MathildeC Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Vi hadde litt oppstartsproblemer med ammingen, men etter et par uker så gikk det seg til. Han la på seg fint til og begynne med, men på 4 mnd kontrollen bestemte vi oss for å begynne med grøt pga litt liten vektøkning. Dette er lagt ut for en annen, men jeg opplever akkurat det samme selv. Personlig må jeg gå rundt og amme for å få henne til å suge, dette kom etter sykdom da jeg produserte mindre melk fordi pappaen måtte gi mme. Bare snakk om en dag og to dette her! Dette er fra snille_snille: I det siste har jeg lagt merke til at det tar lang tid å få i gang utdrivningsrefleksen. Jeg har blitt litt stresset av dette og i natt sjedde det jeg har fryktet. Han våknet og var sulten, men jeg fikk ikke ut noe melk! Han lå å sugde og skrek om hverandre men ingenting kom ut! Det var helt fælt! Det endte med at vi ga han mme, jeg prøvde også å pumpe meg, men ingenting kom ut i det hele tatt, selv om det var 4 timer siden sist amming. Først når han sovna kjente jeg at jeg fikk brystspreng og når han våkna til neste måltid kom melken etter litt stimulering fra han. I dag sjedde det igjen, jeg la han til, men han ble bare sur... Jeg kjenner jeg begynner å bli ganske stresset og bekymret. Jeg hadde jo egentlig et ønske om å fullamme til 6 mnd, og syns det var et lite nderlag å begynne med grøt så tidlig som 4 mnd, Det er ikke lett å svelge at han ikke har lagt på seg tilstrekkelig og jeg begynner å bli mer og mer bekymret for produksjonen min. Noen som har opplevd det samme og har noen råd?
_Løvemamma_ Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Har du prøvd sånn nesespray som man får på resept for å hjelpe igang utdrivningen? det virker jo som du egentlig har melk, men her er noen tips for å øke produksjonen: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=51 Her står det litt om utdrivingsrefleksen: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=34
lucyliu Skrevet 24. februar 2010 #3 Skrevet 24. februar 2010 Ja! Treg utdrivning har jeg opplevd. Vet ikke hva det kom av, men at det blir verre om en tenker på det og blir stresset, det er helt sikkert. Derfor kom nok melkesprengen din den natta når du endelig slappa av - been there, done that;) Fikk resept på syntocinon-nesespray over telefon og dagen etter var vi i gang på denne. Tar den ca fem minutter før amming, den inneholder oxitocin som er det hormonet som får melken til å strømme. Etterhvert tok jeg sprayen kortere tid før amming, slik at mini måtte jobbe litt, og ikke bli for "lat", det er nemlig lett å bli avhengig av sprayen (men jeg tenkte at det fikk heller være). Når jeg visste at jeg kunne prøve igjen om en liten stund, lot jeg etterhvert være å ta sprayen, og fokuserte på å puste dypt og slappe av i kroppen (lettere sagt enn gjort). Det hjelper også å stimulere den andre brystvorten, og å bytte mellom brystene til melken kommer. Det skal sies at ammingen i denne perioden stort sett foregikk i senga. Mini var ca 4,5 mnd da det skjedde, det gikk gradvis over på noen uker, og for noen dager siden fylte han 6 mnd, og fikk sin første grøt:) (Vi har slitt med periodevis puppenekt alle disse 6 mnd, og har også bært rundt for å få han til å ta...) Jeg har fremdeles ikke super utdrivning, og opplever av og til at enkelte måltid blir kranglete. Da prøver jeg å slappe av og tenke at det skader ingen å vente i 30 min og prøve igjen:) Men alt i alt, med alt vi har "vært igjennom", opplever jeg nå ammingen som problemfri, til og med på café kan han ta seg en sup om han er sulten. (Har forresten merka at hos meg kommer melka fortere om jeg sitter oppe, enn om jeg ligger.) Ellers anbefaler jeg deg å gå inn på ammehjelpen sine sider og lese om puppenekt og melkeproduksjon.
Kulepennen Skrevet 25. februar 2010 #4 Skrevet 25. februar 2010 Jeg har også det samme problemet med minien min på 4 mnd. Det kan være kjempe frustrende og har opptil flere ganger mått ty til MME.. Jeg har mått begynne å "Lure" han med tytten og veksler mellom den og brystvorten helt til melken kommer.. Bytter også litt bryst innimellom uten om jeg vet at det hjelper.. Har nå også gått til innkjøp av ammete i håp om at dette kan være med å hjelpe på ett eller annet vis:) Lykke til!
lucyliu Skrevet 26. februar 2010 #5 Skrevet 26. februar 2010 Jeg må bare få legge til at jeg aldri gav mme i stedet (ikke at det er et mål i seg selv...) Om en må gi noe, er det bedre å ha pumpet litt på forhånd, på den måten opprettholdes også melkeproduksjonen. Ammete skal hjelpe på magevondt hos barnet, og øke melkeproduksjonen, tror ikke det har innvirkning på utdrivningen. Men jeg drikker den jeg også altså Igjen - Få syntocinon av legen!!!!! Funker som gull:) Om barnet ikke vil ta når melken ikke kommer, og en så gir flaske med tillegg, risikerer en mer langvarig puppenekt.....
ett til! Skrevet 26. februar 2010 #6 Skrevet 26. februar 2010 få tak i denne nesesprayen den hjelper!jeg hadde desperat treg utdrivningsrefleks men da jeg tok denne nesesprayen (tok dobbelt dose i begynnelsen fordi en dose var ikke nok)så kom melka innen 5 minutter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå