Gå til innhold

Dette med amming og slanking...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en baby på 6,5 mnd som jeg fortsatt ammer en del. Selv om snøen laver ned nå, så er det faktisk ikke så veldig lenge til våren og sommeren - og en mer lettkledd tid. Og jeg har noen ekstra kilo jeg vil bli kvitt. 3 svangerskapskilo som ikke har gått bort av de 20 jeg la på meg (hadde mye vann i kroppen) + at jeg alt var en 6-7 kg i + fra før av. Nå høres sikkert dette veldig lite ut for mange her inne, men det er de berømte "sitter som støpt"- kiloene og jeg vet jeg må jobbe hardt for å få dem bort og sliter med å finne motivasjon akkurat nå. Er mye trøtt pga at babyen stadig er småsyk og sover dårlig og da faller en fort for fristelsen til å spise søtt. Ikke kan jeg gå tur heller nå pga at her vi bor brøytes det ikke skikkelig så er umulig å komme seg fram med barnevogn og altfor kaldt til MeiTai osv. Da gjenstår stuegulvet siden det ikke er noe treningsstudio her, og så er det mat da...

Kjenner at jeg trenger et lite startkick rett og slett. Må se at vekten faktisk går litt ned etter bare en ukes tid, bare en liten kilo om så. Slik at jeg blir motivert til å spise lite og ofte, ikke snop og sette på Zumba-DVD'en som nå bare ligger pent i skapet. Har begynt noen dager, men etter en flink uke og null gram ned mister jeg helt motivasjonen. Vet det er teit, men må se resultater for å orke å fortsette slik det er nå. Spørsmålet er bare om det finnes noe man kan ta mens man ammer for å få et lite startkick? Er ikke ute etter noen "ned 4 kilo på kun en uke!"-greier, for vet man skal være veldig forsiktig med å slanke seg som ammende. Vil rett og slett bare gå ned litt og litt fram mot sommeren ved sunt kosthold og trening, men kunne altså trengt en bitte liten boost i starten. Noen som kan noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer du deg aldri ut med vogna altså? Går jo ann å bestille en treningsvideo etc for trening når babyen er i seng. Du har jo både aerobicvideoer, zumba, pilates+++ Mulighetene er uendelige. Ellers tror jeg ikke det fins en snarvei til en slankere kropp. Man må trene og spise sunt. Så lenge man ikke går ned mer enn 0,5-1 kilo i uka tror jeg "slanking" under amming er lov. Eller legge om kostholdet om du vil. Mange har et ekstra søtsug mens man ammer ( Trust me, I know) men man bør bare gjøre sitt beste for å begrense godtespisinga.

Skrevet

Kommer meg til og fra butikken (600-700 meter), der er det bare flatpakket snø på veien. Over alt ellers er det bilveier der det er ruglet is, potetmels-snø osv som gjør det umulig å gå med vognen der uten å filleriste babyen :-/

Har også både Zumba og Pilates DVD, men må innrømme at de blir liggende når jeg ikke ser resultater etter kort stund. Er så utålmodig av meg! Må vel bare tvinge meg selv på en eller annen måte. Sette opp en plan og piping på mobilen eller noe sånt.

Skrevet

Ja, skjønner. Er nok de første kiloene som er verst :) Har du noen som kan passe babyen på ettermiddagen/kvelden da? Kanskje du kan gå deg en tur/jogge mens du har barnevakt? Er bare å ha musikk innpå øret og kle godt på seg, så går jo det fint an.

Skrevet

Om du ammer ca 2- ganger daglig vil det si ca 300 kallorier, er du en "vanlig jente" så bruker du ca 1900 - 2100 kallorier daglig Avhengiv av hvor mye du beveger deg. Skal du gå ned i vekt, passer det da å spise ca 1100 kallorier daglig + de 300 som går til barnet. Finn frem vekt, les på pakinings informasjonen og prøv å ikke få i deg mer en 1400 kallorier daglig. Dette er ganske mye, så om du spier sunt er det abslelutt ikke noe sulte kur, å det er viktig at det ikke blir sulting. Da kan det påvirke melken din.

Eks på en dag:

Frokost: Ett glass skummetmelk/juice, 3 knekkebrød med lett pålegg og tomat, agurk e.l. ca 200 kallorier

Mellom måltid: En frukt (ikke banan) ca 50 kallorier

Lunsj: Salat med litt kylling / havregrøt laget på vann og skummetmelk / 4 knekkebrød / 2 tynne skiver. ca 300 kallorier

Mellom måltid: En frukt ca 50 kallorier

Middag: Lett middag, spis det samme som de andre men kutt ut potet/ris/salat til det minimale og spis mer grønnsaker og salat. Maks 1 potet! Klarer du deg uten, er det det beste! ca 450 kallorier

Kvelds: samme som lunsj ca 300 kallorier.

Da har 50 kallorier igjen, til en frukt, ett glass melk eller juice. Drikk mye vann, kaffe eller te. Og sukkerfri saft og brus.

Følger du dette sånn ca går du sikkert ned ca 1 kg i uken, det gjorde jeg. Mål også mage, hofte, bryst og lår. På den måten kan du seom du blir mindre selv om ikke vekten sier det. F.eks en uke gikk jeg kun ned 200 gram, men jeg hadde gått ned 2 cm på magen!

Lykke til!!

Skrevet

Takk skal du ha! :-) Jeg ammer vel...*telle ettter* ca 7 ganger i døgnet akkurat nå, har ikke kuttet ut natteammingen enda. Fullammet fram til hun var 5 mnd, nå får hun litt grøt og skive.

Jeg er 173 cm høy og veier nå 77,5 kg sånn ca, vil ned til rundt 68-69 kg, det er ideelt for min kroppsbygning og høyde. Begynte veldig bra i dag, men så glapp det. Som vanlig. Skal prøve å telle litt mer kalorier og få en mer strukturert kostholdsplan slik du foreslår. Takk for hjelp :-)

Og, jeg er forresten skikkelig mørkredd og bor på landet, så tør ikke gå tur alene om kvelden, hehe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...