Gå til innhold

Noen som har barn med melkeallergi??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp funnet ut at snuppa mest sannsynlig har melkeallergi. Er ikke ferdig utredet ennå, men jeg lurer veldig på hva vi kan forvente oss i matveien. Noen som vet noe om det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt hadde en periode han ikke tålte melk. Drakk han en kopp melk kom det i og ut gjennom bleien etter 2 minutter. Kuttet all melk en periode, og erstattet det med soyamalk, riskmelk og havremelk. Kuttet ut de matvarene med mest melk i.

Etter en stund (noen mnd) introduserte jeg litt mat med melk i, og da han tålte det lirket jeg mer og mer melk inn i kostholdet. Dette er 2 år siden nå, og jeg ser han blir bløt i magen om han spiser for mye grøt eller kakao, og spesielt fløteis. Ren melk liker han ikke, og tåler det jo ikke så godt heller.Men ellers har vi helt vanlig kosthold=)

Skrevet

Vesla her på snart 2 år har kumelkproteinallergi, og tåler heller ikke egg og nøtter. Hun får elveblest og eksem, men er nok i ferd med å vokse av seg melkeallergien, slik at vi nå kan gi enkelte blandingsprodukter med melk uten at hun reagerer noe særlig.

(Hvis jenta di har laktoseintoleranse er det noe helt annet, og da kan du overse resten av dette svaret!)

Vi ble ganske fort vant til et litt annerledes kosthold. De har mange erstatningsprodukter for både melk, fløte, smør, yoghurt, ost, osv. Du får sjekke ut de store kjedene som Ica Maxi, Meny, osv i nærheten av der du bor! Helsekostbutikker har også noe. Vi brukte stort sett rismelk i matlaging, synes det ble for mye bismak av soya, men det er litt smak og behag. Vi lager stort sett middager fra bunnen, da det er veldig mange poser/ferdigprodukter som inneholder melkeprodukter.

Tips til pålegg: Gildes go- og magerprodukter, avokado, soyasmøreoster, tartex (smørepålegg), syltetøy, banos, kaviar, makrell i tomat, kjøttpålegg.

Tips til middager: Alle typer wok, pasta, lapskaus, kyllingretter, ren fisk, fiskepinner, pannekaker med rismelk.

Tips til desserter: Fruktcocktail, soyais, soyasjokoladepudding, havrebasert vaniljesaus, gele.

Tips til bakverk: Møllerens 1-2-3-produkter (både boller, sjokoladekake og muffins er uten både egg og melk).

Det er flere ok nettsider med tips, bl.a. www.utenmelk.no.

Lykke til:-)

Skrevet

Tusen takk for svar.. Blir litt forvirret av alle disse allergitypene, jeg men..

Når merket dere det? Vår lille er bare 4,5 mnd men hun får skikkelig utslett av bare noen dråper MME, så vi venter på innkalling til barnelege.. Vet derfor veldig lite om hva hun egentlig reagerer på ennå..

Skrevet

Gutten min på 2 år er kraftig melkeintolerant (han har ikke fått bekreftet noen allergi gjennom blodprøve, diagnosen er symptombasert). Han reagerer på kun ørsmå mengder melk, og får forstoppelse av melk. Han er for tiden innlagt på sykehus med sonde i magesekken for å få tømt tarmene, trolig fordi han har fått i seg melk, så her i huset er det ganske alvorlig. (Han skal utredes videre, men til nå har de ikke funnet noen annen grunn.) Da han var baby kastet han også opp når han fikk i seg melk.

Gutten min fikk diagnosen da han var 3 mnd gammel, da hadde han vært inn og ut av sykehus pga mageproblemer en god stund.

Når det gjelder mat har det gått veldig greit. Det kan virke veldig vanskelig å begynnelsen, men etterhvert som man blir kjent med betegnelser og produkter går det veldig fint. :) Nå bruker vi stort sett alltid de samme produktene.

Her er forslag til noen linker som kan komme godt med:

http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00004/Kostr_d_ved_melkealle_4161a.pdf

www.utenmelk.no

Lykke til. :)

Skrevet

Høres jo ut som melkeallergi det der! Vesla hadde skikkelig mye mageknip det første halvåret, men da trodde vi det var vanlig kolikk. Hun fikk heller aldri MME, siden hun ikke ville ta flaske. Så vi fant det ut da vi gikk over fra melkefri maisgrøt til melkebasert Nestle-grøt da hun var ca 7 mndr.

Skrevet

Kan hun vokse det av seg??

Skrevet

Kumelkproteinallergi vokser de fleste av seg før skolealder (gj.sn. 2-3 år), mener å ha hørt at det bare er 1 % som ikke gjør det.

Vi satser på det:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...