Gå til innhold

Tips i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips til hvordan dagene kan bli mindre smertefulle for oss som har bekkenløsning?

Mitt tips er at jeg har fått meg en krakk i dusjen som gjør underverker. Ved å sette en og en fot oppå der får jeg både shavet leggene og tørket dem uten at det gjør vondt. :) Pluss at jeg sitter under dusjingen. Før gruet jeg meg masse til å dusje, men nå er det bare kjekt.

Men jeg synes det gjør veldig vondt å snu meg i sengen, ta av og på sokker, bukse og sko, kjøre bil og sitte/stå ved kontorpulten. Noen som har gode tips som de vil dele?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141486605-tips-i-hverdagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krakk i dusjen høres lurt ut. Jeg har kjøpt meg en fluffy stolpute på Ikea som jeg har på stolen ved kjøkkenbordet. Vi har ikke polstring på kjøkkenstolene, og det har vært et mareritt å sitte der og "nyte" måltidene sammen med familien. Men nyter det nå... :)

Prøv skli-laken i senga, da blir det mye lettere å snu seg og mindre smertefullt.

Skli-laken er et tøystykke som er sydd sammen til en ring med glatt stoff på innsiden... f. eks sånn stoff som er i "silke"-sengetøy (100% polyester) kan kjøpes billig på Jysk. når du ligger på dette kan du bare skli rundt istedet for å bruke krefter på å løfte og vri deg samtidig. Det kan også kjøpes hos sånne spesialbutikker... bandsgist... bandasjist...eller noe sånt... Men det må være stort nok.. ca 90 cm bredde (ferdigsydd) og 70cm høyde

Jeg bruker også en ammepute mellom lår,knær og ankler når jeg ligger i senga for å stabilisere bekken og det gir mindre smerter når du ligger og du hviler bedre. Her kan du bruke en sammenrullet dyne eller stor pute.

Jeg bruker ferdig knyttede gore-tex sko som jeg trer foten inn i mens jeg vipper på plass hælen med skoskje. Det er like før jeg tar med skoskjea overalt ;o)

Sitter på sengekanten eller dolokket når jeg skal kle meg og lirker undertøy, bukse og sokker på med en hånd før jeg reiser meg forsiktig og drar alt opp samtidig. Må ofte ha hjelp til sokkene av mannen min...

Hold bena samlet når du går inn og ut av bilen: sett deg inn med rumpa ned i setet først og hjelp til med en hånd og løft begge bena samlet inn. Motsatt når du skal ut av bilen.

Bruk en ekstra pute bakerst både på stol og i bil. Stoler og bilstoler er vinklet feil vei i forhold til bekkenplager. Du skal helst sitte litt skrått nedover med beina, ikke med rumpa nederst og beina vinklet oppover som er vanlig i god-stolen. Har lært dette hos fysioterapauten min som er ekspert på bekkenplager og graviditet.

Det finnes også spesialputer fra tempur -madrasser som ser ut som en trekant til dette formålet... men aner ikke hva sånt koster. Har bare prøvd/sett det hos f.terapauten.

Hvis du ikke har vært hos fysioterapaut allerede er nok det mitt beste tips... men finn en som virkelig kan noe om bekkenløsning!

Og prøv for all del bassengtrening for gravide med bekkenplager. Det er nydelig og smertefri trening. Du får styrket musklene som skal holde bekken på plass!

Beklager at dette ble langt, men siden jeg har hatt store bekkensmerter i tre svangerskap og er sengeliggende nå vil jeg gjerne dele med andre det som har lettet hverdagen og smertene for meg.

Lykke til!

For et herlig innlegg proppfullt av gode tips! :) Synd at du er ekspert på dette, men takk for hjelpen... :)

Legen min vil dessverre ikke henvise meg til fysioterapeut. Har spurt, men fikk beskjed om å holde ut. Og det gjør jeg for så vidt, er ikke sengeliggende, og jobber fremdeles 50%. Dessuten tikker jo ukene av gårde, om tre måneder er forhåpentligvis smertene borte..? :)

Du fikk beskjed om å holde ut!?!!!

Jeg <3 fysioterapien jeg har gått til, om ikke annet for den personlige hjelpen til å tilrettelegge hverdagen for akkurat meg. Det betydde mye for meg å gå til fysioterapaut - nå har vi en avtale om at jeg ringer om jeg får ekstra vondt; er ikke så mye hun kan gjøre lenger når jeg bare har 7 uker igjen til termin fordi hun må være så forsiktig. Nå er det opp til meg så jeg gjør øvelser hjemme og passer på å ta godt vare på bekkenet mitt.

• 3 uker senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...