Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Jeg tror dere henger dere opp i enkelttilfeller. Alt i alt har vi det veldig bra. Det koster 120 000 kr å føde i USA hvis man ikke har forsikring. I norge får du betalt flyreise til og fra føden (vi bor på øy) og betalt full lønn for å være hjemme i nesten et år. (Måtte bare ta med et eksempel)
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Vet du hva, jeg er så enig med deg hi. Det er så mye klaging og syting at det er bare å riste på hodet. Jeg har selv jobbet i helsevesenet i så mange år nå at jeg kjenner til det på innsiden, i tillegg har jeg og familien (også genrasjoner tilbake) hatt bruk for hjelp og fått det. Klart man kan klage på småting her og der, men i det store og det hele får vi alle den hjelpen vi trenger. Jeg snakker selvfølgelig ikke om enkelttilfeller slik du også beskriver, eller tabber/feil som gjøres, men det er ikke grunnt til å legge hele helsevesenet for hat.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er ikke enig i at alle får den hjelpen de trenger. Det er mange som må kjempe i månedsvis for å bli hørt og det er altfor lang ventetid på veldig mange områder sånn at man ikke får hjelpen i tide. Jeg jobber selv i helsevesenet og er ikke forøyd med den delen. Når det er sagt,får de fleste hjelp til slutt, da..
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er generelt sett ikke et menneske som klager. Jeg syter lite, glasset mitt er halvfult i stedet for halvtomt osv. JA, vi har det godt i Nore. De fleste av oss, i allefall. MEN! Deler av eldreomsorgen i Norge er en skam. Det at eldre ikke kan ha en verdig avslutning på sin jordiske reise er utrolig trist. Det å se hvor uhorvelig syk/pleietrengende man noen gang må være for å få en plass på sykehjem er uhørt. For å ikke snakke om enkeltepisoden der den skrøpelige satkkars damen satt som en levende fyrstikk i stolen sin uten mulighet til å flytte seg/prøve å slukke flammen - kun reddet for at naboen hørte brannalarmen. Og da var det ikke så mye igjen å redde. Sengeplass fikk hun da, riktignok, men til hvilken pris (Brannskadeavdelingen på Haukeland). Og jeg VET at de på gulvet springer så fort som de bare kan og at de ønsker å kunne hjelpe alle, men flere plasser skulle det vert og når jeg ser at Oslo kommune(?) ønsker å sponse mottagelse for hr. Stang i anledning hans bryllup da blir jeg sint. Han klarer nok fint å betale for mottagelsen sin selv, og de skarve 70.000 kunne gått til noen som faktisk trenger det.
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Ja, det kan jeg være enig i, at noen venter for lenge for å få hjelp. Det er bare så lett å være negativ. Mennesker har en tendens til å finne ting å klage på, mediene hauser opp de kjipe hiisoriene osv. VI har hatt behov for akutt hjelp to ganger og fikk det med en gang, flere i min familie har fått kreft og fått den hjelpen som er tilgjengelig, flere i min familie har hat behov for ulike operasjoner og fått det uten å vente for lenge. Misforstå meg rett, det er mange muligheter for forbedring innen flere områder i helsevesenet også i dette landet, men det aller, aller meste fungerer faktisk veldig bra eller i hvertfall tilfredsstillende.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #6 Skrevet 23. februar 2010 Helt enig. Vi har det generlet veldig bra her i Norge, mtp helsevesenet. Her får barna våre gratis oppfølgning fra dag en i magen ( nesten da;-) ) Vært noen ganger i England, og utrolig mange der som har dårlige tenner, men det har sikkert en sammenheng med at de må betale for tannlege fra de er barn. Og da er det mange foreldre som ikke klarer å prioritere det. Her jeg bor er eldreomsorgen veldig bra. Vi har et kjempe bra eldresenter. Vet faktisk om tilfeller,der de eldre har vært for å " reservere" plass. Har selv hatt mine besteforeldre der, og kan ikke få fullrost plassen nok. Så vi har det bra her.
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Nettopp: skulle ønske ingen måtte "reservere" plass.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 Enig ang eldreomsorgen. Det er en skam! Jeg har jobbet i helsevesenet og i eldreomsorgen og jeg har sett mye trist.. og nedverdigende.. Nå har jeg blitt syk og har stått på ventelister siden okt og får ikke tatt et bilde før i april, det er faktisk 7 mnd. Etter bildene er tatt så kan den begynne å behandle problemet.. Har blitt løyet til av fastlegen som ikke gidder å gjøre jobben sin! Er det bra? Fastlegen har blitt til et mellomledd og kan kun skrive ut resepter og sende folk videre til ventelister.. Har også hatt et kronisk sykt barn som jeg ikke føler vi fikk god nok hjelp til og vi ble glemt bort utallige ganger. Selv om det faktisk var så galt at vi holdt på å miste barnet vårt.. Har flere i familien som jobber i helsevesenet og det er bare tull. Hvertfall i vår kommune. Der er det gjerne 1 person som skal lage middag på samme tidspunkt til 3 forskjellige brukere som bor i forskjellige hus. Man må stoppe i oppgaver for å kjøre og gjøre en annen oppgave hos en annen bruker og sånn går det hele dagen fram og tilbake.. bare for å ta noen eksempler. Tenk på alle de som sitter å føler seg glemt, til bry og mindre viktig. Ja de lover kanskje bedre tiltak og bedre omstendigheter en i andre land men de klarer ikke å følge opp! De skal spare så det går ut over brukere/pasienter og de ansatte som blir utbrent av å holde på slik! Så klager dem på at folk blir sykemld?? Når noen blir sykemld så skal dem ikke ta inn vikarer engang fordi dem skal spare penger så da får den stakkaren på jobb enda flere oppgaver.Hvem kan klare å være 3 forskjellige plasser på en gang? Dette var bare noen eksempler på mine opplevelser..
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 her i kommunen begynte dem å pusse opp en avd på eldresenteret etter dem hadde gitt beskjed om at denne avd skulle stenges og 30 mennesker mistet plassen sin.. hvor er logikken i det?
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #10 Skrevet 23. februar 2010 Jeg jobbet med en fantastisk dama som måtte ta med seg et eldre familiemedlem på jobb. Denne personen fikk ikke plass på noe eldresenter og var farlig for seg selv. De fant h*n ute i snøen, naken og halvdød men alikevel så var det ingen hjelp å få.. så familien måtte passe på h*n 24/7 og bla ta h*n med på jobb. Hva om denne personen ikke hadde hatt noe familie
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #11 Skrevet 23. februar 2010 Saken er den at de må ikke reservere plass. Derfor "reservere" i hermetegn. Her får alle plass. Bare at de gamle damene gjerne skulle ha vert der litt før de strengt tatt trenger det. Det er så trygt og godt å være der.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Enig. Og jeg har jobbet ved Amerikanske sykehus og ved Norske sykehus så jeg klarer fint å se helheten. Vi er heldige. De som har gode forsikringsordninger i USA får antakeligvis verdens beste sykehjelp, bare synd at det kun gjelder rike og heldige. Jeg vil heller jobbe i et land der det er rettferdighet og helsehjelp til alle, selv om det fører med seg sykehuskøer og tilfeller av redusert kvalitet.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Er så enig med deg! Blir kvalm når folk klager når vi ha det så bra!
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #15 Skrevet 23. februar 2010 Jeg blir kvalm når gamle mennesker må fryse ihjel i snøen for det ikke er plass til dem
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Er det ikke lov til å klage bare fordi det er noen som har det værre enn oss? Er det bare de som bor i slummen som kan få si at de ønsker at alle får den hjelpen de trenger? Så lenge ikke alle får det de bør ha er det jo ikke bra nok, uansett hvor kvalm du måtte være.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #17 Skrevet 23. februar 2010 Selv om det ikke er det verste, så kan det jo bli bedre Og kan jo selvfølgelig slenge på et eksempel jeg også Da min manns bestemor fikk brystkreft i en alder av 79 år, tok det rundt 4 uker fra første legebesøk til hun var under behandling Hjemmehjelp fulgte med på "kjøpet" En som kom hjem til henne og hjaøp til med medisiner, rydding av hus, en som hun kunne snakke med om kreft og som tok henne med ut å fikk ordna parykk siden håret kom til å forsvinne, ja i det hele tatt en fantastisk støttekontakt. Min bestefar fikk prostatakreft i en alder av 80 år, og fra legebesøket til resultatet kom tok rundt 3¨måneder, og igjen gikk det 2 måneder før de begynte behandling Han var vel for gammal da til å "bry seg noe med" Hjemmehjelpen kom innom halvtime hver dag for å sjekke om det gikk greit da, mellom behandlingene.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #18 Skrevet 23. februar 2010 Ikke sant, barn får gratis tannlege (samme med gravide og i 1 år etter fødsel) i England. Barn betaler ingen ting for medisiner, lege er gratis for alle, alle betaler bare maks pris for medisiner (60 kr eller noe slikt) - gratis når man er gravid - for alle sykdommer. Hvordan vet du at "mange" har dårlige tenner i hele England fra noe turer ditt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå