Gå til innhold

Skal bruke tøybleier til min første, trenger svar på litt spørsmål fra deg med erfaring :)

Anbefalte innlegg

Det jeg nå har tenkt, er at jeg kjøper 15 lommebleier fra BumGenius, til å bruke fra barnet er noen månder gammelt, til det er ferdig med bleier.

Men så lurer jeg på om jeg skal bruke brettebleier eller BG formsydd bambusbleie i begynnelsen? Kan jeg kombinere lommebleier og bambusbleiene/brettebleier i begynnelsen, eller er lommebleiene for store? Hva anbefaler du?

Dersom jeg skal bruke bambusbleien, hvor mange bleier trenger jeg da? Og spesielt, hvor mange bleiebukser trenger jeg? Hvilken type bleiebukser er best? Trenger jeg like mange bleiebukser som bambusbleier, eller kan bleiebuksene brukes for eks. en hel dag?

Samme med brettebleier, hvor mange trenger jeg? Trenger jeg noe ekstra å feste brettebleiene med, som for eks. Snappi, eller holder det med bleiebuksene?

Arh, det er så myyye å velge mellom, jeg blir helt forvirret!

Går det for eksempel an å ha:

15 lommebleier BumGenius

16 brettebleier 2-8 kg

5 bleiebukser Thirsties 3-5,5 kg

Kombinert med to bleieposer, en wetbag, og Disana fleecepapir så blir jo dette 4415 kr! Syns det er ganske dyrt jeg, eller?

Fortsetter under...

Personlig ville jeg valgt ullbukser foran bleietrekkene fra Thirsties. Så ville jeg kanskje prøvd meg litt fram. Det virker litt dyrt det du har valgt ut, men bruker du dette hele bleieperioden vil du spare litt på det.

Bambusbleiene trenger du igrunn ikke flere av, men disse trenger et sperrelag. (Ull eller PUL. Jeg synes ull er best og mest lekkasjesikkert). Nyfødte trenger ofte flere bleier, men hvis du har brettebleier i tillegg er jo det supert. Eller bare brettebleier til nyfødt hvis du ikke vil kjøpe inn bleier i de minste str. (One-size er STORT til nyfødt).

Hvis du velger ullbukser, trenger du en tre-fire stk. PUL er jeg litt usikker på. Sikkert noe det samme. Ullbuksene skal du ta av ved skift og henge de til lufting. Skal ikke vaskes ofte. Bare flekkvaskes ved bæsjelekkasjer. Lanolin+urin=vanndamp og såpe. Holder et par mnd. uten ny kur og vask. PULtrekkene vaskes vel sammen med bleiene, tror jeg. Jeg ahr forøvrig brukt lange ullbukser(som vanlig bukse), og har hatt dem på mer enn et skift uten lekkasjer så man må prøve seg litt fram.

Du må feste brettisene med snappi eller brillebukse. Jeg anbefaler snappi. Det er helt genialt!

Ellers vil jeg anbefale en titt på tøybleieforumet til tettinntil.no. Der er det damer som svarer deg kjapt, mange råd å få, syoppskrifter hvis du vil lage bleier selv, strikkeoppskrifter, linker til nettbutikker, omtaler osv!

Lykke til!

Ikke gi opp, vet det er mye å velge i, begynn enkelt så får du se hva som skjer etter hvert.

Bg- bambus og brettebleier blir nok bra med ull, men ikke kjøp 15 av en bleie før du har prøvd. Jeg tenkte at Bgene var være bombesikre og kjøpte seks stk. De har jeg solgt igjen nå, de er veldig brede mellom bena og har seudecloth mot huden som en del ikke tåler. Kjøp deg en blandingspakke og suppler med det du liker.. Anbefalinger:

Muksut lomme, aio og formsydd.

Itti bitti aio og sio (også seudecloth, men flere tåler denne)

Bitti boo

Niikki aio og formsydd

Mange liker thristies og fuzzy buns som er bleier med fleece mot huden.

Kjøp heller Thirsties onesize og spar penger på det :) også kan du kjøpe billige brettebleier, du trenger ikke noe annet enn brettebleiene og thirstiestrekkene; det er helt vanntette, og superenkle å vaske ^_^

Thirsties eller tilsvarende innebærer mye mindre plunder enn ullbleier.

