del urolighet og skriking, spes på ettermiddag/kveld. Ellers har vi vært heldige å slippe kolikk. Begynner nå også å få på plass tidligere legging i 19-20 tiden. Ammer/flasker et par ganger mellom leggetid og morgen kl 7-8. Da står vi opp. Etter en time er hun supertrøtt igjen og hun har da en laaang formiddagslur i vogna på ca 3 timer. Etter det er det en del våkentid. Har et par kortere lurer på 30-45 min i løpet av ettermiddagen før det er leggetid.

Skrevet

Snillemamma1, går det fint å kombinere pupp og flaske? Jeg kunne tenkt meg å gjort det, men lillemor her blir fort sugeforvirret! I dag har det gått bra, men tror det blir vanskelig etterhvert. Håper på å amme på natta en stund til, og det ser ut til å funke greit:) Håper ikke melka forsvinner helt enda, selv om jeg har gitt opp det ene brystet. Det er helt slunkent og det kommer kun få dråper ut..

Skrevet

Her kom det en liten gutt 10. desember. Her er det mme som gjelder. Etter ca 8 dager tror jeg vi gikk over til flaske og jeg pumpet litt fram til den verste dårlige samvittigheten hadde gitt seg, da var det greit å bare gi mme;) Synes ting begynner å roe seg litt nå. Ikke så mye kaos og jeg syns det blir lettere jo større lillegutt blir:) Han er ganske greit om kvelden og natta. Legger seg ca 21.30 og får mat en gang mellom 02.30 og 03.30. Deretter sover han til mellom ca 05.30-06.30. Da er det tydeligvis morgen. Da er han våken en stund. Sover ganske urolig om dagen, så mor får ikke så mye søvn for å si det sånn, og er ganske trøtt stort sett hele tida;) "Heldigvis" vendte denne lille tassen mammaen sin til lite søvn allerede i magen da han holdt det gående gjerne flere timer om natta;) Så nå er jeg litt lei av dårlig søvn kjenner jeg, men fungerer stort sett greit, så skal ikke klage altfor mye;) Har sluppet unna kolikk, men har hatt perioder med magesmerter og en del hyling under og etter måltider. Dette blir nå sjeldnere og sjeldnere.

Til mandag skal jeg begynne å jobbe igjen mens mannen skal være hjemme. Fra da av skal vi jobbe annenhver uke og ha annenhver uke hjemme sammen med minsten:) Gjorde det slik forrige gang også, og det fungerte fint. Denne gangen er jeg mye roligere og koser meg mer med å være hjemme og bare slappe av, så jeg er veldig spent på hvordan det skal bli å begynne å jobbe igjen, ja...

Skrevet

Merker at jeg syns det er godt å høre at flere gir flaske og mme! Har dårlig samvittighet hver dag jeg, selv om jeg har blitt litt mer komfortabel med det! :) Orker ikke mer vræling og uro ved puppen, og det ser ut til at jenta er mye mer fornøyd med flaske! Morsomt å høre hvordan hverdagen deres er :)

Skrevet

Hei hei!

Fikk ei jente 7.des. Ammeproblemer i begynnelsen ja, fy søren så vondt!!! Men hadde investert i pumpe siden jeg hadde skikkelig problem sist gang med storebroren, så her ble det pumping fra første dag. Pumper/ammer ca 50/50, og hun pleier ikke å være sugeforvirret.

Hun er ofte urolig om ettermiddag/kveldene, så da er det best å gi flaske.

Et triks jeg gjør, er å gi henne ca. 75ml mme etter vanlig amming om kvelden, for da blir hun veldig mett, og sover lenge. Hun sovner senest 20.00 og i natt sov hun helt til 03.30! Da fikk hun pupp og sov videre. Hun våkna 5 min før ringeklokka i dag tidlig, så dette har vært den mest perfekte natten til nå.

Men rutinen er at hun sover åtte til åtte, så en liten time våken, så kan hun sove i det uendelige av og til... Våken kanskje et par ganger, og lengste våkenøkten om ettermiddagen. Haler den ut litt med å bade henne, bruker langt tid på badet. Så legger jeg henne i seks.syvtiden. Ta litt tid før hun sovner, men ikke alltid. Hun våkner ikke tildligere om morningen selv om hun sovner tidligere :-)

Hun har ikke kolikk (det vet jeg alt om siden storebroren hadde det!). Hun sutrer/skriker gj.snt 1 time pr dag pga luftsmerter. Klare å prompe det ut relativt kjapt, heldigvis.

LIvet er så herlig at det er en fryd! Elsker denne tilværelsen, og opplever å ha en rolig sove-baby denne gangen, noe som er helt annreledes enn å ha en kolikk.baby. Så skjønner dere kolikk-mammaer - hold ut!

Er supertrøtt nå. Legger meg sjelden senere enn 22.00.-22-30! Natta!

Skrevet

Er veldig hyggelig å lese om desembermammaene:) Mye likt og litt ulikt også. Vi hadde sovebaby med førstemann, så denne gangen er det ikke sånn;) Minsten her syns det er passe med 2-3 dupper om natta for mamma'n visstnok;) I natt var vel en av de verste så langt med bare 3 timers søvn. Jaja, trøsten min er at det blir bedre;)

Ang dårlig samvittighet og amming så tror jeg nesten den ALLTID vil være der de første dagene etter at man har bestemt seg for å avslutte ammingen. Jeg ga storebror her flaske fra dag 4 og denne gangen var jeg bestemt på at om ting ble like vanskelige skulle jeg være flink å avslutte ammingen uten dårlig samvittighet. Yeah, right... Det gikk absolutt ikke sånn. Den dårlige samvittigheten var der like mye som sist. Avgjørende for meg var at spesielt mannen og hele resten av familien støttet avgjørelsen. Mannen min sa til slutt at nok var nok og det hjalp også mye. Nå koser vi oss bare. Syns det er supert å være hjemme, men samtidig gleder jeg meg veldig til lille her blir "stor", for jeg er nok ikke noe særlig babymenneske;) Men har bestemt meg for at jeg SKAL kose meg denne gangen. Vet ikke om det blir flere barn... Lykke til videre alle flinke mammaene:)

Skrevet

Fikk en gutt den 29.12.09

Her går det greit, men har vært en del forkjøla nå..

Og har begynt på Nan 2, pga at han ikke blir ordentlig mett :(

Legger seg 8- halv ni, og sover da til 24.30 - 01.00 så får han mat og ny bleie, så sovner han igjen og kan sove til 5-halv seks..

blitt en stor gutt :)

Smiler og koser seg masse :D

Skrevet

Der var du jo Purlykke. ;o)

Her koser jeg meg veldig med snuppelura som sover masse og koser masse. Hun kom 12.12. (ser hun deler fødselsdagen sin. Morro) Hun har egentlig sovet fire-seks timer om natta uten mat fra hun ble født men nå har hun begynt og skulle ha etter 2-3 timer.. Blir sprø. Jeg føler ikke jeg sover. (hun får HIPP) Kanskje hun ikke blir mett nok. Det vil si at hun spiser jo til hun ikke vil ha mer men virker ikke som om metthetsfølesen varer lenge... Hmm.. fikk noe og tenke på. Vi har ei lita frøken vi da. Hun veide 3230 når hun ble født og veier nå 4440 (vis ikke hun har gått ned litt.. Vert syk og nesten ikke spist stakkars) Skal på tre mnd kontroll snart så da tar jeg en prat med helsesøster. Stakkars hun blir så sliten av og være mye våken om natta at hun sover MYE på dagen.

Bortsett fra det er hun super blid, smiler, gurgler og sjarmerer foreldrene sine i senk.

Kan jeg spørre hvor store barna deres er nå? Og til dere som gir flaske, hvor mye spiser han/hun ved vert måltid? Hun her spiser max 100 ml ferdig blandet.. Da er hun sulten..

Kos dere med de vakre desember barna våres! Og håper formen til mammane begynner og komme seg også? Jeg er i stooooor form og er i full gang med trening osv.. Livet smiler!

God onsdag til dere.

Skrevet

Jenta mi var 3260 da hun ble født, veide 4515 på 6-ukerskontrollen og 5050 den dagen hun ble 2 mndr! Fullammet henne frem til da, med unntak av en flaske i ny og ned om hun var veldig urolig. Hun fikk tydeligvis nok mat av bare å bli ammet, men hun virket ikke fornøyd likevel. Nå pumper jeg meg så mye jeg klarer og gir HIPP i tillegg. Jeg blander alltid ut så det blir 130 ml, men hun har aldri drukket mer enn 100 ml. Hun drikker det samme om det er morsmelk også, så virker ikke som hun blir mer mett av HIPP.

Formen min er vel ikke den beste enda, har hatt mer enn nok med å trøste kolikkbarnet vårt :P Har tatt situps en gang...hehe..Blir litt enklere å komme seg på trening nå når hun får flaske :)

Kos dere videre! Vi får bruke denne tråden til å diskutere våre små desemberbarn ;)

Skrevet

Fikk gutt 23.12. Ikke akkurat drømme datoen men men.. Her går det bra, har hvert en del skriking på dagen og lite soving fram til nå, pga luft som ikke ville ut.Men han har sovet på natt bare spist ett par ganger ( mellom22 og 0700) Så jeg har hvert fornøyd (OG er det fremdeles) Han var 3670 når han kom til og på 6 ukerskontollen var han blitt 5560..Så han får vist nok mat. Det er bare pupp her enda, har prøvd mme 2-3 ganger men den er ikke populær. Syns det er helt greit å bare amme, ammet ikke så lenge med de andre barna.. Ellers så er han en glad gutt som "prater" mye, og armer og bein går bestandig, så en aktiv krabat..Sover fremdeles veldig lite på dagen,men ligger mer på gulvet og i vippestol og virker veldig fornøyd med det. Min form er kommet tilbake, heldigvis ingen kilo å ta av. Var dårlig under svangerskapet så det lille som kom av kilo, var borte når jeg kom hjem fra sykehuset..HURRA.. Syns det er utrulig godt å ha baby igjen,, 8 år siden sist..Koser meg kjempemasse..

Skrevet

Hei "Purlykke". Så langt går det fint å kombinere amming og flaske, men jeg har gjort det litt for kort til til å konkludere ennå for å si det sånn. Ammer først (det går ganske kjapt dessverre pga lite melk og utålmodig baby) og gir deretter flaske til alle måltider unntatt på natten. Da ammer jeg bare. Blir spennende å se hvordan det går videre. Er nå innstilt på å gjøre det så lenge det går. Tror ikke jeg kommer til å begynne med pumping. Det har jeg veldig dårlig erfaring med fra før. Mye stress og dårlig resultat med veeeeldig lite melk ut (mindre og mindre).

Skrevet

Jenta mi var 3590 gr da hun ble født, og nå 2,5 mnd er hun 5600. I løpet v 9 dager klarte hun å legge på seg 500gr! Men nå legger hun på seg lit mindre hver uke da, så hun er ikke så bollete lenger.

Hun drikker max 100ml pr måltid hun her også. Har nok melk, men gir henne ekstra Hipp om kvelden, for da sover hun supergodt. I natt sov hun 9 timer i strekk! Herlig!

Jeg begynte å trene etter 6 uker, og da var jeg klar som et egg. Hadde trent masse hele svangerskapet, og merket at jeg var i dårligere form ETTER fødselen enn før da jeg var høygravid! Måtte trene noen ganger før formen var tilbake, og det er den nå. Har gått ned 7 kg på 4 uker. Etter at jeg begynte å trene igjen. Nå har jo jeg litt å ta av da altså..

Kjekt å sammenligne bebiser på samme alder :-)

Skrevet

Her skal vi på 3 mnd kontroll om halvannen uke og det ser jeg fram til (foruten vaksine, da :s). Blir spennende å se hvor stor han har blitt!! Han var 47cm lang og 2850gram da han ble født. Dagen før han ble 7 uker var han blitt 55.5cm lang og 4840gram tung, så han vokser fort virker det som. Han spiser stort sett mellom 130 og 180ml til hvert måltid. Av og til kan han spise bare 80-100ml, men det er kanskje ett måltid 1 eller 2 ganger i løpet av ei uke. Spiser 6 ganger i løpet av døgnet. Har litt på følelsen jeg også at metthetsfølelsen ikke varer så lenge. Skulle veldig gjerne hatt netter der lille sov 9 timer i strekk som din, Hellobaby;) Håper jenta di fortsetter med det, da!:)

Trening begynte jeg med da tassen var 4 uker gammel;) Var veldig fornøyd med det. Kondisen er ikke den samme og jeg får heller ikke trent så ofte som jeg gjerne vil ettersom jeg har en gutt til og en hund som trenger tur og det er jo litt koselig å få sett litt til mannen min også, så prioriterer å hjelpe hverandre med barn og hund nå en stund framover, så får skikkelig trening komme etter hvert tror jeg... Får jo noen turer med bikkja i løpet av uka også, så sitter ikke heeelt stille hele dagen;) Har fortsatt ca 7 kg igjen før jeg veier det samme som før graviditeten. Av erfaring vil disse henge på meg en stund til....

Skrevet

Så flinke dere er tilå trene da! Får dårlig samvittighet her jo...hehe.. Vekta mi har rast nedover siden fødselen og jeg ligger nå på ca 6 kilo minus ifht før graviditeten! Fornøyd med det, men kunne tenkt meg å stramme opp litt før sommeren. Skal gifte meg i juli og har lyst til å se smashing ut ;) Så ja, da er det bare å komme igang!

Skrevet

Å ble nesten litt misunnelig på deg Purlykke..Jeg gifta med i fjor sommer, og det er bare helt fantastisk!!! Og finne drømmekjolen og ta den på seg er en fantastisk følelse, nesten litt synd at men bare opplever det en gang(normalt sett da.) Du får ha lykke til, er litt styr men en artig og fin tid.. Var 5 mnd på vei da jeg giftet meg, og du skal tro jeg var redd for at kjolen ikke skulle passe.. Kjøpte den 3,5 mnd FØR jeg ble gravid..Men hadde snøring i ryggen så det gikk bare bra.. Hadde nesten ikke fått mage da heldigvis... :o)

Skrevet

Hei jenter.

Jeg fikk ei jente 7. desember. Hun er stort sett ei blid og fornøyd jente, og vi har ingen spesielle utfordringer med henne så langt :-)

Selv er jeg ikke helt i slaget likevel. Er fryktelig sliten til tross for at jeg hadde et lett svangerskap, en grei fødsel og får sove rikelig om nettene. Fullammer henne og føler at all energi suges ut av meg hver dag. Tester ut et nytt jerntilskudd nå som jeg håper vil hjelpe litt.

Men hun gir meg jo energi også da. Datteren min er helt fantastisk! Et helt spesielt barn, uten tvil! Jeg synes faktisk litt synd på dere andre som har fått sånne helt vanlige barn. Hehe ;-P

Skrevet

Purlykke: Gratulerer med giftemål til sommeren!! Vi skulle gifta oss i fjord sommer vi. August.. Men, magen kom og vi valgte og utsette det da jeg hadde lyst til og ikke ha baby mage når jeg giftet meg. Også snakket vi om og ta det i år men, vi venter til neste år. Da er jenta så stor at vi kan dra fra hene en ukes tid på bryllupsreise. (hadde ikke hatt sanvitighet til det nå.)

X10ne: He, he.. Ja de barna er nydelige.. :o) Vi har også ei kjempe blid og fornøyd jente. hatt litt problem med soving etter sykdom men i natt rettet det seg gitt. Og jeg sov 6 timer før hun skulle ha mat. Nydelig. Er det ikke rart hvor mye vi beundrer og ser på barna våre. altr er jo så spesielt vakkert med vårt barn.. He, he.. Godt tegn. Er jo det som er meningen. Vi beundrer oss nesten blinde noen ganger. Ord som blir sagt mye i heimen er: se på hun nå da!!, eller: det er jenta til mamman sin/pappan sin det! He he..

Ang vekt: Jeg veide 49 kg før svangerskapet. (er 160 høy) La på meg 12 kg og har nå 5 kg igjen før jeg er tilbake til der jeg var. Noen syntes jeg burde bli der jeg er nå men jeg trives ikke. er altid vært ei lita flis og føler meg bare rar nå. ikke tilpass. det jeg er gladest for er at jeg ikke har fått et eneste strekk merke!! Magen er like fin. :o) Så treningen er jeg begynt med. (går turer og trener med wii i stua) Til kattas irritasjon.. Hun syntes sikkert det ser tåplig ut. ;o)

var hos helsesøstra i går og lille veier 4700 gr og er 57 lang nå. er 11 uker til lørdag. Vi fikk beskjed om å m,ate henne opp på kvelden for og gjøre henne skikkelig mett og det funket. Hun sov som en ENGEL! :o)

Skrevet

Takk for gratulasjoner :) Jeg både gleder og gruer meg til bryllupet, mest gleder meg selvsagt! Ingen av oss er så veldig glad i oppmerksomhet, så vi håper på minst mulig taler og et mest mulig uhøytidelig bryllup! ;) Nå har jeg vært å handlet inn utstyr til bryllupsinvitasjoner og bordkort, så da er det bare å håpe på at lilletupp kan sove noen timer i strekk slik at jeg kan begynne med det :) (hun sover sjelden flere timer i strekk, så spørs om jeg må vente til pappan kommer hjem fra jobb..hehe)

Ønsker dere alle en riktig god helg! Kos dere glugg ihjel med babyene deres, det skal iallefall jeg gjøre :D

Skrevet

God helg til deg og... Håper på godt vær i helgen så man kan gå turer med babyen.. Lykke til med skrivingen :o)

Skrevet

Hei!

Jeg fikk en liten gutt 8. Desember ;) (Noen som vet hvordan man skifter nick?? Hehe)

Her er det bare lykken. Ammingen har gått som en drøm. Men for noen uker siden begynte han å bli litt surkete på kveldene og delvis på dagtid. Skjønte etterhvert at jeg rett og slett ikke klarte å opprettholde nokk mengde melk i puppen så da begynte jeg å pumpe meg. Gir han mm i flaske klokken 1200 og til kveldsmat. Etter det fikk vi gutten vår tilbake <3 Han tar puppen og flaska like lett.. Det hender han får pupp rett etter flaske og omvendt, men virker ikke som det er noe problem...

Han har sovet 4-6 timer hver natt siden han var født. Når han var en mnd gammel begynte han å sove fra 2330 til 0800. Nå legger han seg klokka 2130-2200 og sover til 0630-0730 i strekk. Så litt pupp også sover han til 0930 og da vil han stå opp! :D Så jeg klager ikke. Etter flaskemåltidet klokken 1200 legges han i vogna ute (eller i gangen alt etter temp) og der sover han fra 1300 til 1600 1700. Så er det bare små powernaps, før det er kveld igjen.

Hvor langt er deres babyer kommet utviklingsmessig? Var på ettertreff her om dagen og der var det en gutt som er 5 dager eldre enn min som lå på gulvet på magen og lekte med rangler og lignende!?! Det kan da ikke være vanlig?? Min gutt viser ikke noe særlig interesse for leker enda. Bare litt pludring til bamser som henger over hodet hans. Vifter med hender og føtter <3 Men klarer ikke å gripe etter eller holde ting selv... Han klarer heller ikke holde hode (og brystet) så lenge oppe i mageleie enda heller. En stund selfølgelig, men...

Når det gjelder formen min, er den helt OK. Føler meg vell ganske så normal igjen :) Vekta er også tilbake til utgangspunktet. Gikk opp 18 kg i svangerskapet og 15 av dem var borte på akkurat 1 uke. Så de siste 3 har tatt sin tid :P Men nå er de borte. (Mister gjerne en 6-7 kg til da)

Koselig tråd dette forresten :D

Skrevet

Heisann, gutten min kom 4 desember - og tiden flyr fort - snart 3 mnd siden :o)

ammeproblemer i starten, ammer så mye jeg kan - men har ikke nok melk så han får 2 flasker mme og 1 morsmelkflaske , og resten amming :o)

vi har vært heldige med søvnrutiner helt fra starten, frem til han var 2 mnd sov han fra 20-08 med 2 måltider på natten, nå sover han 20- 05:30 får pupp og sover videre til kl 08:00 - så utrolig deilig altså :o)

han har begynt å holde i rangle om vi legger den i hånden hans, og er veldig aktiv med babygymmen sin, røsker og river i bamsene som henger over han, han skravler og roper til de - veldig morro :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...