Gå til innhold

Hvor "tidlig" i rugefasen tester dere?

Anbefalte innlegg

Er nå i min første rugetid noensinne og saken er at jeg fikk satt inn et egg 11 februar, og ble anbefalt å ikke ta graviditetstest før det hadde gått 1 uke etter at jeg var ferdig med crinone, dvs om ca 3 uker. Jeg synes ventingen blir vanskeligere dag fra dag nå og klarer ikke å tenke på noe annet. Selv minste "symptomer" blir analysert ned i mikrodetalj og blir tegn på graviditet eller mens alt etter hvor optimistisk / pessimistisk jeg føler meg der og da..

Så jeg lurer på, dere som har mer erfaring, hvor tidlig pleier dere å teste, venter dere helt 3 uker eller "tyvstarter" dere? ;) Er fare for at testene gir feil positivt svar hvis man er for tidlig ute?

hilsen

Helene

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141479936-hvor-tidlig-i-rugefasen-tester-dere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmmmm... synes du skulle vente veldig lenge? Jeg satte inn 13 og skal teste 26...du burde etter mitt opplegg kunne teste onsdag denne uken...

Tre uker var da lenge...

Og hvorfor vente til etter du var ferdig med Crinone?

Hvilken klinikk anbefaler dette?

Du får høre med flere her...men det var da veldig lenge å vente synes jeg...

Det er grusomt å ruge...Jeg kjenner ingenting og er overbevist om at det ikke er bra...

sukk

Lykke til

Ja, er enig i det siste! Blir bare mer og mer nervøs, for nå går jeg rundt og venter på mensen liksom - den kommer vel om et par dager, med mindre jeg er gravid... Er på Ullevål, tror kanskje de anbefalte ventingen for at testen skulle være 100%, vet ikke helt. Får inntrykk av å lese her inne at det er få som venter så lenge. Har vært til ivf engang før, men da fikk jeg ingen brukbare egg, og nå fikk jeg ett brukbart, så jeg har ingen i fryseren til gode *snufs*..;(

Lykke til selv! :)

Helene

Fikk bare ut to så ikke så optimist..ikke beste kvalitet heller....9 forsøket nå...

Jeg har hatt positive tester undervegs...men misstet...

Da jeg var gravid lengst, var livmoren spent og tung. I tillegg var livmormunnen lukket. Nå føles livmoren rolig og lett som en fjær...

De gangene det har vært negativt, har livmormunnen vært åpen..

Tørr ikke kjenne etter...skal visst være litt forsiktig med det men...for meg er det da avklart...

Har aldri hatt frys jeg heller..kipt. Da må man gjennom hele mølla hver gang...

Lykke til...snakk om emosjonell berg og dalbane...

hHei :-) Jeg satte også inn ett egg denn 11. Jeg har testdag om torsdagen. Men jeg fikk positiv graviditetstest igår :-) Du må vente lenge ja synes jeg.... en graviditetstest skal jo være bra sikker når du tar den 14 dager etter innsett?? Eller?

Ja, jeg husker at det var regelen på Ullevål da jeg var der også. Tror grunnen er at de ønsker at man ikke skal teste for tidlig, og dersom man tester positivt tre uker etter uttaket så er man helt sikker på at man er gravid.

De aller, aller fleste vil si at det er lurt å ikke teste for tidlig.. Så vil det være uenighet om hva "for tidlig" er. Det kommer litt an på syklusen din, men tester du 14 dager etter uttaket så skal resultatet være ganske sikkert.

Det er IKKE mange som venter de 3 ukene :-)

Ja, testen kan gi feil positivt svar dersom du tester for kort til etter EL-sprøyta. Noen opplever også kjemisk graviditet - dvs egget streifer borti livmorveggen nok til at det produseres litt HCG som så slår ut på test selv om man ikke er gravid. Da vil testen være negativ noen dager senere. Venter man til et par uker etter uttaket så kan man stole på resultatet i de aller fleste tilfellene.

Lykke til!

Annonse

Takk for gode svar, alle sammen og lykke til :)

Det er 14 dager i dag siden uttak, men jeg har enn så lenge ikke

testet. Jeg har siste dag med Crinone i dag og gleder meg til årets første

hormonfrie dag i morgen :D Så jeg regner med at hvis mensen kommer, er det i løpet av de neste 2-3 dagene, siden jeg pleier å være ganske regelmessig.

Regner man det (mensen altså) forresten utifra uttak eller innsetting?

hilsen

Helene

Ja, jeg tenker at det å vente noen ekstra dager er tross alt "lettere", enn den skuffelsen jeg ville opplevd ved falskt positivt svar :) Jeg trøster meg med at jeg har uansett kommet lengre enn første gangen, når jeg fikk ingen brukbare egg, det var litt av en nedtur. Det er ikke til å komme forbi at det er større sjans med ett egg, enn intet egg.. ;)

H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...