Gå til innhold

Blir faktisk utrolig provosert

Anbefalte innlegg

Skrevet

av voksne mennesker som sier vi skal sjøre å sjøpe noe...

Altså bruke sj- når det skal være kj.

Enda værre er det når de også skriver det på denne måten. Viser til annet innlegg nedpå siden her.(uten å ha lest innholdet)

Synes ærligtalt at man velger å få barn, bør man først lære seg å prate rent selv. Er tross alt et annet menneske du skal være et forbilde for.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjøl om folk skriver feil, trenge ikke det og bety att dei ikke prater reint vell?

Og synst det blir for dumt og blande inn unger,

dei som skriver feil, kan ha en grunn for det.

Skrevet

Hadde du værrt voksen så hadde du vært klar over at språket alltid er i forandring. Tror du virkelig at du snakker slik som dine besteforeldre?

Når det skal sies, så er jeg ikke fan av utviklingen, men det er absolutt ikke noe vi kan gjøre. Bortsett fra å flytte til steder med palatalisering på trykksterke stavelser, for der er denne trenden ikke like utbredt:-)

Skrevet

hehe.....ikke akkurat primærbehov for min del. Eneste at jeg synes det høres dumt ut. Tror barn først og fremst trenger omsorg, mat og kjærlighet.....ikke foreldre som taler rent og pent

Skrevet

He he. Jeg har også problemer med å ta de alvorlig.

...men jeg er ikke snill (og heller ikke uten feil selv), og blir litt rar i hodet når folk skriver nivø fremfor nevø, intrisert fremfor interessert osv. Og dialekskriving syns jeg hvertfall er vanskelig å lese...

Skrevet

Denne talemåten har vel snarere blitt en regel enn et unntak i bergensområdet, og det sper seg! Pass deg, for snart sier sikkert dine unger det også (selv om det for meg høres feil og stygt ut). Utviklingen av språket er vanskelig å stoppe.

Det å henge seg opp i skrivefeil her inne er en slitsom affære. Det florerer, så det må du nok lære deg å leve med uten å gå av skaftet.

Skrevet

Det er jo noe som heter dialekt, da!

Språket er i enig forandring. Et klassisk eksempel er at før sa man "thak" i stedet for (hus)tak, så forsvant det mer og mer selv om de eldre dro seg i håret i irritasjon.

Kanskje du kan tenke litt mer på det som språkets utvikling enn språkets forfall?

Skrevet

Igjen, hi, så burde man ikke kaste stein i glasshus. For du trenger nok noen runder med norsk grammatikk før du også skal ha barn.

Skrevet

Og jeg blir ufattelig provosert over noen som rakker ned på andres dialekter og føler seg bedre enn de fordi de snakker på en annen måte.

Skrevet

Hvor i Bergen bor du, da? Jeg kan ikke påstå å ha møtt så mange voksne mennesker (eller barn over barnehagealder, for den saks skyld) som snakker slik. Langt på vei de aller fleste jeg har hatt befatning med uttaler kj-lyden som de skal.

Skrevet

Jeg har faktisk 2 barn, bor overhodet ikke i Bergen, men akkurat dette med sj- lyder har ingenting med dialekter å gjøre.

Hvordan skal ungene lære å skrive ordentlig når de av foreldrene ikke lærer forskjell på sj- lyder og kj- lyder.

Er jo ikke rart at barn scorer dårlig på nasjonale prøver når foreldrene ikke snakker rent.

Jeg føler med overhodet ikke bedre enn andre av den grunn at jeg snakker rent til mine barn. Vet de som snakker "babyspråk" til ungene sine, det synes jeg overhodet ingenting om. Hvorfor gjør noen det?

Mine barn var tidlig ute med å snakke, og det var jeg selv også. Vet at mine foreldre og omsorgspersoner har alltid snakket normalt og rent til meg, noe jeg tror er vesentlig for ungenes språkforståelse. Har derfor også gjort det til mine egne barn

Nei, jeg snakker sikkert ikke likens som mine besteforeldre, men tror ikke det er vesentlig store forskjeller.

HI

Skrevet

Er faktisk helt enig, HI!

Høres bare teit ut med sj-lyd - min datter på to kan jo snakke bedre enn det! Og hun er ikke noe vidunderbarn for å si det sånn:)

Skrevet

Sier det jeg. Arti at jeg provoserer deg :) klarer bare ikke kj lyden. Gikk til logoped pga det når jeg var liten, hos en veldig sur litt eldre dame. Fikk masse kjeft av hu fordi jeg ikke klarte å si det riktig :/ Hata å gå til hu. Hører ikke forskjell på lyden i de hele tatt jeg da, så legger ikke merke til at andre ikke klarer å uttale heller.

Skrevet

Litt enig. Å ha barn eller ikke påvirker det ikke, alle som ikke har en talefeil eller er oppvokst med et helt annet språk enn norsk bør klare å skille på kj og sj-lyd når de snakker. (og skriver:) )

Skrevet

Jo, HI, det har med dialekter å gjøre. Her jeg bor snakker omtrent alle slik, bor i en bydel i Bergen. Jeg vokste opp med å snakke slik, lærerne mine snakket slik, vennene mine, foreldrene mine, og nå barna mine. For meg er dette en naturlig måte å snakke på, selv om den andre uttalen er mer riktig o forhold til hvordan det skrives, er det likevel mer feil i mine ører. Er jo mange ord man uttaler anderledes enn man skriver dem. Sier du virkelig "jeg", eller sier du "jei", "jej" eller "eg"? , sånn bare for å nevne et annet eksempel som folk flest da uttaler feil i forhold til hvordan det skrives.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...