Lykkelioggla Skrevet 23. februar 2010 #1 Skrevet 23. februar 2010 Trener til vanlig 3 ganger i uken, spinning og styrketimer på SATS. hvordan er det, kan vi trene helt som normalt? Jeg har ingen problemer med å løfte vekter og spinne som før. Bør man redusere litt eller kjører vi bare på til kroppen begynner å protestere?
Msmaramu Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Sånn jeg har forstått det, så kan man trene som normalt de første månedene, men være obs på magemusklene som etterhvert "deler" seg. Så ikke ta vanlige sit-ups for eksempel. Etter hvert skal en være obs på bekkenet, ikke gjøre øvelser som går ut over det. Ikke hoppe for mye, f.eks aerobics og step. Hvis du tener på et treningssenter ville jeg ha avtalt et møte med en treningsinstruktør og prata med de om det. De skal ha greie på slikt:) Uansett er det kjempeviktig å trene bekkenbunnsmuskulaturen;)
Msmaramu Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Og selvfølgelig viktig å lytte til kroppen. Når han begynner å protestere som du sier:)
Supermamm Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Jeg er treningsentusiast og har lest mye på nettet ang trening og graviditet. Som jeg har lest kan man trene som normalt, men man burde ikke øke intensiteten i 1 trimester. Men man kan visst øke intensitet litt i 2. trimester. Tren mage til du ikke klarer mer, da kan du trene de skrå magemusklene;) Man skal også være forsiktig med bekken og etterhvert også med liggende øvelser pga den blodåren som jeg ikke husker hva heter. Siden dette er mitt 3. svangerskap og jeg allerede har fått litt plager med bekkenet skal jeg til kiropraktor på torsdag. Er spent på hva hun sier. Jeg har også bestilt meg veil. time på sats på søndag så jeg kan få et nytt program med mer bekkenvennlige øvelser. Men som Msmaramu sier, det er nok viktig å lytte til kroppen;)
lin76 Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 Tren i veg! Spinning er uproblematisk. Eg var på høgintensitetsspinning i veke 38 sist, funka så fint som bare det. Drikk godt og hald temperaturen nede, og reguler tempo/intensitet etter koss du føler deg. Både du og babyen har godt av at du er godt trent. God kondis gir god blodgjennomstrømming til morkaka som babyen får næringa si frå, og god styrke er GULL verdt for deg under fødselen. Dessutan er det lettare å koma tilbake i form etter fødsel når du har vore i god form gjennom svangerskapet. Når det gjeld styrke, bør du vera litt forsiktig med øvingar som legg mykje vekt på ledda medan dei er i bevegelse. Ehm. Dårleg forklart. Altså, f.eks utfall med ekstra vekt på skuldrene er eitt eksempel, mens vanleg knebøy går fint. Leddbånda blir litt meir "slarkete" når du er gravid, så øvingar kor ein belastar med ekstra vekt i tillegg til kroppen i framover/bakover/sidelengs-bevegelse, kan auke faren for at du tråkkar over. Spør instruktøren om det er andre øvingar du kan gjera i staden, som knebøy i staden for utfall. Mageøvingane stoppar av seg sjølv. Brått kjenner du at du ikkje lenger klarer å ta vanlege situps, og då bytter du til skrå. Det same gjeld pushups o.l øvingar kor magen etter kvart tek nedi golvet - bytt til andre alternativ. Lukke til med treninga!
Toffefe Skrevet 24. februar 2010 #6 Skrevet 24. februar 2010 Wow, bestilte zumba- dvd før jeg fikk graviditet bekreftet, og hadde ambisjoner om å komme i litt form..... MEN JEG er i dårlig form, jeg!!! Ble kjørt etter bare grunntrinn- instruksjonene!!! Ser ut til at jeg må gjøre bare den første sekvensen i laaaang tid fremover!!!! Det er skummelt at jeg skal gå gjennom et helt svangerskap med en 4- åring fra før, i sååååå dårlig fysisk form!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå