Gå til innhold

Skal man tvinge barn til å være ute i snøen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn på 5 og en på 10. Den eldste elsker å være ute i snøen og leke, stå på ski/brett, ake... Min yngste har aldri vært glad i det. Liker en liten stund (30 min) men så vil han helst inn og kose seg i varmen foran tv. På hytta, når vi alle er ute presser vi på, men det ender alltid med grin og hyl, masse unnskyldninger om at han fryser, har vondt her og der etc. Gleden ved å være ute drepes... Han er imidlertid veldig glad i sommeren, være ute da. Har jeg ett vinterbarn og ett sommerbarn? Hva gjør jeg, tvinge ham til å være ute uansett eller høre på ham og akseptere at han ikke er så glad i snø og vinter som han "burde" iflg. "alle andre" :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, husker når jeg var lita, ble jeg sendt ut sommer så vinter, hvis jeg ville inn før tia, låste min mor ytterdøra! tvang løser vel ikke så mye.

Hjelper det hvis dere er ute sammen? Problemet mitt når jeg var lita, var ingen søsken, bodde avsides, så kjedsomheten ble stor, og fingrene kalde!

Skrevet

Slikt jeg ser det så er løsninge enkel. Ingen skal tvinges til å være ute i snøen, så vil de inn må de få lov til det.

En på 10 kan fint være ute igjen alene mens en på 5 kan ikke være inne så lenge alene.

Så lenge 5-åringen blir med ut en liten tur får det holde. Får han gi seg når han selv føler for det vil nok gleden sakte bli større og turene litt lengre.

Skrevet

Kan vel ikke tvinges, men du kan vel legge ting litt tilrette, kle han i ullundertøy, og ordentlige klær, så vet du at han ikke fryser i allefall.

Være ute sammen med de, og lage huler, snømenn ol.

Jeg var selv en unge som hatet å være ute. Heldigvis har ikke det smittet over på barna, jeg liker fortsatt ikke å være ute, men tror at noe av grunnen var at det var mindre fokus på ullundertøy da(for 20-25 år siden) vet ikke om det fantes engang. Jeg husker jeg ofte frøs, noe av grunnen var sikkert at jeg ikke ville finne på noe også, stod mye i ro.

Det er jo bra han blir med ut en liten tur i allefall.

Skrevet

Takk for svar!

fryser gjør han ikke, jeg kjenner på ham og spør ham, han er varm og tørr. Har snakket litt med ham nå, han sier det er sola... Veeeel, han er en lystløgner av dimensjoner, men jeg skal ta ham på ordet og etterpå kjøper vi solbriller :) Idag og inatt har vi hatt besøk av søskenbarnet hans, hans aller beste venn :), og de mine to og nevøen har vært ute. Nå endte det med at min eldste og nevøen gikk for å ake alene mens 5-åringen heller ville inn.

På hytta er vi ute alle mann sammen, aker, står på ski, leker - prøver å ha det moro, men intet er moro etter 30 min. Nåvel, jeg kjøper solbriller og lar ham styre det litt selv så får vi se :)

Skrevet

Vi tvinger litt. Litt ute skal vi väre för vi setter på tv/ tv-spill (etter morgenkosen foran tv da;)). Men det holder å väre ute i 30 min.

Skrevet

Hva med å ha tvn avslått på dagtid? Utelek blir gjerne mer fristende dersom tv/playstation/data ikke er et alternativ.

Skrevet

Skjønner ham godt. Jeg har alltid hatet vinteren noe intenst selv, kulde, snø er det aller verste i hele verden for meg. Jeg vokste opp på et av de kaldeste og mest snørike stedene i landet, så det var full vinter halve året:( Jeg likte meg best med Donald-blader foran ovnen, og selv om mine foreldre lokket og bestemte at jeg måtte ut i blant ville jeg nok helst være inne. Men jeg gikk ut, både fordi jeg var samvittighetsfull og fordi mine to søsken var ute.

Foreldrene mine hadde imidlertid vondt for å tvinge meg så jeg fikk komme inn da jeg ville det. Jeg har fått en datter som er prikk lik meg, hun vegrer seg for å ut på vinteren og jeg tvinger henne ikke fordi jeg skjønner det så godt. Men jeg får henne av og til ut etter mye overtalelse, hjelp med påkledning og finner frem akebrett osv. Eller at jeg blir med selv hjelper. min andre datter er motsatt, står ved døra og roper om å ut uansett vær! Så jeg tror nok bare slikt er en del av personligheten og tvang løser ingenting. Prøv å legge til rette så han av og til kan synes det er gøy. Bygge snøhule/-borg/snølykt og drikke kakao ute etc

Skrevet

Hvis alternativer er å kose seg forran TV eller med data mener jeg det er riktig å tvinge ham ut. Aktivitetene bør selvfølgelig vre på hanspremisser, men ingen, hverken voksne eller barn, har godt av å tilbringe det meste av dagen inne forran en skjerm. 30 minutter aktivitet om dagen er ikke nok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...