Du kan også kjøpe brukt, da sparer du mye penger og det er lettere å få testet litt forskjellige merker =)

Jeg har bare kjøpt 2-3 nye bleier tror jeg.

De fleste sier vel at rundt 20 bleier er ett ganske greit antall. Brettebleier til den første tiden med bæsjing i hytt og pine er nok lurt :D

Jeg vil også vise til tøybleieforumet på tettinntil. Der får du svar på alt du lurer på.

Det trenger ikke å bli så dyrt. Personlig ville jeg satset på brettebleier med ull som sperrelag i begynnelsen. Jeg ville heller ikke kjøpt en haug med BG bambus formsydde. (Selv har jeg én som jeg vil selge. Når det er sagt: Mange liker disse, så om du absolutt vil prøve en pakke selges disse på tettinntil sin kjøp og salg-sider nå. Tror du må lage en brukerkonto for å komme inn på disse sidene. Vet at det er en som selger 6 slike ubrukte bleier til kroner 425,-) Et annet godt formsydd-tips er Mother Ease Sandy's. Personlig liker jeg denne bedre enn BG bambus.

MEN: Tøybleieverdenen er en jungel. Som sagt ville jeg ha startet med brettebleier, for strengt tatt trenger du ikke noe annet. Disse kan du kjøpe på f.eks Jysk eller Ikea. (Henholdsvis 99 for 6 og 39 for tre. Ikea sine tror jeg heter "Barnslig", og går under merkelappen "kluter".) Disse fra Ikea er favoritten min her i huset.

Det vi gjorde var å kjøpe disse klutene, ett pultrekk (vil anbefale Imse Vimse sitt), bleiebuksepakken fra Nøstebarn (strikker ikke selv), samt en stor våtpose. (Krusedull.net har en stor til rundt 230,- kroner. Her selger de også slike "longies", altså lange ullbukser som sperrelag. Se under fanen ullklær og merket "manymonths".) Med å bruke brettebleier fra Jysk/Ikea sparer du masse penger nå i begynnelsen. Og du: Sjekk om renovasjonsselskapet i kommunen din har refusjonsordninger/støtteordninger for tøybleiebrukere. Det er det mange som har.

For å oppsummere: Brettebleier er gull! Fest med snappi! (Evt. med brillebukse over for å beskytte mot mmbæsj-eksplosjoner. For oss var dette imidlertid ikke et problem i begynnelsen...) Ett par lommebleier KAN jo være greit å ha på tur, men 15 tror jeg ikke du trenger... Prøv deg fram med formsydde etterhvert: Muksut, Mother Ease Sandys og Sustainablebabyish er populære merker!

Lykke til og velkommen til tettinntil! :)

• 3 uker senere...

Annonse

enig med de andre her, du trenger ikke så mange lommebleier av en type, og iallefall ikke før du har testet dem

vi kjøpte bg, og synes de fort ble for små og trange. var fornøyd med en kombinasjon av de og fuzzi bunz.

startet med tøybleier når vesla var noen mnd, og begynte med alt i ett og lommebleier, denen gang skal vi ha tøybleier fra start og har arvet ca 20 brettebleier. med hjemmestrikket bukse etter tettintill oppskrift, blir det veldig mye billigere enn å kjøpe bleiebukser. hva med å strikke eller få noen til å strikek for deg? er superenkelt, jeg hadde knapt tatt i en strikkepinne før, og brukte bare et par dager.

konklusjon:

-start med brettebleier og ullbukser, evt og med et tynnere sperrelag, for ull blir litt klumpete når babyen blir større.

-kjøp noen forskjelllige lommebleier og test ut til du finner en favoritt

-onesize er lurt, for da kan de brukes lenge...

-jeg har aldri brukt bleieposer/wetbag, hadde en sånn psoe som badetøy var i eller en plastpose med når jeg var på tur, vasket når jeg kom hjem. hadde et nett inne i en ikea-boks med lokk, som jeg la bleiene i og vasket hele nettet. kostet vel 20 kr eller noe, og funka helt fint

-totalt med noen feilkjøp, brukte vi vel 3500 kroner, og nå med nr 2 er det kun litt rispapir som trengs!

lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...