Timothy`s moster med 2 prinser Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Åh, trenger sårt noen tips etv litt trøst! Vår gutt på 4 år våkner nesten hver natt, og gjerne to ganger de nettene han våkner, kommer inn til oss og ber om å få sove sammen med oss. Dette blir trangt (og veldig varmt) så vi voksne synes ikke dette er noen bra løsning da det ødelegger for nattesøvnen vår. I det siste har jeg derfor heller blitt med han inn i senga hans og ligget sammen med han til han har sovnet. Dette tar gjerne bare et minutt eller to, men dog- det er et slit å måtte stå opp sånn.. I tillegg er jeg gravid i 7. mnd og synes det hadde vært veeeeldig kjekt å få sammenhengende søvn i disse "siste" nettene før vi får en liten baby i hus. Og i og med at sambo jobber mens jeg er hjemme om dagene blir det til at det er jeg som tar meg av guttungen om nettene. Noen tips? Hvordan skal vi få han til å sove natten gjennom, evt bli i sin egen seng? Har prøvd å snakke med han om det- si at han ikke kan komme inn til oss, men at han må prøve å sovne igjen i sin egen seng, men det hjelper ikke. Han sovner kl 2000 på kvelden og sover til 0630-0700 neste dag. Han våkner som regel rundt 00-03 første gang og 04 andre gang. (Som et spedbarn... ;P Huff..)
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Jeg har en 4-åring som gjør akkurat det samme. Vi går med henne tilbake til senga men hun får ikke lov til å sove med oss og vi sover heller ikke inn hos henne, men hun våkner gjerne flere ganger om natta for det. Tror min er verre, fordi hun kan komme ca kl 0200 og så igjen 0215, 0245 osv. Er ren tortur! Innimellom kommer hun inn og bare står ved siden av senga - helt stille. Skvetter som bare det når jeg våkner og ser at hun er der. Blir veldig sliten og fortvilet jeg også!
Erle79 Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Datteren vår kommer også inn til oss om natten. Det går i perioder. Noen ganger kommer hun fem netter på rad, og så kan det plutselig gå to uker før det skjer igjen. Vi har latt henne sove natten ferdig i vår seng, siden det ikke plager oss. Men det blir jo annerledes når vi får nummer to selvfølgelig, da vet jeg ikke helt hva vi skal gjøre. Jeg hadde på en måte håpet at det skulle avvikle seg selv, men hun er jo snart 5 år og det foregår enda...
Kuredu Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Vet ikke om dette funker for andre, men hos oss har det virket veldig bra! Vi har brukt et belønningssystem. Dvs for hver natt jenta vår sov hele natten i sin egen seng fikk hun et klistremerke som hun fikk velge selv og feste på et ark som vi kaller for "skjemaet hennes". Hun hadde selv laget og tegnet litt på skjemaet også hadde jeg tegnet opp sirkler der klistremerkene kunne festes. På hvert 5. sted klistremerkene skulle festes var det et hjerte i stedet for sirkel, og det betydde at hun skulle få en premie! Premiene bestemmer man jo selv, men det kunne være alt fra en kjeks til en leke. Dette gjorde vi en god stund, og det hjalp veldig! Hun var superstolt da hun våknet og vi overøste henne med ros fordi hun var så flink og stor jente. Kan i tillegg neven at vi også brukte samme skjema for å "belønne" andre områder, som å kle på seg selv, gå på do selv, sovne fint på kvelden og rydde opp etter seg i gangen etter å ha vært ute. Her fungerer det iallefall. Men det tok noen dager før det "gikk inn" og vi så resultater.
Alltid usikker+2 prinsesser Skrevet 22. februar 2010 #5 Skrevet 22. februar 2010 Synes det var veldig fornuftig og en veldig god ide! Jeg takker i hvertfall for tipset. Tror vi skal prøve dette systemet vi også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå