Gå til innhold

Er dette dårlig gjort av meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne av meg fikk sitt første barn på samme tid som oss, for rundt tre år siden. Hun er nå nettopp blitt gravid med barn nr 2, og har begynt å mase på meg om alt babyutstyret hun vil låne av oss.. Bilsetet, lammeskinnsposen, bagen til simo vognen vår, osv. Problemet er bare at jeg ikke har lyst til å låne det bort:( Hun har termin i oktober, samme tid som vi (jeg og sambo) vil begynne å prøve på barn nr. 2. Det betyr at dersom alt går etter planen vil barnet vårt komme 9 mnd etter deres. Jeg ønsker derfor å kunne sette fram og se over og gjøre klart alt utstyret som vi hadde til førstemann. Alt vi hadde til førstemann er i tipp topp stand og ser nesten ubrukt ut, da vi har tatt godt vare på det. Derfor syns jeg tanken på å skulle låne det bort ikke er særlig fristende.

Vi har brent oss på det før, da vi lånte bort setet, en baby-bjørn og et badesete til svigerinnen vår for to år siden. Setet så ikke ut da vi fikk det tilbake (skittent) og de to andre tingene har vi enda ikke fått tilbake, til tross for mye purring og også litt krangling (dessverre:(). Nå skal det jo sies at venninnen min ikke er av samme sort som svigerinnen min, og at utstyret sannsynligvis kommer tilbake i samme stand, men jeg syns likevel at det kanskje er litt frekt (?) å ta det som en selvfølge at vi vil låne bort utstyret vårt..? Dessuten er de begge i godt betalte fulltidsjobber, og har mer en god nok økonomi til å kunne kjøpe nytt bilsete ect. I motsetning til oss, hvor jeg er fulltidsstudent og ikke har inntekt.

Er det simpelt av meg å ikke ville låne bort utstyret? Jeg har ikke svart på forespørselen hennes enda, da jeg ikke vet hva jeg skal svare.. Noen som har forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke låne det bort til henne og si at du ønsker det tilbake så snart hun er ferdig med det og i samme stand som det var da hun lånte det. Og blir noe ødelagt så erstatter hun det.

Slik gjør vi det i vår familie og i vennegjengen. Alt går på sirk. og det fungerer kjempe bra :D

Skrevet

Har hun solgt alt hun hadde til første mann?

Nei, jeg hadde ikke lånt bort.

Skrevet

Nei, jeg hadde ikke lånt det bort. Så lenge jeg selv ikke er ferdig med å få barn, beholder jeg tingene selv. Når vi er ferdige med barn er jo saken en annen, da kan jeg gi/låne bort eller selge.

Ville aldri drømt om å kreve å låne babyutstyr av noen som kanskje skulle ha flere barn snart.

Skrevet

Har hun ikke noe fra forrige barn? Er vel bare å si at dere vurderer å få nr 2 og at dere da trenger utstyret selv.

Skrevet

jeg kommer til å beholde alle klær og utstyr selv frem til jeg er ferdig med å få barn. Jeg vil ikke risikere å låne noe bort for så å måtte kjøpte nytt selv når barn nr 2 kommer pga noen andre har slitt ut tingene!

Jeg synes forresten det er frekt av venninnen din å begynne å mase om hva hun vil låne. Hun kunne heller ha håpet at du kom til å spørre henne om hun ville låne noen av tingene.

Skrevet

Ja men hun vet at vi snart vil prøve på nr to, da dette har vært planlagt lenge før deres barn var påtenkt.

Joda, hun har alt utstyret etter det første barnet, men hun har lagt en del av det ut på finn for å selge det, og mener at hun kan låne vårt utstyr i stedet for å kjøpe nytt, da hun mener at vårt utstyr var av bedre kvalitet en deres.. Dersom vi ikke skulle ha flere barn, hadde det nok ikke vært noe problem å låne bort utstyret, for da hadde vi jo ikke hatt bruk for det selv likevel..

Takk for svar forresten!

Skrevet

Hadde ikke lånt det ut! Så frekt å bare si at hun vil låne det da!

Hadde bare sagt at nei, skal bruke det selv!

Skrevet

Nei, slett ikke simpelt.

Vær ærlig, si at du ikke ønsker låne bort ting siden dere selv kansje får bruk for det etterhvert...men at hun selvsagt hadde fått lånt hvis du hadde vært ferdig med barn selv.

Jeg er selv ferdig med egne barn, men låner ikke bort ting jeg sparer til feks tanteunger og etterhvert kansje barnebarn ( spesielle klær og holdbare ting som barnestoler, senger ol).

Så venninner som får barn får klare seg selv, gir gjerne en gave da :-)

Skrevet

Du har tydeligvis ikke lyst å låne bort utstyret. Hvis du klarer det, så bare hold svaret ditt til akkurat det: "Jeg har ikke lyst å låne det bort, beklager. Det er ikke personlig, jeg har bare ikke lyst".

Det er dine ting, du bestemmer over dem, og hun bør kunne forstå det. Voksne folk som tror at venner skylder dem ditt og datt, er utrolig slitsomt. Hvis hun blir sur, er det hun som driter seg ut.

Skrevet

Lån det ikke bort. Lønner seg aldri. Kanskje en ting eller to dersom de trenger det for en helg eller noe. Jeg låner aldri bort sånt. Kjenner flere som har mistet mange ting de har lånt ut og må kjøpe nytt. Det er kjipt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...