Ungmammamia Skrevet 22. februar 2010 #1 Del Skrevet 22. februar 2010 Jeg regner med at det er en del smarte damer der ute som har satt seg ordentlig inn i dette med permisjon og foreldrepenger. Hadde satt pris på å høre litt hvordan dere har fått det til:) Vi er ikke den typiske A4 familien ( Whatever that is...). Jeg er student, jobber 25% stilling, far er selvstendig næringsdrivende og jobber 100%. Noen forslag...? Hva har dere gjort i forhold til 100% vs 80 %, feier, permisjon uten lønn, graderte foreldrepenger osv, osv, osv, osv... Skal ha en møte med Nav om ikke så lenge, men det er godt å ha litt kunnskap og ikke minst vite hva jeg skal spørre om. Takk for all hjelp! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #2 Del Skrevet 22. februar 2010 Siden du ikke har jobbet minst 50% har ikke far rett på fedrekvoten og du kan søke om å få disse ukene overført til deg. Han kan likevel ta ut permisjon, men da av den delen som er felles. For at han skal kunne ta ut av den fellese delen må du da ut i minst 75% jobb eller 100% studie mens han har permisjonen. Dere kan jo også velge at du kun tar ur "morskvoten" 3+6 uker og at far tar hele den fellese delen mens du studerer. Det gjorde broren min og konen hans to ganger mens hun da fortsatte studiet. Det er så utrolig mange muligheter så det aller beste er å sette deg inn i hele loven og så sette opp en permisjon som passer dere best. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141483779 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ungmammamia Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 23. februar 2010 takk for svar:) Jeg var forresten på Nav i dag tidlig. Fikk beskjed over tlf noen uker siden at man bare kunne komme innom og snakke med noen som har peiling på forelsdrepermisjon. Jeg ringte nemlig inn og ville ha et møte med noen som visste hva de snakket om. Har hørt at det er mange med lite kunnskap der. Jeg ble kjempeskuffet!! Mannen på andre siden av skranken lese så og si bare opp fra nav sine hjemmesider og kunne ikke svare på noe om graderte utak, selvstedig næringsdrivende osv osv..Han sa jeg måtte lese meg frem til det selv. Jeg ble kjempe irritert og krevde å få snakke med noen som hadde mere peiling. Jeg trenger ordentlige svar og 100% kunskap når jeg skal søke. Har hørt om noen som ikke har fått med seg alle regler, som desverre har gått glipp av penger. Han sa da at de ikke kan arrangere møtet med noen. Altså, de kunne ikke hjelpe meg videre. Jeg spurte rett ut om han mente at jeg ikke har krav på noen videre hjelp. Han sa nei. Jeg klaret å tenke meg at han mannen jeg var så heldig å få snakket med var en ordentlig drittsekk. Prøvde virkelig å holde meg rolig Jeg tror han spurte 5 ganger om " ja, var det noe mer.." Det ble litt av en diskusjon og jeg KREVDE å få snakke med noen som kunne hjelpe meg. Da fikk jeg tilslutt beskjed om å skrive ned alle spørsmålene jeg lurer på og gi de tilbake til han så han kan diskutere og komme frem til svar sammen med en kollege når hun komer på jobb senere i dag... Så nå er det skriftlig på data, datert med underskrevet, jeg krevde også å få skriftlig tilbakemelding. Han prøvde seg nemlig først å si han skulle gi meg svarere over tlf når han var ferdig. Så prøver de seg på noe tull senere har jeg alt skriftlig. Altså, ikke gi dere damer!! Det finner alt for mange drittsekker der ute med alt for liten kunnskap. Gleder meg til å få svaret deres... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141486756 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #4 Del Skrevet 23. februar 2010 Det er nok slik at de ikke har kapasitet til å ha møter med alle foreldre som skal ut i permisjon. Man er selv pliktig å innhente den innformasjon man trenger. Jeg forstår at det kan være slitsomt og vannskelig, men om man vil og bruker en del tid på det er det ikke uoverkommelig. Jeg satte meg grungig inn i loven begge ganger jeg skulle ut i permisjon og har også lest oppdateringene. Jeg syns det veldig greit å vite hva man har rett på og hvordan man kan gjøre det. Jeg har også en søster som er advokat og hun har oppmuntret meg til å lese lover. Ikke bare om foreldrepenger. Kan du ikke skrive de samme spørsmålene dine inn her? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141487702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ungmammamia Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg forstår at de ikke har kapasitet til å ha møter med alle, men at de vet litt mer enn å bare lese opp fra hjemmesiden deres syns jeg er nødvendig. Jeg har lest som bare det og forstøkt å sette meg inn i dette i en god stund nå. Men jeg er nødt til å vite at det jeg har lest meg frem til er 100 % fakta før jeg søker. Og det jeg lurte på kunne han ikke svare på i det hele tatt. Trenger en med litt mere peiling. Jeg kan vell ikke bare ta sjansen på at noe jeg tror stemmer og få " baksmel" på en eller annen måte eller tape masse penger på det.. Det tørr jeg ikke:( Men jo, jeg skal skrive alle spørsmålene mine på forum her. Har prøvd meg frem en stund nå, men jeg skal prøve igjen:) Høres veldig lurt ut å sette seg inn i lover! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141487740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ungmammamia Skrevet 23. februar 2010 Forfatter #6 Del Skrevet 23. februar 2010 Mor er 100% student med en 25% stilling i omsorgsbolig. Far er selvstendig næringsdrivende siste 1,5 året. Har vært i fast arbeid fra juni 2007 til november 2008. Pt. har han engasjament ut juni 2010, med mulighet til fast arbeid. Han har hatt deltidsjobber ved siden siste 1,5 året, og tjent penger hele tiden. Det vi lurer på er: 1: Hvilken rettigheter har far på pappapenger og pappapermisjon når han ikke har forsikring? 2: Vi har lest oss opp til at det er bare er mulig å ta ut 65% av lønnen til far, stemmer dette? Eller er det 100%? 3: Hvis far har får fast ansettelse i august 2010, hvordan påvirker dette foreldrepengene? Kan far da tjene opp seks måneder før han går ut i evt. permisjon, og får han da 100% lønn av det? 4: Far har ikke rett til fedrekvote. Hvordan overføres dette til mor? 5: For at mor ikke skal miste stipend fra lånekassen må far ta ut graderte uttak av foreldrepenger, hvordan fungerer dette? Kan far for eksempel ta to måneder foreldrepenger etter at mor har tatt seks måneder? Er det da evt. arbeidsgiver eller NAV vi gjør avtale med? Kan far for eksempel jobbe tre ganger i uken i en måned, og en én gang uken neste uke, og fire ganger i uken deretter, osv? Når og hvordan søker man om dette? Vi trenger et skikkelig forklaring på hvordan dette fungerer. 6: Hvordan fungerer foreldrepermisjon i forhold til ferie? Vi er litt usikre på om det er noe vi kan gjøre med sommerferien slik at vi kal ha lengst mulig permisjon. Er det mulig å flytte over mors fire ukers ferie til neste år, slik at permisjonen blir lengere? Hvordan forholder dette seg til utbetalingene? 7: Vi har funnet ut at det er mulig for far å ta ut 29 uker gradert pappapermisjon når mor er 100% student. Hvordan går vi fram her for å finne best mulig løsning? 8: Kan mor velge mellom engangsstønad og foreldrepenger i disse 29 ukene i en slik situasjon? 9: Er det mulig at mor kan ta 80% betalingsplan i sin permisjon, og far kan ta ut 100% betalingsplan i sin permisjon? TUUUUSEN TAKK FOR ALL HJELPEN JEG KAN FÅ!! :=) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141488178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2010 #7 Del Skrevet 23. februar 2010 Jeg ser at NAV nå har skrever mer på sidene sine. Det er bra. 1. Siden du ikke har jobbet minst 50% i din opptjeningstid har ikke far rett på fedrekvoten og du vil få overført disse ukene til deg. 2. Far kan ta ut av den fellese delen, men da stilles det krav til mors aktivitet. Fra 1.juli 2008 får selvstendig næringsdrivende 100% dekkning under permisjon. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/805385829.cms 3. 4.Du gir beskjed til NAV om at du har ikke fyllt kravene for 50% opptjening og derfor skal du ha alle ukene. 5.Gradert uttak er når man tar ut .f.eks 3 dager jobb og 2 dager permisjon pr.uke. ikke når man tar 2 mnd sammenhengende. Den som tar gradert uttak må ha skriftlig avtale med arbeidsgiver og den skal NAV ha kopi av. Om han skal jobbe så variert som du beskriver setter han og arbeidsgiver opp detaljert avtale for alle ukene. 6. Man har bare lov til å overføre inntil 2 uker(12 virkedager). Men der er ingen ting i veien for å stoppe permisjonen for å ta ut ferien i inneværende år så lenge det ikke er i de første 6 ukene etter fødsel. Dette kan du gjøre igjen neste år. 7. 8.du fåre enten engangsstønad for de første 3+6 ukene eller foreldrepenger for hele permisjons perioden. Hva som lønner seg for deg er hvor mye du tjener. Husk på at engangsstønaden er skattefri. 9.Dere må velge før permisjonen starter om dere skal ta ut 80% eller 100% uttak og dette gjelder for hele permisjonen og for begge. Dette kan man ikke forandre på i ettertid. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141482096-hvordan-fordeler-dere-permisjonen/#findComment-141489481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå