Gjest Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er 9+2 i dag, og fikk i dag beskjed om at jeg mister jobben iom at bygningen skal rives, så butikken legges ned. Det skal rives i Oktober, og jeg har termin i slutten av september så det hadde gått greit, men sjefen sa at de ikke vet når de velger å legge ned, det kan være om 1 mnd, eller om 7 mnd, hva i alle dager gjør jeg hvis de legger ned neste mnd??? Da mister jeg vel alle rettigheter siden man må jobbe i 6 av de 9 mnd? Hva kan jeg evt gjøre?
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Jeg opplevde det marerittet der selv da jeg var 6 uker på vei. Fabrikken jeg jobbet på slo seg konkurs. Arbeidsledighetstrygd teller på lik linje med vanlig lønn så du må ikke ha vært i jobb i alle disse månedene for å ha krav på penger. Du kan også velge å levere inn ligningene for de 3 siste årene dersom du kommer bedre ut på denne måten. De regner da gjennomsnittsinntekten din i disse årene. Det lønnet seg hvertfall for meg! Lykke til :-)
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 er det noen mulighet for å fortsatt ha samme inntekten? Jeg har hatt deltidsjobb og gått på skole frem til sommeren, så har ikke hatt rare inntekten de siste 3 årene... Det værste er å ikke vite noe syntes jeg, å fortsatt ha 3 mnd oppsigelse når jobben kan bli lagt ned neste mnd, eller om 7 mnd! Er ikke rare grunnlaget for å finne seg en ny jobb raskt... Og det er neppe lett å få jobb da man er gravid
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Nei, få jobb som gravid er sjanseløst. Jeg har gått hjemme å flydd på veggene siden jeg mistet jobben i sommer.... Det kommer jo litt an på når du mister jobben da, men dersom de legger ned nå kjapt så vil det vel være noen måneder hvor du får arbeidsledighetstrygd og det trekker jo litt ned... Men det er mulig du kanskje kan regne gjennomsnittslønnen av de 10 siste månedene eller noe slikt også. De reglene der har jeg ikke satt meg inn i dessverre....
Tezz78 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Er det arb.ledighetstrygd eller permisjonpengegrunnlaget som regnes ut evt. fra ligning de 3 siste årene?
ღMadame_mim ღ Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 All inntekt de siste 3 årene blir det da regnet gjennomsnitt av. Både av arbeidsledighetstrygd og vanlig lønn er med i det regnestykket. Det tjente hvertfall jeg en del penger på :-)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Huff, så kjedelig, det var dårlig timing ja! Men har du ikke mulighet til å begynne å søke på ny jobb allerede nå, mens du fortsatt jobber på gamlestedet? For det vesentlige er vel at man har vært i jobb, ikke at det nødvendigvis er den samme?
<3Mamma til 3 <3 Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Få sykemelding og gå over på svangerskapspenger når bedriften blir lagt ned, da får du samme lønn som du har i dag ) sykemelding regnes også som vanlig lønn så da får du dine 6 av 10 mnd
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 hvordan skal jeg så sykemelding? fake sterk kvalme eller noe i den duren? hva hadde dere gjort?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Jeg hadde ihvertfall IKKE faket meg til en sykemelding! Det hadde jeg ikke hatt samvittighet til rett og slett- er jo grov snylting på systemet...Kan du ikke søke på ny jobb istedet?
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Det er ikke lett å få jobb da man er gravid, og i tillegg har jeg 3 mnd oppsigelse, kommer til å være 22 uker på vei innen den tid, så kan ikke akkurat late som om det ikke er noe på gang heller.... hååååååpløst.... skal ringe nav
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 hmm..men det kan jo hende at de lar deg gå før 3 mnd pga de spesielle omstendighetene? Jeg hadde ihvertfall hørt med dem! Og uansett, så er det jo gjerne intervju 1 mnd eller 2 før oppstart i ny jobb, og da er det jo kanskje mulig å skjule magen? For du har jo ikke plikt til å si noe om det;)
Påanigen :) Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Som gravid har du ganske mange rettigheter. Jeg ville tatt en telefon til NAV og hørt hva de råder deg til å gjøre. Blir du sagt opp får du jo arbeidsledighetstrygt umiddelbart - og de regner permisjon ut i fra de månedene du tjente mest de siste 10 før fødsel, og trygd teller som lønn i beregningene for permisjon. Er du fagorganisert kan de hjelpe deg til å få en sluttpakke med den gamle jobben din slik at du er ansatt frem til termin ihvertfall. Hvis ikke ville jeg tatt kontakt med et vikarbyrå og fått et oppdrag til du skal i permisjon, det gjorde jeg og det har fungert kjempebra. Det er nok best å ikke fortelle om graviditeten din i jobbsøkerprosessen før du er 17 uker på vei, de har ikke lov å spørre - og spør du råder NAV deg faktisk til å lyve. Blir du forskjellsbehandlet på grunn av graviditet er det arbeidsgiver som har mye å tape. Lykke til! Du har ihvertfall mange valg!
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 takk for oppmuntrende ord!! Skal ringe Nav
nicki82 Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 hehe..er i samme situasjon selv. Det er riktig nok ikke pga. nedleggelse, at jg har fått sparken, men heller finanskrisa som gjor meg arbeidsledig. Jg har jobbet i 3 av de 6 påkrevde måneder, og det ser jammen meg mørkt ut. Det er enda godt at NAV pålegger 6 av de 10 måneder før terminen, hvis ikke ville jg ha hatt mindre penger. Er 20 uker på vei og har vært hjemme 4 måneder nå. Magen min er rund og fin, men jg har heller på meg et telt av en genser enn å fortelle om graviditeten min i en jobbsøkingsprosess. Vil ikke minske mine sjanser, som er forsåvidt ganske små fra før av. Folk får tro hva de vil, hvis de ser det. Nå ser det forøvrig ut til at jg får tildelt en praksisplass på 50% i regi av NAV, så jg får noe relevant ift. utdannelsen, samtidig som jg er yrkesaktiv. Tror jg må bare finne meg noe vaskejobb e.l. på siden, så jg har litt mer i potten. Men ikke all håpet er ute for deg, selv om jg vet mye om hvor kjipern det er å sveve i uvisshet. Dessuten så er det jo slik at hvis du skulle ha hatt trøbbel med å finne deg jobb, og var veldig avhengig av penger i perm.tiden, kan du ta ut den tidlige permisjonen. Det som er ulempen med det, er at du får mindre tid med babyen. Lykke til Sender deg en stoooor klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå