Gå til innhold

For lite væske? Ang jente 8 mnd! Håper på svar :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skal være kort.

Jenta mi får 4 fulle måltider pr dag (brødskiver, grøt, middag, grøt og frukt ev kjeks innimellom).

Problemet er at jeg ikke får henne til å drikke noe særlig! Om morgenen drikker hun max 100 ml enten utpumpet morsmelk eller mme. Utover det er det lite - kanskje 100 ml vann/melk i tillegg utover hele dagen. Hun sover natten gjennom. Er dette for lite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vår gutt er 7 mnd, og har snakket med helsesøster ang dette :)

vi fikk beskjed om at 5-6 dl væske i døgnet var bra - og det var inkl. væsken man har i grøten! vet jo ikke hvordan det er når han er 8 mnd, men er sikkert ikke så stor forskjell vil jeg tro.

kanskje en pekepinne? vann regner jeg utenom (men min lillegutt er ikke glad i vann enda).

Men ellers så er det nok ingen fare så lenge avføringen er fin (den blir jo ofte hard om man er uttørret) og hun virker fin i form ellers :)

ellers så er det jo bare å tilby ofte (feks vann).. hvis hun liker vann så vil hun nok drikke om hun trenger væske.

Skrevet

Mi jente drikker 3-400 ml i løpet av dagen( vann, mme)...men gir du melk før mat?

Viss hun har våte bleier og er i form, så hadde ikke jeg vart bekymret.

Det er jo veske i grøt o.l også..

Skrevet

Vi også har det slik som du gjør det. 4 måltider på dagen med grøt, brødskiver,middag og grøt igjen. Snuppa får mm på morgenen og mm på kveld og natt. Pluss vann til alle måltider og innimellom måltidene. Jeg er også litt usikker på om hun får i seg nok. Hs sier 5-600ml i døgnet, men her i huset er det vanskelig å få til det bestandig. Blir vel ca 500 inkludert all morsmelken sikkert, men vanskelig å vite siden jeg ikke vet hvor mye melk jeg har nå. Hører hun får i seg mye hvertfall hver gang. Hvis hun har normal avføring, har våte bleier og virker fornøyd tror jeg ikke du skal bekymre deg. De skal jo ha mindre og mindre mm framover, og mer og mer fast føde. Det sa Hs til meg.

Skrevet

Min helsesøstervenninne sa at på denne alderen skal de ha ca 1000 ml væske pr dag. Dette er inkl vann i grøten osv. Men at noen drikker mer og noen mindre. Sånn er det jo med oss voksne også.

Gir du henne melk før hun får fast føde? Jeg ammer tassen FØR hvert måltid. Prøver jeg å tilby pupp etter mat så er det garantert at han ikke vil ha.

Ellers er det jo bare å ha tutekopp/flaske med vann stående og tilby henne innimellom. Hvis du tror hun får for lite (lite våte bleier) så kunne det jo kanskje gå å prøve å tilby annett enn bare vann. Finnes jo en del juice å få kjøpt. Jeg ser egentlig ikke helt vitsen å lære de små å drikke disse juicene, men dersom de drikker for lite så er det vel greit å prøve

Skrevet

Hei, og takk for svar!

Ja, jeg tilbyr melk og vann ofte, men nei, hun vil veldig sjelden ha. Hun kan avvise flaske i en halvtime før måltidet, men så spise seg mett på hva det nå er vi serverer henne. Hun spiser ALT hun blir tilbudt, men vil altså sjelden drikke :( Har vært litt problemer med hard avføring til tider, ja..

Jeg har kjøpt inn Nestle sin juice på glass, og en drikkikartong med banan/ris, men hun er utrolig uinteressert. Har prøvd kopp både med og uten drikketut. Jeg gir henne grøt ca 40-50 min før leggetid. Hun vil ikke ha flaske før hun sovner i senga si.

Jeg har allerede presentert problemet for helsesøster, men hun var utrolig bakoverlent og mente dette regulerte barnet selv.

Skrevet

Jeg har også snakket masse med helsesøstre om dette siden mi jente ikke ville ta mme, og jeg måtte begynne å jobbe. Beskjeden var ganske klar; 500ml melkebasert veske om dagen. Dette inkluderer veske i grøt som er basert på melk, som nestle feks. I tillegg trenger de vann. Jenta mi begynte å drikke mer annen veske den dagen jeg fann ut at jeg skulle forsøke sugerør. Hun elsker det!

I tillegg har jeg gitt henne biola fra hun var 11 mnd, men dette er det svært delte meninger om.

Skrevet

Har du prøvd å koke frukt og bruke kokevannet som drikke? Eller hvis du lager middagsmaten selv, å bruke vannet etter du har kokt grønnsaker?

Vi har heller omvendt problem her i huset. Hadde han fått lov så tror jeg han hadde kun drukket mme og ikke spist noe annen mat. Det er klin umulig å gi han annen mat hvis han blir for sulten og da er det bare flaske som gjelder. Det blir da ofte ramaskrik når flaska går tom før han er mett.

Vi har brukt kokevann fra frukt eller grønnsaker for å ha noe annet å velge mellom til tider eller bare for at han skal få smake noe annet.

Skrevet

Takk for mange fine svar!

Pga funksjonen "dine siste innlegg" var borte på siden min, fant jeg ikke tråden igjen før i dag.

Jeg sliter fremdeles med å få henne til å drikke. Det rare er at hun vil ha vann på tåteflaske, men ikke mme. Den ENESTE gangen hun drikker mme nå er på morgenen når hun står opp.

Takk for tips ang. frukt- og grønnsaksvann, skal prøve!!

Skrevet

Jeg har et bittelite råd ag tilvenning av vann:

frøkna her var ikke spesielt hippen på vann før. Hun tok det ikke fra flaske eler tutekopp. Men så begynte vi med vann på glass eller vanlig kopp. Det tar jo litt tid å gi barnet vann på denne måten og det blir litt søl. men hun likte det og ble vant til å drikke vann.

Nå går det ned både i flaske, tutekopp og vanlig kopp.

Kan jo prøve :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...