Gå til innhold

Ta tatto og er gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei bare lurte på om det er noen som veit om det er farlig å ta Tatto når man er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det er ikke farlig, tok det selv når tulla lå i magen, men det kan hende du kansje kan bli litt svimmel, vet ikke helt hvorfor jeg ble det har jo ikke reagert slik før. regnet bare med at det var fordi jeg var gravid. men er iallefall ikke farlig.

Skrevet

Ingen *seriøs* tattovør ville tattovert deg mens du er gravid da man tror at dette kan fremkalle abort.

Kan hende kroppen vil prøve å støte fra seg fosteret.

Mange får feber etter en tattovering og det er jo rett og slett fordi kroppen "kjemper" litt mot smertene da man blir tattovert. (Bare ett eks på hvordan kroppen jobber)

Jeg vet mange har gjort det, men de aller fleste jeg har snakket med som tatoverer er rystet over at gravide ikke blir bedre informert om risikoen.

Skrevet

Jeg tok tattovering i begynnelsen av svangerskapet, visste ikke at jeg var gravid. Vi mistet en tvilling, men dette trenger selvfølgelig ikke ha noen sammenheng.

Jeg ville ventet til etter svangerskapet. Hvorfor lage en ekstra risiko? Det er jo faktisk et sår som lages, og fylles med blekk. VI er jo så forsiktig med hva vi spiser etc...

Skrevet

Ikke ta tattovering når du er gravid!

1. Du fremkaller stresshormoner fordi det faktisk er vondt å bli tattovert, dette er ikke bra for babyen. Kroppen din oppfatter smertene som at noe er feil og den vil kjempe imot. Derfor anbefaler man at ingen lar seg tattovere mer enn 4 timer av gangen, for da har man produsert såpass mye stress at det kan bli fare for at kroppen går i sjokk. Med en baby innabords er kroppen ennå mere følsom, og selv om tattoveringa bare varer i 15 min, så kan det bli kritisk for babyen.

2. Du lager faktisk et sår på kroppen som skal heles. Tenk om det blir betennelse og du må ta antibiotika? Det er ikke all antibiotika man kan ta når man er gravid, og kanskje du trenger akkurat denne typen for å bli kvitt betennelsen? Uansett, å ta risikoen med å kanskje bli syk og måtte ta slike legemidler mens du er gravid er ren idioti! Du er ikke gravid alene, du har en baby!

Jeg skriver under på det de andre sier her. Gjør det heller etterpå, det kan umulig være noe som haster? Dessuten, tatoveringer man gjør i hu og hast er ofte de man angrer på. Nå har du litt tid på deg til å tenke om dette er en fin tattovering og om du eventuellt kommer til å angre på den.

Hilsen tattovert infeksjonssykepleier.

Skrevet

Det ville jeg nok ikke gjort! Det er ikke bra helsemessig, og pga ekstra blod og væske vil ikke tilhelingen gå som normalt og tatoveringen kan bli stygg.

Skrevet

Hei hei!

Jeg er en meget tattovert husfrue som gjerne vil si noe i alt dette...Ille morro og se faktisk hva folk skriver anngående dette her. Jeg har svart på tatto spørsmål før og skal se om jeg finner svaret mitt og kopiere det inne her. Syns jeg har meget god erfaring med tanke på at jeg snart ikke har en ledig plass igjen på denna kroppen...hehe..

*leter*

Skrevet

Jeg fant jeg fant!!! Fy å jeg har lett...haha...

Jeg satser på at dere alle har tattoveringer og har store kunnskaper om det dere skriver eller???? Jeg har tattovert meg i 7 år nå, er rimelig full av blekk og jeg har til og med tattovert meg mens jeg har vært gravid. Dette gikk strålende fint.

men.....

Får man en infeksjon ( noe som er veldig sjeldent her i Norge), så kan det skade fosteret. ( Risken er da størst for blødforgiftning)

Tar man tatto på visse steder så kan også fødselen bli satt igang.

Men det har ikke vært noen beviser for at en tattovering i seg selv er skadelig for fosteret.

Har snakket om dette med flere av profesjonelle tattoverere, de tar ikke tatto på gravide fordi ingenting er sikkert og derfor det beste og la være.

Noen artister mener at hvis mor er vant med tattoveringer så er det tryggere og ta en for da vet hun hvordan kroppen reagerer. Hun vet om hun tåler blekket og smerten. Men en som aldri har tatt tatto før, vet ikke om det vil bli for smertefult for kroppen og heller ikke om hun tåler blekket. Får en mor mye smerte kan dette skade fosteret ved at fødselen også kan bli satt igang. Barnet kan også bli veldig stresset, det er jo heller ikke bra.

Mitt råd er å vente til etter at man har født for å være på den sikre siden. Men er man som sagt vant til det og man ikke klarer og vente sånn som meg, så prøv og plasser den på et sted som ikke er relatert til akkupunkturpunkter som modner eller setter igang fødselen. Ikke ta noen store motiver heller, sånn at kroppen må tåle smerte over lengre tid.

Pigmentene i kroppen er jo heller ikke som de pleier. Så ja tattoveringen kan bli blass, men dette kan lett farves opp igjen. Huden gror like bra uansett, så fremst ikke man peller for mye. Men stedet kan bli litt ømmere og kan også klø mer.

Lykket til!

Håper dette gir dere noen svar...phu..*tørker pannen etter masse leting=)..hehe*

Skrevet

har ikke så mye bar hud igjen jeg heller, og har ikke fått infeksjon ever. Men kom på at vi fikk inn en kar på avdelingen, som "bare" skulle ha en liten tattovering på armen, det endte med amputasjon, hjertestans 3 ganger og ett 6 måneder langt sykehusopphold... På grunn av det som IZ sier, nettopp blodforgiftning, her var bakterien en aggressiv streptokokk. Denne fyren hadde vært så dum at han hadde tattovert seg "hos naboen", vi fikk aldri vite hvor, men det sier jo litt at det faktisk går ann å bestille utstyr på nett og sette igang hjemme. Et tips er å undersøke grundig angående hygiene hos den aktuelle tattovøren. Spør de direkte spørsmål om renslighet etc, be om å få se at de faktisk setter en ren nål i apparatet før de tattoverer (husk hva som skjedde med Pamela Anderson, hun var "heldig", det kunne ha vært hiv...). Selv om jeg bruker faste tattovører, som jeg kjenner godt, så er det fortsatt selvsagt at jeg skal se den rene nålen, et slags tillitsrituale.

Sjekk om de har mange kunder, og bruk godt kjente tattovører, spør gjerne tidlige kunder også, så er du sikker. De store studioene i norge er som oftest dønn seriøse rundt dette, og tar slike ting svært alvorlig.

Men skriver ellers under på det IZ sier, er det verdt å ta sjansen?

Håper denne informasjonen hjelper litt. lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...