ano`num *17.03.10* Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Tenkte å pakke i løpet av uka her. Orker ikke sure miner når jeg spør om de kan gjøre det på sykehuset denne gangen også! Begge de to forrige startet med smokk på barsel, og jeg tenker det blir slik nå også. Sterilisering holder seg vell ei stund? Gjør det vell ikke så ofte mens de er i bruk heller? Herregud så lite jeg faktisk husker, enda det bare er 2,5år siden sist!
turbomamma *fødte 21.mars* Skrevet 23. februar 2010 #2 Skrevet 23. februar 2010 Regner med at du legger den tilbake i en eske slik at den holder seg støvfri, så hvorfor ikke. Skulle det drøye er det jo bare å gjøre det en gang til.
Marita81*Overtid..... Igjeeeen Skrevet 23. februar 2010 #3 Skrevet 23. februar 2010 Hvorfor begynner du med smokk til barnet så tidlig ....? (litt uviten her....)
Tonen Skrevet 23. februar 2010 #4 Skrevet 23. februar 2010 Dersom du har tenkt å amme kan det være veldig ødeleggende å gi barnet smokk så tidlig. Den stjeler sugetid som heller burde være ved brystet. Brystene dine får for lite stimuli til at de danner nok melk, og da kan du lett tro at du har "for lite melk" og streve en stund før du gir opp hele amminga. Det er skrevet mye litteratur om hvorfor smokk ikke anbefales før 4 uker etter fødsel/når ammingen er godt etablert bare sånn i fall du ikke kjente til dette...
Ladylilla Skrevet 23. februar 2010 #5 Skrevet 23. februar 2010 men noen ganger suger de så mye at du kan få sår på brystvortene, da kan det være kjekt å ha en tilfelle. Jeg har ikke hatt med smokk de andre gangene, fy søren å vondt det er når de suger og suger uten at det kommer noe.... så hvis noen velger å ha med smokk, er det nok en god grunn til det, spesiellt hvis man har flere barn fra før. har nok erfart at det trengs. Jeg kommer nok ikke til å ha med smokk denne gangen heller, men jeg håper det går som de andre to gangene, sårt og vondt ja, men ihvertfall ikke blodig....
ano`num *17.03.10* Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har hatt barn med ekstreme sugebehov! De brukte meg som smokk fra dag 1. Som nybakt mor lærer en fort når barnet skal ha mat og ikke. De skal ikke henge ved puppen hele tiden. Uansett problemer av noe slag. Men for de som har barn som har sugeproblemer skal en ikke starte med smokk før de har funnet teknikken. Smokk kan også forvirre babyen, slik at det som andre her sier, tar enda lengre tid før amminga kommer i gang. Det er også viktig å passe på at smokken ikke blir det eneste, eller at det heller blir smokk en pupp når det er tid for pupp. Jeg har nok vært heldig med at begge mine to har funnet riktig sugeteknikk med en gang, og jeg har hatt mer en nok av melk. Jeg klar over at dette er et nytt barn, med andre potensielle behov og vansker. Kanskje er dette det ene barnet som vil slite enormt før det finner teknikken, eller som av andre grunner ikke klarer å suge. Likevell velger jeg å ha smokken klar! Just in case det blir samme runden som de andre to. For de fleste er det antagelig ikke nødvendig.
to + en til Skrevet 23. februar 2010 #7 Skrevet 23. februar 2010 Jeg har samme erfaring som deg med mine to første, så skal også ha smokken klar hvis behov.
Gjest Skrevet 23. februar 2010 #8 Skrevet 23. februar 2010 jeg hadde med smokk til gutten min, og takker for det!! han brukte den fra andra dag da han hadde ett utrolig stort sugebehov, og melkeproduksjonen gikk det ihvertfall ikke utover, melken kom som en storm 3 dag og har siden da hatt myyye melk, så mye at jeg donerer noen liter til en melkebank i måneden:)
Shiira Skrevet 23. februar 2010 #9 Skrevet 23. februar 2010 Du kan jo sterilisere sutten og pakningen nå, og så får du pappan eller noen andre til å kjøre den et par minutter i mikroen i en kopp med vann på sykehuset -da er du sikker :-) Må bare ellers legge til ( til hun som spurte) at det er både pga melkeproduksjonen (tilbud og etterspørsel) men ikke minst pga de veldig forskjellige sugeteknikkene på bryst og sutt som gjør at det ikke anbefales før barnet har lært å spise skikkelig. Når barnet har god ammeteknikk kan sutten godt innføres (hos noen er dette dag to, hos andre etter uker først) I tillegg er det greit å vite at man ikke får sår på brystene dersom barnet har et skikkelig tak. Det taket må læres av barnet, og mor må få lære hva hun skal se etter og hvordan hun skal legge til -be kyndig barnepleiere om hjelp! (tips: brystvorta skal være helt rund når barnet slipper det etter måltidet, da har taket vært bra. Dersom den er "flatklemt" er taket feil og man får sår. Ømt? ja! i starten. Sår? nei! :-) Desverre er det ingen som på forhånd forteller at dette med amming er en læreprosess for både mor og barn og at de færreste klarer det problemfritt fra første stund. Mange blir skuffet og lei seg når de plages, men de som holder ut angrer sjelden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå