Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Øh... noe jeg har gått glipp av eller?? At barn kanskje tar hverandre på tissen for å utforske er en ting... men hvor vanlig er det at 7 åringer SUGER hverandre??? http://www.dagbladet.no/2010/02/23/nyheter/innenriks/seksualitet/barn/9919242/
~Roskva~ Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Nå går du ut fra at hun snakker om at ungene gir hverandre blow-jobs - det er nok ikke vanlig. Men veien fra å se på og ta på til å smake på er ikke så lang. Og at ungene bruker munnen sammen med fingrene og diverse leker når de leker doktor eller andre seksuelle leker er nok ganske vanlig, ja. Det er i hverfall IKKE et entydig tegn på et noe er galt!
Dina1 Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Det e da overhode ikke vanlig at en på sju år sug på tissen til en anna i lek.... den påstanden syns eg blir veldig skummel faktisk! At man tar på og e nysgjerrig på den, e en ting...men hvis eg hørte at en på sju år hadde sugd på tissen til en anna, ville eg blitt veldig skeptisk.
Teline Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Men hvorfor ville du blitt skeptisk? Kanskje fordi du har et voksent perspektiv på handlingen?
Mimmi84 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 jeg hadde blitt skeptisk, fordi jeg lurte på hvor de fikk den ideen fra!!! Om de ikke har gått inn på foreldra, så tror jeg ikke det er en handling små barn gjør av seg selv. ta på er en ting, putte i munnen noe annet. jeg ville aldri ha funnet på no sånt som barn i hvertfall! jeg hadde nok lurt på om noen der hadde vært utsatt for overgrep/tvunget til handlinger, som de så "lærte" videre. men det kan jo så klart være en mindre skummel forklaring på det også. men jeg hadde lurt!
Pusshy Cat Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Nå har det seg slik at barn faktisk også er seksuelle vesner, det er ikke unormalt at unger er nyskjerrig på både sin og andres kropper! Da jeg var seks år hadde jeg og nabogutten på seks nesten sex, vi feika det iallefall godt uten klær og det hele. Det er vi voksne som tabulegger barns seksuelle oppførsel så ekstremt at når slikt skjer så begynner folk å skrike opp om overgrep og annet. Denne hysterien kom etter Bjugn saken som viste seg å ikke være noe som helst annet enn en heksejakt. Nå er det på tide at vi begynner å se på barns nyskjerrighet på kropp og seksualitet som det det er, altså normalt.
Mimmi84 Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 men jeg mener likevel at man skal følge med!! overgrep skjer, ingen tvil om det. Trenger ikke være hysterisk av den grunn. Er helt for å ikke å gi barna skrekken med "fyfy, dette er GAALT" men når de har fått med seg informasjon utover sammleie (som de fleste plukker opp) så ville jeg i alle fall spurt dem om hvor de hadde dette fra. Vet om noen ikke så heldige episoder der..
2søtesmåh Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Jeg synes IKKE det er nomalt..Seks- sju åringer BRUKER ikke munn/tunge for å "bli kjent" med nye gjenstander.:Det slutter de vel med FØR de bli 2 de aller, aller fleste......Derfor, å "smake" på tissen til en venn vil ikke være en naturlig del v å "kjenne på" tisse til denne... Visst har barn sexuelle følelser, men det er ikke BEVISST seksuell handling, de synes det er godt, ergo fortsetter de med å stryke seg på tissen....Men jeg synes ikke det er riktig at de strykter HVERANDRE på tissen.Koserom i barnehagen hvor "doktorlek" og andre intime leker nærest blir "pådyttet" barna synes jeg også blir helt feil..VI har en seksual debut som starter tidligere og tidligere, og jeg synes det er helt fint at sex er en naturlig del av livet, men det skal ikke naturliggjøres så til de grader at til og md små barn føler de MÅ ha sex med venner for å være snill??? skal man kose SKIKKELIG å man ta hverandre på tissen..Jeg føler det holder på og gå så langt.. Hva skjedde med at "det gjør du når ingen andre ser deg",- når an "fersker" barn i å onanere? det er tross alt DET som er normalt...Hvorfor lære de noe annet.. Og er dere klar over hvor mye problem små barn kan få om det skal lekes med kjønnsorgan i tide og utide? Soppinfeksjon, sårinfeksjon, gjenstander som sitter fast i anus og vagina...JA, jeg vet faktisk om tilfeller der der har skjedd....Barna fikk lov å leke slike leker når de ville, det var jo så "normalt",- ergo måtte venner og søskenbarn av disse bare "stille opp" på disse barnas forsøk..... En 8 åring som har tilfeldigvis oppdaget at det går an å stikke ting oppi rumpa, vil veldig gjerne se "hvorlangt det kan gå",- men kjenner det kan gjøre vondt og lurer heller et mindre søskenbarn til å prøve....En 7 åring har hørt de store på skolen snakke om at de har "sett på tv" en dame suge på tissen til en mann, og denne sju-åringen får et søskenbarn på 4 og en venn av denne på 5, til å utføre denne hndlingen....JEG synes slike ting burde stoppes, det ER ikke naturlig, det SKAL ikke være naturlig, og trigger pedofile til å gå lenger og lenger i sine "forhold" til små barn.. Det var pedofile som først brukte "barn har seksuelle følelser de også",- når de forsvarte sitt "Kjærlighetsforhold" til småbarn...Barn BLIR opphisset, som oss voksne, men de er ikke bevisst på hva og hvorfor dette skjer....Og da er det like ille om det er et annet barn som av ren nysgjerrighet presser andre barn til slik adferd, som en voksen lurer et barn til det... Sex-lek bør ikke stoppes fordi det er sex lek når det er to "Likestilte" barn det er snakk om, men fordi det kan skade.....Da helst fysisk...Om det er et eldre barn eller voksen, bør slik "lek" stoppes, pga de psykiske ettervirkningene det kan gi et barn og "Miste kontroll" uten og vite hvorfor....De kjenner det gjør fysisk godt, mens de samtidig synes det er ekkelt....Det er ikke bra..
Teline Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Kan du på noen måte dokumentere disse påstandene? "Det var pedofile som først brukte "barn har seksuelle følelser de også",- når de forsvarte sitt "Kjærlighetsforhold" til småbarn..." og "JEG synes slike ting burde stoppes, det ER ikke naturlig, det SKAL ikke være naturlig, og trigger pedofile til å gå lenger og lenger i sine "forhold" til små barn.." Det er ganske sterke påstander og jeg synes det hadde vært interessant å vite hvor du har de fra
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Her var det et par hårreisende kommentarer ja... Altså ærlig talt, jeg kan veldig veldig godt huske å ha "seksuelle" følelser rundt 7årsaldrene.. Jeg lekte også pule-leker med venninnene mine rundt det alderstrinnet. Vi lå oppå hverandre nakene eller med klær med mer eller mindre hell i å få en slags stimuli. Jeg husker sågar det var veldig allright å ri på hest og å sitte skrevsover en grein å gnikke litt!! Jeg har heller aldri vært utsatt for noe overgrep, bare så det er sagt!!! Var vel heller ikke sååå mye eldre når jeg fant ut at hånddusjen var ok!
Gemini7 Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Er vel ingen tvil om at sexleker hos barn er naturlig, spørsmålet til HI var vel hvorvidt det er normalt at 7-åringer suger på tissen til hverandre.. Jeg lekte også sexleker med både gutter og jenter sent i barnehagealder, men det var aldri noen som foreslo å bruke munnen.. Poenget mitt er at jeg ikke kan se at det er normalt- skjønner at de tar på/ser på hverandre, men når de avanserer til "munnbruk" da begynner det å bli skremmende rent teknisk. Hvor kommer den ideen fra? Er det noen her som har slikket/sugd tissen til andre barn eller i det hele tatt hadde den tanken i hodet som barn? Synes det var en voldsom påstand jeg også..
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #12 Skrevet 23. februar 2010 Signerer (S)TinkerBelle<3 her. Har akkurat de samme erfaringene selv også. Samt "doktorlek" hvor kjønnsorganer ble "utforsket" på ymse vis ... men ingenting ble stukket inn noe sted, ingen fikk vondt. Og jeg er bombesikker på at jeg aldri har vært utsatt for noe slags overgrep fra voksne selv om vi barn hadde seksuell lek. Og ikke har det presset meg til noen tidligere seksuell bedut heller ... heller tvert imot kanskje (?) at den største utforskertrangen på et vis var unnagjort på svært uskyldig vis og at jeg dermed ikke hadde noen problemer med å vente til jeg virkelig hadde funnet den rette.
Odine! Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Å være nysgjerrig og ta på, tror jeg er helt naturlig. Jeg hadde nok lurt på hvor en sjuåring hadde lært å "bruke munnen", om det var noen voksne som hadde forgrepet seg på dette barnet. Jeg tror det er viktig å ikke si "fy", men å snakke med barna om at man aldri skal gjøre noe man ikke har lyst til selv, og aldri tvinge/lure noen til å gjøre noe de ikke har lyst til.
2søtesmåh Skrevet 24. februar 2010 #14 Skrevet 24. februar 2010 Pedofile forsvarer sine forhold med at barna vild et selv..De er også seksuelle vesen..GIkk blant annet en dokumentar om pedofile på TV for kort tid siden.. EN mann gikk så langt at han ville gjerne gifte seg med en 5-6 åring..Han mente han var oppriktig forelsket, og at et barn kunne ha gjensidig og "Likeverdige" følelser ovenfor en voksen perosn..Sex var selvsagt en naturlig del av et slikt forhold..Han hadde en datter på 7 selv, og han hadde latt henne gifte seg med en voksne mann om hun ville (??) det selv og det var lovlig. Det var intervju med flere pedofile og alle kom med samme, skremmende frase;- "barn er også seksuelle vesen og har rett på å utforske sin seksualitet":."De synes sex er godt og vi gir og får gjensidid i våre forhol til barn":.... Ja, barn har rett på å leke og "prøve seg frem";- men slike leker er ikek bevisst sex-lek..Det er nysgjerrighet..OG hva er galt med å lære barn at sex skjer helst bak lukkede dørere..Om det er med seg selv eller sammen med en man er glad i? Og det "skumle" med å la barn få utfolde seg uten noe form for grenser er at de vet ikke når de skal stoppe og litt større barn kan fort presse yngre barn til noe de ikke vil og som kan skade de både fysisk og psykisk. Jeg skjønner at barn har "forsket" i alle de år..At 8 og 9 åringer kanskje har "gått lenger" en man trodde var mulig (verdens yngste foreldrepar var vel 8 og 9 år), men jeg synes fortsatt ikke vi skal OPPMUNTRE til slik lek..SOm nevnt,- det ksjer alikevel, som en naturlig del av barns utvikling..MEn så la den for fader utvikle seg naturlig da,- UTEN og OPPMUNTRE til MER av slik lek, og legge tl rette for at den naturlig utforskning går ut OVER de "naturlige grenser":..... Ingen krise her i hjemmet om jeg tar datter på 7 å leke "doktor" med en skolegutt....MEn en samtale om saker og tin hadde jeg nok ville hatt med henne...Man trenger ikke enten gjør sex til noe skamfullt, eller oppfordre til fri sex..MEn det virker som om hvis sex ikke er en del av hverdagen til selv små babyer, så betyr det at man vil undertrykke sexuelle følelser og gjøre sex til noe skittent.... MEn, nei, det ER ikke sånn. Men jeg vil veldig gjerne at hver enkelt persons sexliv er privat,noe fint og godt man gjør med seg selv eller sammen med en annen person (eller fler, om det er lysten) som er med på samme prinsipp som en selv..UTen at "Hele verden" skal stå bak og klappe en på skulderen og be en fortsette videre.....Det er det vi gjør med barna våre,- i mine øyne og ører.....
Teline Skrevet 24. februar 2010 #15 Skrevet 24. februar 2010 Joda, men dette betyr ikke at pedofile var de første til å mene at barn er seksuelle vesener eller at aksept av barns seksualitet trigger pedofile.
2søtesmåh Skrevet 24. februar 2010 #16 Skrevet 24. februar 2010 Om det bli allment akseptert at barn TRENGER og uttrykke seg seksuelt, så skal man ikke se bort fra at det fjerner en del sperrer noen pedofile fortsatt har... De trenger jo og rettferdiggjøre for seg selv ofte, sine handlinger... Sex er naturlig, men bør ikke bli noe "offentlig greie".... Også til slutt, man må ikke glemme at noen ikke LIKER sex, eller synes "Noramle ting" som "doggy-style" eller oral-sex er "skittent" og/eller ekkelt...For SLIKE følelser er plutselig blitt unormalt og ha..HAr man tenning på lik eller voldelig sex, så er man faktisk mer naturlig enn en person med lav sexlyst..Synes det er merkelig jeg.... Og jeg anser meg selv som en normalt "oppfinnsom" sexpartner, med min sperrer og lyset som sikkert kan være sær for noen, kjedelige for andre eller for spennende for noen få..Men så lenge jeg utfolder med seksuelt kun på privaten, alene eller sammen med en som vil de samme ting osm meg, så er det helt greit.:Og det er slik sex bør praktiseres..Jeg trenger ikke se mamma og pappa, eller søsken eller vennepar ha sex..Jeg vet de har det, jeg synes det er helt naturlig, men hadde vært fryktelig ekkelt og se på......Og synes faktisk det bør være slik....ELler burde det være fritt frem med sex hvor man vil? SOm man faktisk lærer barn med å h a"Koserom" på barnehagen.....SYnes jeg...
Teline Skrevet 24. februar 2010 #17 Skrevet 24. februar 2010 Du skriver lange svar men du svarer ikke på det jeg spurte deg om. I det hele tatt.
Panterjenta85 Skrevet 24. februar 2010 #18 Skrevet 24. februar 2010 Må bare få skyte inn her (uten å ha lest meg gjennom alle kommentarene) at det finnes utrolig mye god litteratur om temaet som alle foreldre faktisk burde lese. Jeg har vært borti en del av bøkene gjennom utdanningen til førskolelærer. Mye man ikke tenker på at er naturlig som faktisk er naturlig. Jeg skal ikke være noen helgen her. Jeg hadde også reagert på om jeg hadde forstyrret to gutter i lek som hadde brukt munn på hverandre, men det er faktisk ikke unaturlig. Vi må bare ikke knytte våre voksne erfaringer og tanker til barnas utforskelse. Dette behøver ikke være noe de har lest om, sett på tv eller lignende. Det som gjør det så skremmende for oss voksne er at vi blir usikre på hvordan vi skal forholde oss til det... Husker godt min egen utforsking. Og som ansatt i barnehage ser man denne utforskingen tidligere enn mange tenker. Barn er seksuelle vesen og det kommer aldri til å forandre seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå