Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sukk, kommer fra 1. svangerskapskontroll nå. Fortalte legen at jeg ikke hadde hatt mensen siden 4. desember, men at jeg hadde tatt en test 7. januar og en test 13. januar. Siden den var negativ den 7. og positiv den 13. mente han at det vi kunne anta at jeg ville fått positiv test rundt den 10. I stedet for å gå 10 dager tilbake for unnfangelsestidspunkt gikk han bare 4 dager. Og det vil si at jeg da bare er rundt 8 uker på vei, og ikke 9+2 som jeg har antatt:(

Ja, jeg vet at det er tullete, for det er bare noen få dager i forskjell, men det er mange nok dager for en som teller ned til uke 12 og håper håper at alt er bra med spiren:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kansje når du er på ul finner de ut at du er lengre på vei da! :)

Bestandi artyere å bli flyttet fram enn tilbake etter ul :) Men skjønner hva du mener! Jeg skal på tilig ul om 3 uker, i uke 9, å håper jeg ikke blir satt så langt tilbake...

Skrevet

Ja, jeg ringte til en privat klinikk for å ta ul for å sjekke terminen nå i stad, men de har vinterferie, så de tar ikke telefonen.

Skrevet

Du får tenke på meg som er i uke 4-5 og ikke holder ut tanken på hvor lenge det er til uke 12!! Tortur til tider. Men jeg nekter å tenke for mye på det, men heller virkelig gleeede meg over at jeg faktisk er gravid!!:)

Skrevet

Ja, du har jo rett i det:) dessuten, hvis legen har rett endrer termin seg fra 28. september til 4. oktober. Det er jo ikke krise:oP

Skrevet

Synes det hørtes rart ut? Siste mens 4.desember? Jeg hadde siste mens 18.des og er etter boka 9+4? hmmm. (min termin stemmer ikke med tidlig ul og unnfangelses tidspunkt, er bare 8+5)

Uansett blir det jo ul som bestemmer, men synes det hørtes rart ut.

Skrevet

ja, men jeg fikk ikke positiv graviditetstest før 13. januar.... Slutta på prevensjon ca 25. november, og mensen var da ferdig 5. desember, Etter det har jeg ikke hatt mensen.Men det er jo det med at graviditetstestene var negative fram til 13. jan

Skrevet

Hmmm, får dette uansett ikke til å stemme! Når var første dag i siste mensperiode? Uansett, dette med tester og om de slår ut eller ikke kan jo være veldig forskjellig, synes det er rart legen tar hensyn til det! Ei jeg kjenner hadde negative tester halve svangerskapet, så hun var VELDIG gravid da den først slo ut.... Hehe.

Blir utrolig spennende å høre hva UL sier, jeg tror du er lenger på vei!

Skrevet

hmm...så rart. Hvilke tester brukte du da? Jeg hadde siste mens 13.des, og fikk første positive test 10.januar (svaaaak positiv 8.jan). Er 10 uker idag, både ifølge mine egne beregninger og tidlig UL. Syntes 8 uker på vei hørtes altfor kort ut??

Skrevet

Ja, for hvis jeg legger inn første dag i siste mens til 30.november 2009 i en slik kalkulator så skal du jo være 12 uker på vei.....

Skrevet

Ja, jeg tenker at jeg iallfall er 9+3.. Det var billigtest jeg tok, pluss clearblue digital da jeg ikke stolte på at jeg faktisk VAR gravid.. Tror jeg må bestille tidlig UL nå, for jeg aner jo virkelig ikke hvor langt jeg er på vei. Mensen var ferdig 5. desember, så første dag siste mens var vel ca 28. november. MEN!!! Jeg gikk jo på cerazette før det, og hvem vet når eggløsninga satte i gang etter prevensjonsslutt??

Skrevet

Ja, syns jeg og. Derfor jeg ble så skuffa da legen sa det. Han har jo sendt inn melding til sykehuset om rutineultralyd der han sier at jeg er 8 uker på vei nå.

Skrevet

Hei Putte!

Jeg tenker nok du blir satt frem igjen på neste ul=) Du kan jo bestille en hos privat så får du sjekket det. Lykke til=)

Ei venninde av meg fikk ikke positiv test før i 7.uke:) --så det er håp!!!

Skrevet

Jeg synes det var en rar bregning av legen din. er han ussikker så bør han sende deg på UL og få en korrekt dato!

Det jeg vet er at alle regner ut ifra siste mens. Dette fordi det er den mest sikre beregningen. Ingen vet helt sikkert når man har hatt el, eller når egget er befruktet!

Derfor regner man fra siste mens og pleier å bruke 28 dagers syklusgjennomsnitt. Så er man på UL og får korrigert det ut ifra hvor stor babyen er når man er på ordinær UL.

Det som allikevel er normalt er at man blir sendt på UL hvis man selv ikke vet hvor langt man er på vei!

Jeg gikk på cerazette etter forrige svangerskap og vet at mensen der kan utebli, og det er derfor vanskelig å regne ut en eventuel termin!

Slapp av du også får du eventuelt en hyggelig overraskelse når du kommer på UL og ser at du er lengre på vei enn du trodde!! Er ikke noe problem i forhold til UL hvertfall, du får se masse og får en kjempefin opplevelse uanset om du er 15 eller 20 uke på vei!

Skrevet

Nå kan det jo hende at den mensblødningen du hadde i beg av desember rett og slett skyldes det faktum at du sluttet på pillen?

Da er det jo ikke en selvfølge at du får EL 2 uker etter det...

Man trenger ofte noen sykluser på å komme på rett kjøl etter p-pille bruk, altså for at EL skal komme mer eller mindre på "rett tid" hver måned..

Jeg tror du har hatt EL noen dager senere enn du tror, og at legen din ikke er så på villspor....men selvfølgelig, jeg håper han tar fullstendig feil og at du er så langt på vei som du håper! :)

Lykke til....

Skrevet

Nei jeg tror jo ikke at jeg kan beregne i forhold til siste mens. Er nesten 100% sikker på at jeg ikke hadde eggløsning to uker etter siste mens nettopp pga p-pillen. Jeg mener bare at legen er ca 6 dager off.. hehe, og det er jo eeegentlig ikke mye. Men følelsen av å gå tilbake til uke 8 var så kjip når jeg endelig begynte å se uke 12 i horisonten.

Skrevet

Okei, dette er muligens et superdumt spørsmål..

Sp.målet er: bortsett fra at det er fint å vite for egen "hygge" er det viktig på noen måte for legen og meg å vite nøyaktig uker da?

Jeg mener, før senere i svangerskapet?

Men - jeg har blitt gravid direkte etter forrige SA i januar.

Mao jeg aner ikke når EL var, og heller ikke hvor mange uker.

For å si det sånn, 6+ uker siden SA.

Bør jeg gjøre noe for å finne ut nøyaktig hvor mange uker jeg er, eller prøve å ha is i magen og slappe av?

: )

Litt ny i dette med å faktisk v æ r e gravid..hehe...

Skrevet

Nei, det eneste er for at man skal kunne bestemme termin på ordinær ultralyd. Ordinær UL burde skje mellom uke 17 og 20 fordi de fleste foster er ca like store rundt det tidspunktet, og da er det lettere å få en nøyaktig termin.

For min del, så er det egentlig litt tullete at jeg klager over at legen satt meg tilbake. Selvom jeg fortsatt mener bestemt at han tar feil. Det er bare det at jeg, som så mange andre her inne (tihi) er veldig UTÅLMODIG.... Har så lyst å passere det magiske uketallet 12:) Og da virker 7 dager enormt!!

Så bra at du ble gravid så fort etter SA! Hadde du kommet langt sist? Godt å høre at det går an å bli gravid så fort. Trodde det tok mange måneder, jeg.. Hvis du er mye inne på BIM tipper jeg at du ikke klarer å ha is i magen:oP Her tar nesten alle tidlig UL. Jeg skal på ul neste fredag. Men sist jeg var gravid klarte jeg å holde meg unna tidlig ul. Mannen min gav meg forbud mot å være på BIM i 1. trimester fordi jeg ble så engstelig av det. Denne gangen tar jeg det hele med mye større ro bekymringsmessig. Men terminen er jeg litt stressa på da. Er litt kontrollfrik:)

Skrevet

Aha, skjønner!: ) takk for svar! det gir mening!

Det er for all del ikke tullete å "klage" på å bli satt tilbake, og det mente jeg ikke å si! Jeg er jo ganske opptatt av det selv, og det spørs hvor lenge jeg kommer til å gå før jeg prøver å finne ut hvor langt jeg har kommet.

Jeg syns det har vært så stor forskjell på testene. Forrige gang var alle testene mine svake, svake hele veien. Nå tok jeg en, på kanskje tredje dotur en dag (ikke morgenurin), som lyste sterkt mot meg etter et sekund. Betyr det noe i fht hcg-mengden, eller lar jeg meg lure, tro..?

Jeg hadde ikke kommet langt den gangen, kanskje 6-7 uker, men det er utrolig hvordan jeg knyttet meg til følelsen og forventnigen veldig fort, jeg var igang med lang planlegging av påske og sommer som gravid, så skuffelsen var til å ta og føle på. Men jeg er ikke alene i den båten, og dessverre er det ikke noe vi kan kontrollere: / Jeg føler meg e k s t r e m t heldig dersom dette holder, og det har gått rett over i et nytt svangerskap. Det er nesten for godt til å være sant for meg, så jeg er fortsatt ikke helt rolig.. Vi har hatt en veldig lang prøvevei før det første svangerskapet og SA, og så følte jeg liksom at nå begynner vi helt på nytt.. Og så plutselig lyser de to sterke strekene mot meg igjen, og jeg vet neimen ikke hva jeg skal tro eller føle!: )

Og ja, jeg kan vel innrømme at jeg ikke er verdens mest tålmodige, så det hadde vært godt å vite at dette er sant, og hvor langt det har rukket å komme!: ) De magiske 12 ukene hadde det vært deilig å komme seg forbi, enda det virker veldig lenge til!; )

Godt å høre at du kjenner mere ro nå, det er jo et veldig fint sted å være på Bim dersom man vet med seg selv at man setter grenser når man blir engstelig. Jeg har mange ganger oppsøkt forum og innlegg som bare skaper bekymring for meg, så det er godt du har en mann som bryr seg!

Er det dyrt med tidlig UL privat, forresten? Eller har du bedt fastlegen om det? Det er vel ikke stor vits før man er kommet et stykke, vel?

god lørdag!:-)

Skrevet

Hurra:) UL viste at jeg var 5 dager lenger på vei enn jeg trodde og 11 dager lenger på vei enn legen trodde. Så da blir det straks 2. tri på meg:) Under en uke til:):) og fikk beskjed om at det ikke var noen fare for abort, så jeg kunne bare fortelle til folk at jeg er gravid:D

Skrevet

Så flott=) Der ser du, vi BIM-jentene har da MYE mer peil enn slike dumme leger hehe! Er vi ganske så nøyaktig like langt vi to da kanskje? Jeg er 11+3 idag:)

Skrevet

Ja da er vi helt likt:) Morsomt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...