Gå til innhold

Noen som kan forklare meg logikken i dette: ?

Anbefalte innlegg

Koking hardkokt egg:

1 Dersom man legger i egg + vann, setter på platen og koker det opp. Skal eggene koke i 11 min etter at vannet begynner å koke for å bli hardkokt.

2 Dersom man koker opp vann, har i eggene, trenger de 6 min koketid for å bli hardkokte

Jeg skjønner det ikke.

Fortsetter under...

Annonse

LadyLuck & "GuttaBoys"

Ja jeg huska ikke helt hvor mange minutter som skulle til for å få bløtkokt og hardkokt. For noen individer er dette meget viktig. Så lå nå kokeboka på kjøkkenbenken, så jeg slo opp. Og fikk jo ikke dette til å stemme helt da ... hehe :D :D

Men sykt ja. Er i utg . pkt ikke så nøye selv. Jeg spiser eggene så lenge de ikke er for bløte eller overkokte. Da klarer jeg ikke.

Og nysgjerrig som jeg er så måtte jeg bare teste. Sykt : JA !!! ENIG

Seks minutter for å HARDKOKE EGG???? What?

Jeg koker egg nesten daglig. Lager hardkokte egg nesten hver kveld. Koker de da ca 10 minutter. Da er de litt myke i midten. 12 minutter og de er harde tvers gjennom.

Koker jeg de seks minutter er de knapt bløtkokte, og all eggehvite er ikke stiv. 7 minutter må jeg ha for å få de bløtkokte. Dette er store egg, altså av typen L.

Er det kolibri-egg dere spiser til frokost eller?:)

Det du skriver i pkt 2 stemmer overhode ikke ;-)

Vi legger alltid eggene i kokende vann og da er tiden som følgende (litt slingringsmonn mtp størrelse på egget):

6-7 min = bløtkokt

8-9 min = klissete men ikke rennende plomme

10 + min = hardkokt

Annonse

Og om du ikke skyller med iskaldt vann så snart de er ferdige fortsetter "kokingen" inni egget slik at det blir mer hardkokt dess lenger du venter. Så trikset om du vil ha bløtt eller mellombløtt er å skylle med kaldtvann og spise med det samme. Skal de være harde har det ikke noe å si om de må vente litt etter endt koketid ...

Appropos egg: det var en ung gutt med kjøkkentjeneste i militæret som skulle koke mange egg samtidig. Han hadde liten erfaring med matlaging og tenkte det var lurt å koke de ett par timer siden det var så mange.

De ble selvsagt ikke så gode og ble veldig harde og grønne.

Spennende...:) Nei, det har jeg aldri prøvd. Er de kokt, så er de kokt.

Men ja, legger de selvsagt i kaldt vann etter endt koking. Jeg er avhengig av å ha perfekt kokte egg! Enten de er bløtkokte, litt smilende eller om de skal være skikkelig harde. Og det går på sekunder. Syv miinutter vs. syv og et halvt er en verden av forskjell. Å bare trekke gryta av panna og håpe på det beste er i min verden hasardiøs gambling!

Jeg har tydeligvis sterke meninger om koking av egg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...