Gå til innhold

Jeg er sjokkert! Er jeg for følsom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sjokkert over deg ,hi !Er du overfølsom ?JA ,helt klart .

Hva skal du gjøre om babyen din blir en skikkelig gulper eller sikler om du ikke tåler litt snørr ?

Du kommer til å få deg ett sjokk eller to om et år .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

oi, dette var jo litt trist da. tenk så spent denne lille jenta er på å få være sammen med lillebabyen da... også er hun så uheldig å være syk...noe jo barn flest er ganske ofte. Du må nok rett og slett bare tving deg selv til å endre holdninger rundt dette. For det er faktisk du som må ta hensyn, ikke barnet på 5 år. :) Lykke til! Tell til ti, velg dine kamper utifra nødvendighet. ok, ikke spise buser eller tørke på klærne, men må ha god tilgang på papir og få lov å være med babyen. :) kompromisser! ;)

Skrevet

Ja, jeg synes så absolutt at du er for følsom, og for streng mot 5åringen. I dag er de to eldste på 5 og 3 hjemme fra barnehagen. med feber og forkjølelse. Minstemann spreller mellom basiller, snørr og nysetokter på de to eldste. Hittil i sitt tre måneder har han vært forkjøla to ganger, og han har blitt raskt frisk begge gangene. Imunforsvaret lærer fort å handskes med disse utfordringene, og eneste resultatet er at barna blir friskere og sunnere på sikt.

Gjest sug lut
Skrevet

En femåring? Utfra reaksjonene dine ned gjennom innlegget regnet jeg med at vi snakka om en nittenåring.

Skrevet

Nå blei jeg lei meg. Slike som deg for meg til å ikke skille meg, samma hva!

For tenk om de får et slikt troll til stemor.

Skrevet

Fy fader for noen drittkjerringer mange av dere er!

Helt greit at hun som nybakt mamma kanskje er litt hysterisk, men å kalle henne både det ene og det andre, troll og gudene vet hva er jo helt vanvittig! Ville dere snakket sånn til kolleger som uttrykte en slik bekymring, kanskje?

Skrevet

Hadde jeg hørt noen uttrykke en slik bekymring, hadde jeg først begynt å le av det jeg hadde trodd var en spøk. Så hadde det gått over til vantro, så hadde jeg vel bare sagt herregud og gått fra vedkommende.

Skrevet

HI: er dette et tulleinnelgg:-)?

Skrevet

Dette må jo være et tulleinnlegg, ingen kan være så tett i pappen å tro at en kan innføre nyse og hose forbud for en 5 åring. Hvis det er seriøst bør du rett og slett skjerpe deg og sette deg inn i en 5 årings utvikling og forståelse. Noen barn er forkjølet hele vinteren og man da ikke nekte barna og leke med mindre søsken av den grunn...du er helt tullerusk og det mener jeg helt seriøst. For et så lite barn kunne det gått fint å gått på besøk 2 timer og da hatt slike regler mot en baby for da hadde barnet hatt en mulighet til å mestre instruksene...men for en hel helg? Stakkars barn, tenk på hva du gjør med selvfølelsen og mestringsfølelsen og ikke minst at du får barnet til å føle seg ekkel og ikke "ren nok"...det kan fort oppfattes som at du avviser barnet.

Skrevet

Er du den same som skreiv her hin dagen at du har pre- og dysmatur baby?

Vi har ein 4,5-åring. Han er ganske flink til desse tingene du nevner, men det hender han gløymer seg. Han huskar nesten alltid å hoste/nyse inn i albukroken, men han er kjapp til å tørke seg under nasa med handa. Då kjem eg med papir og tørkar vekk/får han til å snyte seg før det skjer igjen.

Etter svineinfluensahysteriet (og ein omgang barnemark) flyter spriten fritt her i huset for å seie det slik, eg er raske med å sprite hendene på både meg sjølv om ungane, spesielt når vi er forkjølte.

Vi unngår å besøke folk med nyfødde så lenge vi er forkjølte, og hadde eg hatt ein nyfødd no hadde eg gjort mitt beste for å unngå smitte. Vi har ei jente som fekk forkjølelse/bronkiolitt/RS-virus ved 6 veker, og deretter utvikla "barneastma". Ho gjekk på daglege medisiner frå 11 mnd til drøyt 2 år, og har no forhåpentlegvis vokst det av seg. Men det ER mulig å unngå forkjølelse/RS-virussmitte med god hygiene, og om vi skal ha fleire barn vil eg gjere det eg kan for å unngå at eldre søsken skal smitte babyen.

Eg er likevel einig med dei fleste her at ein 5-åring er nettop det - ein 5-åring. Ein kan ikkje forvente at ho har like god kontroll på hygienen som ein voksen.

Men når det er sagt, så er eg heilt klart med på at det er mulig å unngå smitte. Vask/spriting av hendene før ho held babyen er eit minimum. Og så får du vere flink til å komme med papir og hjelpe ho å snyte seg i det same du høyrer ho nyser. Det å ete "fangsten" går det an å snakke med ho om, men eg skjønar for så vidt godt at ho gjer det når alternativet er å kome til deg for å få tørka vekk snørr, viss du blir sint/kjeftar/brekker deg av det.

Du må hjelpe jenta. Ho lærer ikkje av kjefting, ho lærer av at du viser og forklarar kva ho skal gjere. Det er mykje meir konstruktivt for eit barn å få beskjed om kva det SKAL gjere, i staden for kva det IKKJE skal gjere. F.eks. at du seier "No må du huske at du skal vaske hendene før du kosar med lillesøster." i staden for "Du har ikkje lov å kose med lillesøster før du har vaska hendene!". Skjønar? Viss ein prøvar å unngå forbud og heller kjem med påbud blir det lettare godtatt, og du vil som (ste)mor føle at du har meir kontroll.

Lykke til!

Skrevet

Er der du som har prematur baby eller blander jeg med et annet innlegg nå?

Jeg ville ha holdt mest mulig avstand fra jenta og babyen nå som hun er syk. Og hvis hun skal holde på med babyen, sagt at hun måtte vaske hendene først. Men synes du bør styre unna ropinga!!

Da gutten vår var 3 mnd fikk vi besøk av en venninne og hennes sønn på 2 år, og han var skikkelig forkjølt. Gutten vår ble smitta, å var skikkelig forkjølt i 2 mnd :(

Skrevet

Du høres ut som stemoren fra helvete! Er du bare glad i din egen unge og kunne gjerne klart deg uten 5-åringen? Stakkars barn!

Skrevet

Stedatteren din er nom en ganske anminnelig femåring. Bare vent noen år, så vil du se det:)

Skrevet

Seriøst? Du tyner en TREÅRING til å vaske hendene hver gang han får ta på/kose med lillebroren/søsteren sin? Du er virkelig ikke rett nagla!

Skrevet

huff, jeg kjente jeg ble litt lei meg når jeg leste dette faktisk, på den lille jentas vegne.

Stakkars, hun er fem år. De tenker ikke på sånt. Selv om du har sagt det 1-10 ganger.

Jeg synes du bør skjerpe deg. Greit at du er engstelig for babyen, men da kan dere heller bare forklare at man må vente til man ikke syk lenger før man koser med babyen, så den ikke blir syk også.. Det kan hende hun ikke tar det så ille som dere tror...

istede for å nesten kjefte for at hun nyser!!

Skrevet

Nei, du er ikke for følsom, du er bare en idiot.

Skrevet

herregud, ungen tåler da vel at femåringer er forkjølet, skjerp deg. Og en femåring er ikke spesielt gammel, de MÅ faktisk minnes på ting hele tiden. Skam deg for at du brølte til henne.

Skrevet

Stakkars 5 åringen. Håper pappaen hadde sagt i fra til deg hvis han var til stedet da du brølte til henne. Skam deg

Skrevet

Jeg føler med deg HI

Neste gang stedatter er hos dere og er syk. Enten ta med deg baby mest mulig på ut besøk., Trille turer etc. Slik 5 åringen ikke tenker så mye på å holde og kose med baby. Lei filmer, kjøp spill dere kan spille med henne. Slik at fokuset ikke er på baby.

Min stedatter på 8 år får ikke røre lille når hun er syk. Sånn er det bare. Men om far er syk, så holder han seg unna lille. Det vet stedatter, så hun synst det er greit. Så lenge reglene er lik for alle er de lettere å forholde se til.

Enklere med totalt forbud, enn å vaske seg hele tiden synst vi.

Stedatter er flink. Vasker alltid hender etter skolen og skifter genser. asker også henter før måltid. Alle soom kom på besøk og ville holde lille ble sendt på for å vaske hender, til lille ble 4 månder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...