Gå til innhold

Er deres 4-åringer frekke i munnen ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn på snart 4 år har blitt så frekk i munnen. Han svarer meg hele tiden.

Hvis jeg f.eks sier "kan du rydde opp før vi skal spise" så kan han si "tuller du eller" på en tilgjort måte.

Er mange episoder i løpet av en dag hvor han svarer meg.

Føler at jeg har en fjortis i hus og ikke en 4-åring.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med det. Har sagt at jeg ikke vil ha noe av sånne frekke kommentarer og at han da kan gå et annet sted slik at jeg slipper å høre på han.

Etter at jeg har begynt å si at jeg ikke vil at han skal svare meg frekt, så kan han gå rundt å si (ikke rett etter at jeg har sagt det, men en annen dag eller etter noen timer) "er du frekk eller" hvis jeg f.eks spør om han kan kle på seg om morgenen.

Han er minst på avd. sin. Det er veldig mange skoleklare barn på hans avd. så han er jo mest sammen med de. Har spurt hvor han får alle disse kommentarene sine fra, men da bare reiser han litt på skuldrene sine og sier "vet ikke jeg" på en tøff måte.

Aaaarg, trodde jeg hadde noen år på meg før jeg ville høre barna mine snakke sånn til meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

He, he...det skjer noe i 4-5 årsalderen. De plukker det opp i bhg, og spesielt de som har eldre søsken kan den "leken". Min sier ja, ja...masa til meg, uten at jeg maser!

Skrevet

Min sier også det, "masa", men han sier det som regel når han har grunn for å si det,da .....he he. Det er spesielt når vi skal noen steder og han aldri får ut fingeren.

Skrevet

Først må du forklare ham at det ikke er fint å snakke slik. Sett deg ned, si at den måten å snakke på gjør at du blir lei inni deg. Spør om han hadde likt at du snakket slik til ham. Det å si at det er "frekt" er kanskje ikke noe han har begrep om.

Etter det ville jeg oversett ham når han sier slikt, da mister det fort litt av moroa.

Skrevet

Lillegutt på 2,5 kommer med noen slike "gullkorn" nå og da:o)

Det første han kom med "dumme dust"....Det snappet han opp fra barne-TV, faktisk......Jeg satt og hørte på at det kom, inni en samtale mellom to barn som kranglet eller noe..Jeg tenkte ikke på det før han etter barne-TV den kvelden krangla med søster (noe som skjer hver dag faktisk) og slo etter henne mens han sa "dumme dusst".....Man vet liksom ikke om man skal le eller bli sint..

ELler han bare sier "NEHEI..." om jeg spør om han kan gjøre noe, og går og gjør noe annet, eller roter utover ENDA mer om det f.eks er legoen han skal rydde opp....

Og for å skli litt ut av tema her..Han begynner faktisk og spøke.....Mamma kjøre traktor, sien han og gliser, nesten frekt..JEG har aldri kjørt traktor, det er pappan sin oppgave...Eller når vi skal stå opp (Endelig for hans del..Han ligger alltid 30 min i senga og maser på og stå opp i helgene...VI nekter ham opp før 0600 nemmelig) og han sier,- "xxxx skal legge seg i senga nå", når vi er på vei ned trappa....Også ler han som bare det når jeg ser på ham....

DIsse barna er noen underlige skruer..I går brukte vi 1,5 t på å få i ham flux.....Det er noe som er del av pusse-rutinen..I går skulle han absolutt ikke ta den..Men vi greide det til slutt :o)

Skrevet

Tro meg, jeg har snakket med han om det. Om vi har hatt en ekstrem dag så avslutter vi alltid dagen med å snakke ordentlig ut om det. Han er enig i at det er ikke er noe alright å svare noen på den måten, en 4-åring forstår godt når man forklarer dem det.

Jeg ber han om å gå et annet sted om han skal snakke sånn ,fordi jeg ikke er interessert i å høre det. Det er all oppmerksomheten han får for den type oppførsel.

Men, tipper at det meste er glemt igjen når han kommer i bhg dagen etter og får høre den type snakk igjen : (

Skrevet

både ja og nei, mye trass for tiden og da er kommer det veldig mye rart ut av den lille munnen.. som jeg ikke hadde ventet å høre før han var minst 10 år.. smeller også med dørene som en tenåring.

Skrevet

4 åringen min har begynt å ta etter sin pubertale storesøster på snart 12, og det er ikke så kjekt nei. Storesøstra hører dette selv, og blir faktisk ganske flau. ;o)

Skrevet

Jenta mi på 3,5 år frekk når hun kommer fra bh. Det plukkes av henne med en gang for det er ikke aktuelt her i huset. Det er jo noe hun lærer i bh. Jeg gir klar beskjed og hun sier at hun skal slutte og det gjør hun. Om det blir så enkelt når hun blir eldre er jo en annen sak... :)

Skrevet

Ja, snuppa på 4,5 år kan være skikkelig frekk til tider! Hun er dessuten blitt så flink med sine 2 yngre søsken, så det er noe som skjer på godt og vondt hehe.

Skrevet

Gutten vår prøvde seg på å være frekk ved kanskje 3-4 anledninger for ett års tid siden, men hver gang han svarte slik ble han satt i trappa, så da ble det slutt gitt =))

Det samme kommer vi til å gjøre med lillebror hvis/når han kommer dit =)

Skrevet

Kanskje på tide å begynne med time-out. Jeg har ikke brukt det så mye før, har liksom ikke trengt det.

I dag har han vært veldig flink, han holdt på å si noe en gang i dag men et blikk fra meg før han hadde kommet halvveis fikk han til å trekke til seg kommentaren.

Skrevet

Min 5-åring går be 60% i barnehage nå,pga jeg har fødselspermisjon. I løpet av de tre dagene han er der på rad, blir han bare frekkere og frekkere i munnen. Det er ingen tvil om at dette kommer fra barnehagen. Jeg sier til at han selv om andre kanskje snakker slik i barnehagen, får han ikke lov til det hjemme. Jeg sier at jeg blir lei meg når han snakker så stygt til meg. Og da skjerper han seg veldig, og er bare snill helt til han får lært seg nye "frekkheter" i barnehagen. Det er nok helt normalt. Men det slåes hardt ned på i denne heimen hvertfall - og så langt så funker det. Får vente til tenårene å se hvordan det blir da! hehe..

Skrevet

åå høres kjent ut.hvis jeg spør vår 5 åring om å gjøre noe så sier han nei sånn sikkelig hovmodig.så sier jeg jo du skal f.eks rydde opp legoen,det kan du gjøre sjøl får jeg til svar da.å utrykket i ansikte hans er til å tilte av.prøver å være så pedagogisk å si at han rotet det ut å derfor må han rydde det opp.du slår meg roper han da,jeg skal si det til de voksne(barnehage ansatte),forøverig har jeg aldri slått han.han tror når vi blir strenge i stemmen så er det å slå.forklarer han at han kan gå å sette seg på rommet å tenke litt over oppførselen sin,sa slenger han først døra igjen så setter han den demostrativt opp igjen(han er redd lukkede dører).blir litt komisk når han først kjefter og slenger døra så kommer den opp igjen..hehe..huff vi blir testet max av disse små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...