Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Jeg leste om ei barnevernspedagog som sa at det er helt naturig at barn, også søsken, har sameie, leker doktor, oanener sammen osv. Mener dere dette er en "natulig seksuell lek?" Hvor går grensen?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Grensen går når tvang kommer inn i bildet, at noen blir utsatt for noe de selv ikke ønsker. Jeg ser ikke på det som så veldig farlig dersom slike leker innbefatter barn som befinner seg på samme nivå og er med av egen fri vilje.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Mye som er naturlig sikkert, og jeg lekte mye med et par venninner, men husker bare ikke helt hvor gamle vi var! Tror det var før skolealder MEN var da ALDRI interessert i å leke slikt med brødrene mine??! Og vi onanerte aldri sammen. Hos oss var det snakk om å leke doktor, inkludert å småstikke inn litt gjenstander her og der. Vi visste også at det ikke var "lov".
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Dersom slikt er vanlig blant barn, skal det lite til før det får tendenser til tvang. Barna vet dessuten ikke helt hva de driver på med. Jeg synes ikke det er riktig at små barn skal ha samleie med hverandre, da må de ha lært det fra et sted. De kommer ikke på slikt helt av seg selv.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Oi! Nå så jeg at det står "søsken"... For en syk og gal professor.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 hmm.. Kan huske at jeg og noen venninner lekte "kjærester", og lata som vi hadde sex. Utrolig sært å tenke på nå, men ikke så uvanlig har jeg skjønt..! Men søsken? Det blir laaangt forbi hva jeg ville sett på som greit..!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 hvorfor er det galt med søsken,om de er barn? De har vel like lite kunnskaper om hva som er lov/ikke lov som to venninner/venner som gjør det samme?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Det er jo ikke normalt med incest.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 De har jo ikke samleie i ordets rette forstand da, og det er sjeldent det er noe seksuelt i dette, det bunner som regel i nysgjerrighet. Når det er sagt er vel dette med å skulle putte tissen sin i andres tiss eller rumpe noe som er litt 'nytt'? Altså, det med å se på, ta på, undersøke etc har vel alltid vært vanlig blant barn (jeg har selv lekt doktorlek med både gjenstander og det hele), men det at svært små barn leker samleie er gjerne et resultat av den økte seksualiseringen av samfunnet? Med det mener jeg at dette snakkes om overalt, det er bilder, filmer, blader og nett, som man har tilgang til i større grad enn før. Og spesielt barn som har større søsken eller selv er litt eldre vil kunne fange opp slikt og dermed bli nysgjerrig på det. Når jeg var 4-5 år kan jeg ikke huske at jeg ante at man kunne putte gutters tiss inn i jentetissen, for å si det sånn- men jeg tror nok det er mer vanlig at barn har hørt om slikt idag. Hvorvidt det er heldig eller ikke er jo en annen diskusjon. Men vi skal uansett være svært forsiktige med å gjøre dette til noe skamfullt eller til å handle om overgrep. Et barn på 4 år er ingen overgriper selv om de skulle finne på noe sånt! Da bør man heller prøve å kartlegge hvor de har det fra, isåfall. Uansett synes jeg hvertfall ikke doktorlek, gjensidig nysgjerrighet eller det at småbarn fikler med seg selv er noe å ta på vei for- igjen, så lenge det ikke er noe de selv oppfatter som tvang, ekkelt eller negativt.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er enig i at det høres drøyt ut med søsken (jeg har ikke det selv, så jeg har jo ingenting å sammenligne med), men samtidig (nå snakker jeg om svært små barn, ikke 10-åringer); barna har jo ingen begreper om at det er incest? De er kanskje bare nysgjerrige, og lille Ida på 3 år har sett at storebror Ole på 4 har en tiss som ser annerledes ut enn hennes, og vil se nærmere på den. Er det incest?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Men er det incest om ingen av partene blir tvunget?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Hallo? Ja, hva vil du si det er når bror og søster gifter seg?
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Men da snakker vi om voksne mennesker som VET at det er feil. Og der det ligger noe seksuelt bak. Hos en treåring som er nysgjerrig på hvorfor brors/søsters kjønnsorgan ser annerledes ut enn deres, gjør det jo ikke det.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Dette er snakk om barn under pubertet som ikke vet forskjell på rett/galt når det kommer til seksualitet. Når ingen av dem føler seg tvunget og ingen av dem vet om verken incest eller at det å leke doktor er "ulovlig" blandt søsken. Er det fortsatt incest?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 Hvis et barn stjeler uten å vite at det er galt, er det fortsatt stjeling.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Ja, det er det, men spørsmålet er jo om det er noe å lage så voldsomt styr av med så små barn.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 Min bror slikket meg da vi var 5 og 7 år. Ingen kom skadet ut av det, vi var små og visste ikke bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå