mamma til tre nydelige jenter Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Noen her inne som syns at kunskapsnivået burde vært høyere på helsestasjonen? jeg var på kontroll med minste jenta mi i dag å blir bare mer å mer skuffet for hver gang jeg er der. har vært nede med hun en del ganger for kort å godt hun har ikke vært flink til å ta til seg nok mat. vekta går sakte men sikkert opp over, men går fryktelig sent. Har byttet mme nå å hun spiser bedre, men ikke på langt nær det hun bør. Har tatt opp problemet nå de 4 siste gangene jeg har vært der for å få tips\hjelp til hvordan å få i henne mat. Svaret jeg får er ; tja, er vel ikke noe å gjøre vekta øker jo litt fra uke til uke. Så i dag tok jeg å ringte barnelegen på sykehuset som vi går til grunnet noen andre problemer . Å jeg skulle visst gi henne noe itillegg til vanlig mme for vekt oppgangen var jo ALT for dårlig! Hun var helt i sjokk over at ikke helsestasjonen hadde tatt tak. så jeg skulle komme inn til henne for en ekstra sjekk. Har nå forlangt bytte av HS. Heldigvis er ikke dette det første barnet så jeg har jo litt kunnskap selv i kofferten å tatt noen små grep selv for å prøve å få hun til å spise mer.
knerten09+ knerteline11 Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har nesten sluttet å spørre hs om noen ting. Har til nå ikke fått ETT nyttig svar. Vi hadde også et tilfelle når knerten var 2 uker der vi måtte innom hs og to leger før siste lege så alvoret og sendte oss rett på sykehus der de fant ut at knerten måtte opereres. Og dersom vi hadde kommet bare en dag senere kunne det blitt ganske så alvorlig. Er ikke imponert.
♥ Vinterbarnet ♥ Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Huff, så kjedelig å høre om deres opplevelser. Slik skulle man ikke tro det skulle være på en helsestasjon. Jeg var veldig spent da helsesøstera vår ble sykmeldt, likte henne godt. Liker vikaren like godt:-) Hun tar alt jeg tar opp på alvor. Vi har litt andre problemer vi da, han drikker for mye. Helsesøster ga meg mange gode råd. Har bare positive opplevelser med helsestasjonen så langt. helsesøster kom bort til meg på venterommet etter vaksinen. Hun hadde med mer info ang. mat til de små. Da hun gikk spurte en dame der som fulgte barnebanet sitt: Er hun helsesøater? Ja, svarte jeg. Også er hun så blid, det er ikke hun vi skal snakke med, sa hun. Så kommer den helsesøstera, og hun så veldig sur ut ja.......
Lemonia Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er veldig fornøyd med vår helsestasjon pg helsesøster. Hun tar tak i det som er viktig og blir ikke unødig bekymret og er ellers veldig avslappede og oppdaterte. Jeg merker at hun virkelig "ser" hver enkelt familie og er opptatt av hva som fungerer for hver enkelt i stedet for å følge boka.
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 At der er mulig!!! Blir rett og slett skuffa over helsestasjonene her i distriktet.!!! Godt du har tatt kontakt med barnelegen, dei vet iallefall kå du må gjør og vil hjelpe Blir spennende i måra når eg ska på HS, ska ta opp litt forskjellige ting
Julle&LilleBus Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Det er virker som om det er veldig stor variasjon på helsesøstre/helsestasjoner rundt omkring.. Basert på forskjellige ting som blir skrevet her inne. Selv er jeg super fornøyd med vår helsesøster. Virkelig engasjert og flink. Vi hadde det tøft i starten og da gjorde hun mange ting jeg satte pris på. Engasjerte andre som kunne hjelpe oss, hadde oss ofte på time hos seg, ringte meg når jeg var hjemme på ferie for å høre hvordan det gikk med oss osv. Gav klart uttrykk for at hun virkelig brydde seg om oss! Så jeg er veldig fornøyd med vår helsesøster og helsestasjonen generelt..
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg synes jeg får bedre svar her inne, enn hos helsesøster. Det er her inne at jeg har innsett at det finnes ikke fasitsvar, noe helsesøstre og jordmødre har en tendenes til å ha. Heldigvis har jeg vært heldig med både jordmødre og helsesøstre. De er ihvertfall forståelsesfulle. Det eneste er at man inne på forum kan la seg skremme, hvis man er lettskremt som meg. Hadde fødselsangst og leste mye fødselshistorier, spesielt på fødselsangstsiden. Og det er jo Veeeeeldig lurt å lese der når man har angst. NOT! Men poenget er, jeg har ikke hatt behov for å spørre helsesøster om så veldig mye. Har fått gode nok råd fra erfarne mødre her inne
Mini09&Lille12 Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Jeg spør ikke helsesøstra mi om så mye nå. Kom som førstegangsmamma til hs med mitt lille nurk, og fikk beskjed om at hun hadde lagt på seg for MYE på kort tid. At de måtte følge det opp osv.. Hun var redd tarmene var blitt skadet. Aldri grini så mye i hele mitt liv etterpå. Hadde det ikke vært for en super ammeklinkk på sykehuset hadde jeg mistet melken min!! De fortalte meg fakta, at en baby aldri kan få for mye mm og fikk roet meg ned. Ble nesten redd for å gi henne mat, og det er jo helt feil. Hun gikk jo ned en del etter fødsel og bare tok igjen en del etterpå. Og melka mi var visst veldig næringsrik. Det verste var at de var enige alle sammen der at det var for mye. 700gram på to uker. Vel, kanskje mye, men glad hun la på seg. Heldigvis har hun vært sykmeldt siden den første turen dit, så har hatt alle helsesøstrene der på omgang. Utrolig slitsomt det også!! Alle hadde forskjellige meninger og ga meg forskjellige svar på det samme. Nå har hun kommet tilbake, og kjenner jeg blir helt kvalm når jeg ser henne. Bare jatter med henne og sier minst mulig. Har heldigvis en super fastlege. Så mitt møte med helsestasjonen ble ett mareritt og stoler ikke på dem i det hele tatt. Føler jeg bare drar dit for å veie og måle, ikke for å få gode råd.
Studine mevik Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Det er ikke bare helsesøstrene det er noe i veien med, men legene som jobber på hs er så som så de også. Jeg er fornøyd med helsesøster som vi går til, men så har vi ikke hatt noen alvorlige problemer. De spørsmål vi har hatt har blitt besvart greit og vi får beskjed hver gang vi er der at det er bare å ringe eller komme innom. Den ene legen som jobber der 1 gang i uka er noe helt annet. For det første er han kun interessert i å gjøre de undersøkelser som han skal. Han unngår alt som heter spørsmål hvis han kan det og har hørt flere historier fra folk som har tatt opp ting med han og ikke blitt hørt og enkelte av disse tilfellene har det vært veldig alvorlige ting. Det verste tilfellet jeg har hørt om endte i en rekke operasjoner som kunne vært unngått hvis han bare hadde tatt det seriøst fra dag en. Min løsning på det er å stole på magefølelsen og følge morsinstinktet. Hvis jeg føler at noe ikke er som det skal og jeg ikke blir hørt så tar jeg det rett videre til en annen lege
Moden fersking Skrevet 24. februar 2010 #10 Skrevet 24. februar 2010 Jeg er sjeleglad vi har Internett og bøker og blader osv. å oppdatere oss på. Tenk hvordan det var for våre mødre?! Det er vel antakelig helt avgjørende for helsestasjonene at det er kompetente og engasjerte folk de ansetter der. Jeg er ganske fornøyd med min, har blitt fulgt opp litt vel godt kanskje. Og har lært meg å ikke ta all informasjon for god fisk. Stakkars *JuninurketMitt*, å høre at du har ødelagt tarmene - helt sykt. Jeg hadde omvendt problem, jeg da. Mitt lille nurk gikk ikke opp til fødselsvekten sin før etter en måned. Og ingen hadde fortalt meg at det var så nøye å veie, så jeg fikk kjempedårlig samvittighet fordi jeg ikke hadde fulgt opp etter at vi kom hjem fra sykehuset. Helsesøster mente han derfor skulle ta igjen det tapte, og jeg fikk høre at dårlig vektoppgang kunne gå ut over hjernen! Så hun hadde vært strålende fornøyd med den vektoppgangen din. Mitt nurk har ligget innenfor "normalen" (110-240 gram i uka), men hun har pest meg med pumping, mme osv.
mamma til tre nydelige jenter Skrevet 24. februar 2010 Forfatter #11 Skrevet 24. februar 2010 Er godt å se at flere av dere er fornøyd med helsestajonene deres Men desverre er det slik at ikke alle er like dyktige av de som jobber der. nå har jeg byttet til den helsesøsteren jeg hadde sist da jeg hadde småbarn. Tenker litt på de stakkers førstegangs mødrene som treffer på slike ubruklige helsesøstre, og gjerne ikke har så mange rundt seg de kan spørre til råds. Jeg bruker ikke legen på helsestasjonen lengre har ordnet fastlege til lillejenta. gjorde det samme sist å er kjempe fornøyd med det valget.
MissB&babyM Skrevet 24. februar 2010 #12 Skrevet 24. februar 2010 Ja,synes nok det kunne vært høyere.. Var på helsestasjon når lillegutt var 3 uker og lurte på hvorfor han pustet så rart..Nei,det var helt normalt sa de.. Da han var 6 uker var vi på kontroll på en annen helsestasjon og spurte der også,fikk beskjed om at han kunne ha mellomgulvsbrokk(legen så på han). Etter 14 dager dro vi til legen,og ble sendt videre til røngten osv.. Han haddde en alvorlig medfødt hjertefeil...Ble veldig skuffet over helsestasjonen da...
Mini09&Lille12 Skrevet 24. februar 2010 #13 Skrevet 24. februar 2010 Jeg skjønner ikke åssen de kan få seg til å si det verst tenkelige når vi kommer med de små, og når det er så vanlig å gå opp og ned den første tiden. Trist å høre du fikk høre noe sånt du også "Moden fersking"!! Alt er jo normalt med disse små, alle er jo forskjellige, og denne kurven de henviser til hele tiden er jo helt skrudd. Man er liksom ikke normal om man ikke følger den!! Min lille gikk opp som sagt 700g de første to ukene, og etter det stabiliserte det seg til det "normale" i følge dem. Men jeg føler fortsatt nå, 9måneder senere, at de følger ekstra med henne. Når jeg var der sist gang og jeg så hun hadde kommet tilbake klarte hun å si: "Åjaaa det var du som la på deg så mye det!!" Jeg kjente jeg omtrent holdt på å sprekke av raseri og fikk samtidig vondt inni meg. Alt kom liksom tilbake. Vesla har hatt mye vondt i magen, og jeg tenker ofte at tenk om jeg har ødelagt henne pga hun la på seg for "mye"! Denne hs skulle aldri vært hs, og hadde det ikke vært for at hun ble sykmeldt hadde jeg byttet tvert. Nå blir det jo mindre og mindre kontroller framover, så skal holde ut. Men føler jeg ikke kan spørre om noenting, fks om magevondten hun har innimellom, for da kommer hun vel til å nevne vektoppgangen i starten sikkert. Jeg prater heller om sånn med fastlegen min. Og hun kan heldigvis mye. Helsestasjonen bruker turnusleger, så denne legen som undersøkte vesla mi på 6ukers kontrollen så ikke hun hadde skjev nakke. Fant det ut selv noen uker senere og drog til kiropraktor. Som ikke skjønte hvorfor de ikke hadde sett det før. Jeg må nok bygge opp tilliten min fra scratch igjen føler jeg, for har hendt så mye rart. Heldigvis er ikke alle sånn, og godt å se det fins noen som er bra også.
Studine mevik Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Juninurket: Jeg har en stor gutt. og han har alltid vært stor og glupsk. Da vi var på sykehuset og veide etter hjemreise(2dager etter) hadde han gått opp 200gram fra vi reiste og når helsesøster var her på hjemmebesøk 2uker etter fødsel hadde han lagt på seg mellom 500-600gram fra fødselsvekten. Dvs at han gikk ned 240gram de første dagene på sykehuset for så å legge på seg rundt 800gram de neste 11dagene. Helsesøster var storfornøyd med at han hadde lagt på seg så fint og jeg trengte ikke være redd for at han fikk for mye så lenge jeg ammet. Jeg måtte gi opp ammingen bare en uke etterpå pga sykdom og mangel på melk som følge av det og jeg ble oppfordret av hs til å gi mme og ikke slite meg helt ut for å prøve å fortsette å amme. Jeg prøvde å pumpe opp produksjonen litt igjen, men det gikk ikke. Eneste jeg fikk beskjed om i forhold til mengde når det kom til mme var at han ikke skulle ha over 1liter i døgnet og når de er så små så pleier ikke det å være noe problem. Som sagt har han vært stor hele tiden og ligger på de øverste strekene på disse skjemaene uten at helsesøster sier noe annet enn at han følger sin egen kurve. Legen derimot var frekk nok til å spørre om han fikk saft eller noe annet han ikke burde ha ennå, men han hører jeg ikke på. Ikke bekymre deg for at du har ødelagt for ungen din. Vi har også sliti med magen til prinsen og prøvd å regulere det så godt som mulig. Nå som han er 8,5mnd så virker det som det er mye bedre og han tåler bokstavelig talt alt av mat som han har fått smake og det begynner å bli en del nå
knerten09+ knerteline11 Skrevet 25. februar 2010 #15 Skrevet 25. februar 2010 Så utrolig forskjellig info man får altså. Etter operasjonen knerten hadde da han var 2 uker la han på seg ca 500 g i uka frem til han var 6 uker og det er jo en del mer enn din la på seg. Ingen som reagerte på det. Sa bare det var flott at han begynte å legge på seg igjen. Han gjorde et lite byks på kurven, men så stabiliserte det seg og han har siden ligget stabilt i øverste del av kurven. Og det var visst helt topp det.
Mini09&Lille12 Skrevet 25. februar 2010 #16 Skrevet 25. februar 2010 Så godt å høre at det er fler og at det er helt normalt!! ) Og at det finnes ordentlige helsesøstre som kan sakene sine. ) Min hs hadde sikkert pusha på med amminga, i steden for å være så forståelsesfull som din. Det var veldig beroligende å lese innlegget ditt. Tusen takk! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå