Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #1 Skrevet 22. februar 2010 Gutten min på fire år klager veldig mye på vondt i magen. Han hat også veldig dårlig matlyst, men det har han alltid hatt, spiser generelt veldig lite. Han har heller ikke gått opp i vekt på over ett år, selv om han har strekt seg mye! (han er 15 kilo og 105 cm) Leste tilfeldigvis om cøliaki her en dag, og disse symptomene stemmer overens med det, noen som har noen erfaringer?
It's all about me Skrevet 22. februar 2010 #2 Skrevet 22. februar 2010 Som du selv skriver er dette alle symptomer på cøliaki, og noe jeg synes du bør sjekke ut. For i tilegg til plagene han opplever nå vil han over tid risikere å bli underernært og øker sjansen for benskjørhet og tykktarmkreft....hvis det er cøliaki. Du bør bestille time hos fastlegen for blodprøve, be da spesifik om cøliakitesting da mange dette sitter langt inne hos menge leger. Vil du ha en pekepinne før den tid kan du kjøpe en hjemmetest på apoteket allerede idag. Det er flere ting du også kan se etter som tyder på cøliaki, men han trenger ikke oppleve noe av det for å ha sykdommen. Men det kan være: - oppblåst afrikamage - små røde utslett - uforklarlig oppkast - løs mage/diare. enten fast eller tidvis - trøtt, sliten og trenger mere søvn enn andre Lykke til
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #3 Skrevet 22. februar 2010 Eller melke / laktoseallergi, jeg har en med melkeallergi og en med glutenallergi.. Be om en aldri så liten utredning og utelukk evnt plager. Skulle det være en sånn type allergi, syns i hvert fall jeg at dette er ganske enkelt, bare å lære seg om produkter så er det ingen sak:-) Det er så deilig å få svar på ting og kunne hjelpe barna sine til en mer positiv hverdag. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. februar 2010 #4 Skrevet 22. februar 2010 Takk for svar! Av de symptomene du nevner frokostquiz er det bare det med oppblåst mage han har. Han har ganske tynne armer og ben, men litt stor og oppblåst mage. Det har han alltid hatt, har liksom aldri tenkt noe særlig over det. Visste ikke at de hadde hjemmetester for cøliaki, så det skal jeg prøve, kjøper med meg en hjem i dag!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå