Gå til innhold

hvor fort kan man bli gravid igjen etter sa?

lunaluna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei du! Jeg mista i uke 4, for nesten nøyaktig et år siden, blei gravid ganske kjapt igjen. Hvis du legger inn datoen for SA'en i terminkalkulatoren, så blir du kanskje litt klokere. SA'en blir da første dag i siste menstruasjon. Kommer litt ann på hvor lang syklus du har og sånt da men... Sikkert ikke umulig, uansett lykke til!

Jeg tror ikke det er mulig å bli gravid igjen så raskt. Man har vel sjelden sex før en uke etter en spontanabort, i tillegg skal du rekke å ha eggløsning, pluss at det tar nok minimum en uke fra eggløsning til man kjenner symptomer på kroppen. Statistisk sett har kvinner første eggløsning 2-3 uker etter en spontanabort, tror dag 18 er peaken.

At du er kvalm og trøtt tror jeg nok bare er kroppen som sliter med å finne tilbake til normalen etter det forrige svangerskapet.

Men det er ikke uvanlig å bli gravid igjen på første forsøk etter en abort, så for all del, fortsett å prøve! Jeg fikk positiv test fire uker etter min siste abort, og den spiren voksen enda! Lykke til! :)

Takk for svar!

Vet jo egentlig at det er for tidlig, bruker cb fertilitetsmonitor og satte dag 1 i syklusen til den dagen jeg aborterte, der har det ikke vært noen pos el enda men den begynte ikke å be om tester før i går... Men syntes det var så underlig at den trøttheten skulle komme så veldig tilbake samt kvalmen. Ser at det er forskjellig oppfatning av å prøve igjen med engang etter en abort- men at mange hevder set er fordi det er vanskelig å sette termin uten at det har vært en normal syklus i mellom- finnes det noen annen grunn?

Hei igjen. Det finnes visst ingen medisinske grunner til å utsette prøvingen. Mange sliter psykisk etter en spontanabort, og ofte oppfordres man til å vente minst en syklus på grunn av det. Som du nevner, vanskeligheter med å stadfeste terminen kan også være et problem. Jeg slet jo med det i dette svangerskapet, skjønte jo ikke at jeg var gravid igjen, trodde bare at menssyklusen aldri kom i gang etter aborten. Etter det har jeg tipset alle om å kjøpe billigtester og få stadfestet negativ graviditetstest, slik at man vet med sikkerhet dersom testen blir positiv igjen kort tid etter. Det er meg bekjent ingen ulemper med å bli gravid igjen kort tid etter en spontanabort så lenge man er i psykisk god form, og abortfaren er for eksempel IKKE større. Prøv igjen dere, plutselig er du gravid igjen skal du se! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...