Gå til innhold

Kutt på innsiden av en finger, kuttåret er dypt og spriker når fingen bøyes. Bør det syes eller er det nok emd plaster?? Er i rett i underkant av 1 cm langt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nok med plaster. Og så følger du med at det ikke går betennelse i såret.

Skrevet

selv om kuttet går nesten inn til beinet? Betennelse i såret, er det væske som renner fra kuttet det da?? etter at det er tørket opp?

Skrevet

At det væsker er bare bra. Det renser såret.

Men om det etter en tid kommer gult/grønt guff så kan det tyde på betennelse. Så rens det og følg med

Skrevet

Jeg ville ha tatt meg en tur til lege, kutta meg ca midt på ene ringefinger med biffkniv (mellom leddene) og syns det virket dypt. Måtte dra på sykehuset og få spesialister til å se på det, i tillfelle jeg hadde kuttet over noen nerver. Hadde ikke det, så da sydde de 2 sting.. er enda øm på stedet, men fingeren fungerer helt vanlig da, dette er flere år siden.

Skrevet

Du har ikke et strips da som du kan sette over? Tror nok ikke de ville sydd hos legen heller, men tape fast med et strips...

Betennelse merkes ved at det blir rødt, hovent og varmt rundt såret. Det kan også bli gul guffe dersom det har satt seg betennelse der. merker du antydning til betennelse så rens med pyrisept/klorhezidin.

Skrevet

Jeg var litt kjapp til å ta fingen under rennende vann.. Blodet rant, men mener å ha hørt at blodet SKAL renne litt, for å drive ut evt glasskår/glasstøv som er komt med i kuttet. Tenkte ikke på det før jeg slengte fingen under vann. Og etterpå sprayet jeg selvfølgelig med sprayplaster. Så toskete av meg. Håper ikke det gjør altfor mye. :( Livredd for betennelse eller kjøttbakterier..

Såg en dokumentar om ei som kutta seg litt i fingen og fikk alvorlig bakterier, endte med at hun måtte amputere hele armen og deler av brystkassen. Så kutter jeg meg selv uheldigvis rett etterpå på ett fat jenta mi knuste i gulvet. dæven, snakk om mini hypokonderi.. haha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...